  • 1. Data: 2006-01-11 12:26:19
    Temat: Hipoteka z 1938 roku - jak wykreslic?
    Od: "Adam" <a...@o...pl>

    Witam

    W ksiedze wieczystej nieruchmosci nabytej w latach 60 figuruje wpis
    hipoteczny z roku 1938 (wpis dokonany przez Komunalna Powiatowa Kase
    Oszczednosci).
    Jak dokonac usuniecia tego wpisu? (Jest to wymagane przez bank do
    ustanowienia zabezpieczenia na tej nieruchomosci?)

    Dzieki z gory za kazda pomoc
    Adam

  • 2. Data: 2006-01-11 23:50:16
    Temat: Re: Hipoteka z 1938 roku - jak wykreslic?
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Adam napisał(a):

> [...]
    > Jak dokonac usuniecia tego wpisu? (Jest to wymagane przez bank do
    > ustanowienia zabezpieczenia na tej nieruchomosci?)

    Ciekawa sprawa. Trzeba by pewnie prześledzić przepisy hipoteczne
    obowiązujące poprzednio. A tego trudno wymagać na grupie dyskusyjnej.
    Wymyśliłem 2 sposoby - bez znajomości przepisów przejściowych - więc nie
    wiem czy są dobre:
    1) Pomyślałbym o powództwie z art. 10 ustawy o księgach wieczystych i
    hipotece. Problem tylko z pozwanym, trzeba by pewnie pomyśleć kto jest
    następca prawnym tej Komunalnej Kasy Oszczędności.
    2) Wartość hipoteki jest pewnie dość mała? Możesz spróbować też art. 99
    ustawy o hipotece i złożyć przedmiot świadczenia (zabezpieczonego
    roszczenia) do depozytu sądowego. Wykreślenie hipoteki następuje na
    wniosek właściciela nieruchomości na podstawie prawomocnego
    postanowienia sądu o zezwoleniu na złożenie do depozytu sądowego oraz
    dowodu wpłaty zabezpieczonej kwoty do depozytu sądowego ze zrzeczeniem
    się odebrania jej z powrotem. To będzie sposób łatwiejszy :)

    Myślę że bez DOBREGO adwokata (radcy prawnego) sobie nie poradzisz, a i
    dla niego będzie to niezłe wyzwanie.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    "Nie należy lekceważyć drobnostek, bo od nich zależy doskonałość."

  • 3. Data: 2006-01-12 19:53:39
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    Johnson wrote:
    > 1) Pomyślałbym o powództwie z art. 10 ustawy o księgach wieczystych i
    > hipotece. Problem tylko z pozwanym, trzeba by pewnie pomyśleć kto jest
    > następca prawnym tej Komunalnej Kasy Oszczędności.

    Jak się znajdzie następcę prawnego, to prościej go odwiedzić i uprzejmie
    poprosić o wykreślenie hipoteki. Wiem że w jednym z banków jest wręcz
    wskazany konkretny pracownik zajmujący się sprawami hipotek sprzed
    kilkudziesięciu lat (o wartości po denominacji zwykle jednocyfrowej).

    --
    Paweł Sakowski <p...@s...pl>

  • 4. Data: 2006-01-14 08:48:18
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Paweł Sakowski napisał(a):

> [...]
    > wskazany konkretny pracownik zajmujący się sprawami hipotek sprzed
    > kilkudziesięciu lat (o wartości po denominacji zwykle jednocyfrowej).

    Racja, więc pewnie trzeba zastosować drugi ze wskazanych przez mnie trybów.