  • 1. Data: 2005-06-27 17:38:03
    Temat: Hymn a postawa
    Od: "Joten" <213@[fizzle_the_spam_shizzle]hot.pl>

    Czy ktoś orientuje się może, czy niestanie na baczność podczas
    odgrywania/śpiewania hymnu RP jest karalne?
    Ustawa - podobno - mówi, że stać należy... Jeśli jest to karalne, to jaka
    kara za to grozi...?

    --
    pozdrawiam,

    j.

  • 2. Data: 2005-06-27 20:59:34
    Temat: Re: Hymn a postawa
    Od: "Gazeta" <abbon[bezspamu]@b3zsp4mu.gazeta.pl>

    Użytkownik "Joten" <213@[fizzle_the_spam_shizzle]hot.pl> napisał w
    wiadomości news:42c03976$1@news.home.net.pl...
    > Czy ktoś orientuje się może, czy niestanie na baczność podczas
    > odgrywania/śpiewania hymnu RP jest karalne?
    > Ustawa - podobno - mówi, że stać należy... Jeśli jest to karalne, to jaka
    > kara za to grozi...?

    Prosze cie...

  • 3. Data: 2005-06-27 21:16:35
    Od: "Joten" <213@[fizzle_the_spam_shizzle]hot.pl>

    Użytkownik "Gazeta" <abbon[bezspamu]@b3zsp4mu.gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:d9ppbj$ovt$1@inews.gazeta.pl...

    > Prosze cie...

    Ja pytam najzupełniej poważnie... Sądziłem, że siedzą na tej grupie
    prawnicy, którzy będą w stanie odpowiedzieć mi na to pytanie.
    Wyjaśnię, dlaczego pytam, choć to lekko NTG - biorąc pod uwagę nastroje
    polityczne wśród rodaków na przestrzeni kilkunastu miesięcy, i rosnące
    poparcie dla ugrupowań prawicowych, chcę wiedzieć na przyszłość, czy jakiś
    maniak polskości z bzikiem na punkcie symboli narodowych będzie w stanie
    pozwać mnie do sądu, jeśli nie wstanę do hymnu [bo nie będę mógł]. Tak
    samo - chciałbym wiedzieć, czy ja mogę ewentualnie pozwać kogoś, za
    obrażanie uczuć patriotycznych.
    Jest w stanie ktoś udzielić informacji, czy niewstawanie do hymnu jest
    zagrożone sankcjami karnymi? Karą pozbawienia wolności [w zawieszeniu]?
    Grzywną?

    --
    pozdrawiam,

    j.

  • 4. Data: 2005-06-27 21:37:43
    Od: "Gazeta" <abbon[bezspamu]@b3zsp4mu.gazeta.pl>

    > Ustawa - podobno - mówi, że stać należy
    Przeczytaj najpierw te ustawe, sprawdz czy jest przewidziana kara.
    Wszystkie akty prawne powszechnie obowiazujace sa dostepne na stronie
    www.sejm.gov.pl
    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2005-06-27 22:50:45
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > odgrywania/śpiewania hymnu RP jest karalne?
    > Ustawa - podobno - mówi, że stać należy... Jeśli jest to karalne, to

    Nie jest karalne i nie ma obowiązku stania "na baczność". A powodów jest
    wiele. Wyobraź sobie co by się stało, gdyby nagle na środku ruchliwego
    skrzyżowania ktoś zaczął nucić naszego Mazurka i wszyscy piesi zamarli
    na kilka minut w postawie zasadniczej.

    Zgodnie z prawem podczas wykonywania lub odtwarzania hymnu państwowego
    obowiązuje zachowanie powagi i spokoju. Osoby obecne podczas publicznego
    wykonywania lub odtwarzania hymnu stoją w postawie wyrażającej szacunek,
    a ponadto mężczyźni w ubraniach cywilnych - zdejmują nakrycia głowy, zaś
    osoby w umundurowaniu obejmującym nakrycie głowy, nie będące w
    zorganizowanej grupie - oddają honory przez salutowanie. Poczty
    sztandarowe podczas wykonywania lub odtwarzania hymnu oddają honory
    przez pochylenie sztandaru.

    Naruszenie powyższego przepisu jest wykroczeniem z art. 49 kw zagrożonym
    kara aresztu albo grzywny (do 5.000 zł). Można nałożyć mandat albo
    pouczyć.