  • 1. Data: 2005-05-08 10:56:21
    Temat: Honorarium autorskie
    Od: Gutek <beztego_g_itego_utkowski@itego_vp.pl>

    Witam,
    Napisałem program komputerowy mojego pomysłu, i poprosiłem chór, żeby mi
    zaspiewał piosenkę, która będzie leciała w tle programu. Chór wyznaczył
    kilku śpiewaków i dyrygenta. Dobór muzyki pozostawiłem im. Nagranie
    również zrealizowałem ja - wykorzystałem jedynie pomieszczenia chóru.

    - Czy dobrze rozumiem, że chór nie jest w tym momencie współautorem
    mojego programu, lecz jedynie muzyki do niego?

    - W jaki sposób mogę się rozliczyć z nim, jeśli:
    a) chcę prowadzić działalność gospodarczą i sprzedawac ten program
    b) sprzedaję prawa do programu (czyli w tym i do tej muzyki)
    wydawnictwu, które wydaje program i go rozprowadza.

    W przypadku a) najlepiej chyba zastosować umowę o dzieło. Czy wówczas
    nie jestem zobowiązany do płacenia honorarium autorskiego?
    W przypadku b), czy mogę zawrzeć umowę o dzieło mimo że nie prowadzę
    działalności gospodarczej?

    - Czy jeśli chór ten jest profesjonalny, tzn. zatrudnia swoich członków,
    to czy honorarium należy się chórowi i raczej prywatnie tym osobom,
    które brały udział w nagraniu. Czy tego typu działanie jest utworem
    pracowniczym?

    Gutek