  • 1. Data: 2013-09-04 15:38:09
    Temat: Inna forma naciągactwa?
    Od: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com>

    Pytania na końcu, acz banalne.

    Słyszałem dziś na klatce schodowej rozmowę sąsiada z jakimś naciągaczem.
    Naciągacz twierdził, że ma przesyłkę dla jego żony, książkę telefoniczną
    i sąsiad "ma tu podpisać". Sąsiad, choć pod 80-kę, nie w ciemię bity i
    posłał go w p...u. Tamten się odgrażał jeszcze, że jak nie odbierze, to
    mu karę wpieprzą (dosłownie). Widziałem tego naciągacza potem. Żadnego
    identyfikatora na wierzchu, pod pachą 3 książki formatu ok. C5 po 100
    kartek na oko.

    Znacie takie przypadki?
    Czy na karteluszku, który by się ew. podpisało - mogło być coś w rodzaju
    zamówienia nie-wiadomo-czego, z czego później trudno się wykręcić?
    Przed czym przestrzec innych, własnych "dziadków"? Bo trudno chyba
    zakazać podpisywania czegokolwiek w drzwiach, nawet listów poleconych...

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.

  • 2. Data: 2013-09-04 15:43:44
    Temat: Re: Inna forma naciągactwa?
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 4 września 2013 15:38:09 UTC+2 użytkownik sqlwiel napisał:

    > Słyszałem dziś na klatce schodowej rozmowę sąsiada z jakimś naciągaczem.
    Czemu naciągacz od razu. Paranoja jest uleczalna jak znajdziesz odpowiedniego lekarza
    Pewnie to była książka telefoniczna ORANGe.
    Kiedyś jak miałem telefon stacjonarny to tak własnie dostarczali książki- za
    pokwitowaniem ale za darmo.

  • 3. Data: 2013-09-04 16:13:19
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Kris wrote:

> [...]
    > Pewnie to była książka telefoniczna ORANGe.
    > Kiedyś jak miałem telefon stacjonarny to tak własnie dostarczali książki- za

    a przy tym mowili, ze dostaniesz wpierdziel?

  • 4. Data: 2013-09-04 16:24:43
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "sqlwiel" <"nick"@googlepoczta.com> napisał w wiadomości
> [...]
    > Przed czym przestrzec innych, własnych "dziadków"? Bo trudno chyba
    > zakazać podpisywania czegokolwiek w drzwiach, nawet listów poleconych...

    W mojej ocenie, nie znając treści tego karteluszka, to trudno jednoznacznie
    ocenić, czy była to próba oszustwa. Nie wykluczone, ale nie wiemy.
    Natomiast odgrazanie się, ze jeśli nie odbierze, to mu karę nałożą, już
    podlegało pod groźbę karalną i spokojnie można było dokonać obywatelskiego
    zatrzymania sprawcy. Wezwani na miejsce policjanci zajrzeliby do tej kartki
    i gdyby sie okazało, ze to jakaś dzika umowa, to wówczas w oparciu o Twoje
    i owego "dziadka" zeznania możnaby wyeliminować idiotę z działania.

    Po za tym skoro książka była adresowana do żony "dziadka", to nie przyjęcie
    jej przez "dziadka" nie może powodować ujemnych konsekwencji dla "babci". A
    z drugiej strony trudno, by nadawca dochodził roszczeń od "dziadka", z
    którym umowy zadnej nie ma. Jestem w stanie sobie wyobrazić zawarcie przez
    "babcię" jakiejś umowy nakładającej na nią karę za nieodebranie owej
    przesyłki, no ale ta umowa dotyczy jej, a nie "dziadka". Konstrukcji, która
    rodziłąby jakąkolwiek odpowiedzialność po stronie "dziadka nie jestem w
    stanie w ogóle sobie wyobrazić, skoro ne jest stroną postępowania.

    Książka telefoniczna w formacie C5 na 100 stron jest dziwnym zjawiskiem.
    Jak jeszcze dostawałem takie z TP SA, to był to format A4 i kilkaset stron.
    Moze to była jakaś "PANORAMA FIRM" lokalna. Takie coś widziałem.

  • 5. Data: 2013-09-04 16:26:12
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > a przy tym mowili, ze dostaniesz wpierdziel?

    Może kurierowi nie chciało sie wracać, jak będzie "babcia" i w ten sposób
    próbował nakłonić "dziadka" do odebrania przesyłki. Oczywiście forma
    niedopuszczalna, ale przynajmniej dająca się zrozumieć.

