  • 1. Data: 2010-09-19 08:36:22
    Temat: Holowanie - czy w ogóle jest możliwe?
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    Witam.

    Nurtuje mnie ostatnio taki problem jak w temacie. Chodzi o hol giętki. PORD
    precyzuje to tak "Zabrania się holowania:
    pojazdu za pomocą połączenia giętkiego, jeżeli w pojeździe tym działanie
    układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest
    unieruchomiony".

    W praktyce nie zdarza się prawie, żeby trzeba trzeba było holować samochód w
    którym da uruchomić się silnik :), samochodów bez serwa czy wspomagania też
    już raczej nie ma. Czy to znaczy, że zgodnie z prawem na holu giętkim można
    holować tylko Syrenki i inne muzealne zabytki?

    Dotychczas wielokrotnie zdarzało mi się holować i być holowanym. Łatwo nie
    jest, ale przy niewielkich szybkościach nie było to takie strasznie trudne
    mimo twardego hamulca i ciężkiej kierownicy. Trochę mnie ten przepis dziwi,
    ale więcej już chyba nikogo nie podholuję, bo w takim wypadku policja może w
    ciemno ukarać obydwu kierowców.

    Druga sprawa - z praktyki. Zazwyczaj holuje się pojazd z padniętym
    akumulatorem, bo delikwent przedtem kręci rozrusznikiem ile wlezie :). Brak
    jest więc dodatkowo świateł i klaksonu. Wieki temu zholowałem taki samochód
    stosując dosyć proste rozwiązanie - odłączyłem benzynę, wykręciłem świece i
    holowałem na 5 biegu (Polonez :). Akumulator miał piękne ładowanie, wszystko
    inne też działało ale w świetle PORD silnik był przecież "unieruchomiony". Czy
    w takim wypadku też będzie mandat?

    Wie ktoś może jak to wygląda w praktyce? Jako "praktykę" rozumiem oczywiście
    tylko i wyłącznie postawę funkcjonariuszy i interpretację PORD w ich
    wykonaniu :).

    Pozdrawiam

    "Czapla"

  • 2. Data: 2010-09-19 08:48:05
    Temat: Re: Holowanie - czy w ogóle jest możliwe?
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2010-09-19 10:36, Użytkownik Czapla napisał:
> [...]

    > Wie ktoś może jak to wygląda w praktyce? Jako "praktykę" rozumiem oczywiście
    > tylko i wyłącznie postawę funkcjonariuszy i interpretację PORD w ich

    Działanie układu wspomagania hamulców zależne jest przeważnie
    od pracy silnika, samo działanie hamulców nie uznaje się za
    zależne od pracy silnika w typowych autach osobowych.
    jest zależne w samochodach ciężarowych i autobusach z
    układem hamulcowym sterowanym sprężonym powietrzem.
    Dostarczanie powietrza zależne jest od sprężarki a ta
    najczęściej od pracy silnika.
    Więc jak masz pojazd z typowym układem hydraulicznym
    który będzie działał (oczywiście z mniejszą skutecznością)
    przy wyłączonym silniku to możesz holować.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2010-09-19 08:53:25
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    > Więc jak masz pojazd z typowym układem hydraulicznym
    > który będzie działał (oczywiście z mniejszą skutecznością)
    > przy wyłączonym silniku to możesz holować.

    Taką interpretację miał zapewne na myśli ustawodawca. Niestety,
    funkcjonariusze mieli odmienną :(. Nie wykłócałem się bo mogli zabrać dowód
    rejestracyjny :).

    Pozdrawiam

    Czapla

  • 4. Data: 2010-09-19 10:08:33
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Czapla" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Taką interpretację miał zapewne na myśli ustawodawca. Niestety,
    > funkcjonariusze mieli odmienną :(. Nie wykłócałem się bo mogli zabrać
    > dowód
    > rejestracyjny :).

    Znaczy sie co, dali mandat?

    Pozdarwiam
    SDD

  • 5. Data: 2010-09-19 10:10:43
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2010-09-19 10:53, Użytkownik Czapla napisał:

    > Taką interpretację miał zapewne na myśli ustawodawca. Niestety,
    > funkcjonariusze mieli odmienną :(. Nie wykłócałem się bo mogli zabrać dowód
    > rejestracyjny :).

    Ja bym się kłócił. Ich interpretacja oznacza że praktycznie
    giętkiego holu nie można stosować. No chyba że miałeś jakiś
    wynalazek w którym bez silnika hamulec nie działa.
    Ja takich pojazdów jeszcze nie spotkałem, co nie oznacza
    że na pewnie nie istnieją.
    I jak po wystawieniu mandatu pozwolili go holować dalej to
    znaczy że na siłę limit mandatów nadrabiali.

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2010-09-19 10:11:51
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 9/19/2010 3:48 AM, RadoslawF wrote:

    > Działanie układu wspomagania hamulców zależne jest przeważnie
    > od pracy silnika, samo działanie hamulców nie uznaje się za
    > zależne od pracy silnika w typowych autach osobowych.

    Ale takie hamulce nie spełniają swojej funkcji
    Więc jak się będziesz z policjantem wykłócał, że masz hamulce sprawne
    to cię wyśle na kontrolę zatrzymując dowód rejestracyjny.

  • 7. Data: 2010-09-19 10:27:01
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > Ale takie hamulce nie spełniają swojej funkcji
    > Więc jak się będziesz z policjantem wykłócał, że masz hamulce sprawne to
    > cię wyśle na kontrolę zatrzymując dowód rejestracyjny.

    Ale jak nie spelniaja?
    Przeciez hamuja! - trzeba tylko solidniej przydepnac, a przeciez zachowujac
    predkosc dozwolona przy holowaniu (30/60) nie musza one byc tak sprawne, jak
    przy predkosciach do 110.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 8. Data: 2010-09-19 10:28:50
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > Ale takie hamulce nie spełniają swojej funkcji
    > Więc jak się będziesz z policjantem wykłócał, że masz hamulce sprawne to
    > cię wyśle na kontrolę zatrzymując dowód rejestracyjny.

    Na kontroli sprawdzaja sprawnosc hamulcow przy wylaczonym silniku?

    Pozdrawiam
    SDD

  • 9. Data: 2010-09-19 11:00:25
    Od: Przemysław Bernat <p...@w...pl>

    Dnia Sun, 19 Sep 2010 12:10:43 +0200, RadoslawF napisał(a):

    > No chyba że miałeś jakiś
    > wynalazek w którym bez silnika hamulec nie działa.
    > Ja takich pojazdów jeszcze nie spotkałem, co nie oznacza
    > że na pewnie nie istnieją.

    Wszystkie hydrocytryny tak miały: od DS, przez CX, BX, XM do Xantii. Po
    zatrzymaniu silnika hamulce działają tak długo, jak długo starczy ciśnienia
    z kuli konżektorowej. Potem naciskanie pedału hamulca nie wywołuje żadnej
    reakcji. Dlatego ręczny jest na przednie koła i musi być w tych autach
    sprawny.
    Od C5 układ działa nieco inaczej: hamulce są niezależne od hydrauliki
    zwieszenia i mają konstrukcję podobną jak w samochodach z ordynarnym
    zawieszeniem na sprężynach i amortyzatorach.

    --
    Pozdrawiam,

    Przemek

  • 10. Data: 2010-09-19 11:08:18
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 9/19/2010 5:27 AM, SDD wrote:
> [...]
    > predkosc dozwolona przy holowaniu (30/60) nie musza one byc tak sprawne, jak

    jak spełniają.
    Ale zwykle hamulce ze wspomaganiem nie spełniają.