  • 6. Data: 2013-09-04 16:40:50
    Od: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com>

    W dniu 2013-09-04 15:43, Kris pisze:

> [...]
    > Pewnie to była książka telefoniczna ORANGe.
    > Kiedyś jak miałem telefon stacjonarny to tak własnie dostarczali książki- za

    Grożąc "wpieprzeniem kary" jeśli nie pokwitujesz?

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.

  • 7. Data: 2013-09-04 16:41:09
    Od: hikikomorisan <h...@a...pl>

    On 04.09.2013 16:24, Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > nie wiemy. Natomiast odgrazanie się, ze jeśli nie odbierze, to mu karę
    > nałożą, już podlegało pod groźbę karalną i spokojnie można było dokonać

    No i mielibysmy kolejny przypadek zejscia smiertelnego dziadka "z
    przyczyn naturalnych" zaraz po/w trakcie szarpaniny/bijatyki.

    http://www.bankier.pl/wiadomosc/Chcesz-biedowac-na-s
    tarosc-Zaufaj-panstwu-2929060.html

    zen.aspx

  • 8. Data: 2013-09-04 16:50:20
    Od: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com>

    W dniu 2013-09-04 16:24, Robert Tomasik pisze:

> [...]
    > nie wiemy. Natomiast odgrazanie się, ze jeśli nie odbierze, to mu karę
    > nałożą, już podlegało pod groźbę karalną i spokojnie można było dokonać

    "Ujęcia", a nie "zatrzymania". Jak mi kiedyś glinarze wytłumaczyli -
    obywatel "ujmuje", a "zatrzymują" organa.
    Byłbym (sądzę, że nie tylko ja) Ci wdzięczny za nieco szersze opisanie
    aktu ujęcia.
    Dotychczas "ujmowałem" ulotkarzy z art. 63a i było bez problemów.
    Schodziłem na dół, przekręcałem klucz w zamku drzwi wejściowych,
    informowałem o fakcie ujęcia i dzwoniłem po policję. Zwykle trwało
    kwadrans. Nigdy nie dostałem wp...l i nigdy nie oskarżono mnie o
    działanie bezprawne, ale licho nie śpi.

    Więc...
    1. Nie mając kwalifikacji mogę się mylić co do oceny zaistnienia
    wykroczenia/przestępstwa. Co mi grozi za bezpodstawne ujęcie?
    2. Jak zatrzymać sprawcę i nie pozwolić mu na oddalenie się? Czy mogę go
    złapać za mankiet i trzymać? Co mu przy tym powiedzieć? Czy wolno mi
    sprytnym ruchem przypiąć go kajdankami do balustrady? (żarty na bok: jak
    to zrobić _technicznie_?)

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.

  • 9. Data: 2013-09-04 17:39:28
    Od: "ikarek" <i...@p...spamerzy.to.brudasy.onet.pl>

    Użytkownik "sqlwiel" <"nick"@googlepoczta.com> napisał w wiadomości

    > Znacie takie przypadki?

    Znam z autopsji, gdyż sam pogoniłem podobnego pana, który
    przywiózł niezamówioną książkę telefoniczną i chciał za nią pieniądze.

    Co prawda żadnymi karami nie próbował mnie straszyć, ale
    modus operandi pasuje np. do takiego opisu:
    <http://www.tvp.pl/warszawa/aktualnosci-z-regionu/sp
    oleczne/wciskaja-ksiazki-telefoniczne/5022164>

    > Czy na karteluszku, który by się ew. podpisało - mogło być coś w rodzaju
    > zamówienia nie-wiadomo-czego, z czego później trudno się wykręcić?

    Zamówienie nie jest za bardzo potrzebne - skoro paczka przyjęta,
    to była zamówiona (np. przez telefon, rozmowy tel. oczywiście nie
    mają nagranej, ale ile osób dojdzie do etapu sprawdzania tego
    z powodu marnych kilkudziesięciu złotych).

  • 10. Data: 2013-09-04 21:37:58
    Od: Aicha <b...@t...ja>

    W dniu 2013-09-04 15:38, sqlwiel pisze:

> [...]
    > Przed czym przestrzec innych, własnych "dziadków"? Bo trudno chyba
    > zakazać podpisywania czegokolwiek w drzwiach, nawet listów poleconych...

    Może próbki podpisów potrzebne? Choć - przyznaję - nie wiem, jak mogłyby
    być skutecznie wykorzystane.