  • 31. Data: 2005-12-19 22:29:09
    Temat: Re: Hipermarket, niewpuszczenie na teren sklepu, odmowa sprzedazy
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Jacek Krzyzanowski" <j...@p...pl> napisał w
    wiadomości news:slrndqdp57.k83.j.krzyzanowski@bilet.intercity.p
    l...

    Zapominasz, że to ma być obiektywnie uzasadniona przyczyna, a nie
    subiektywnie. Z subiektywnego punktu widzenia sprzedawca może nie
    chcieć sprzedać danemu klientowi towaru z wielu powodów. Bo jest
    arogancki, bo jest murzynem albo Romem, bo chce za dużo albo za mało
    towaru. I do każdej z tych przyczyn można by było znaleźć pewnie wiele
    argumentów uzasadniającym mniej lub bardziej jego poglądy. Ale ustawa
    wymaga, by to były przyczyny uzasadnione obiektywnie, a nie
    subiektywnie. Przyczyny mogące uzasadnić obiektywnie odmowę sprzedaży
    wymieniłem w moim poście z rana (nie będę się powielał).

    Poza tym tak naprawdę, to w wypadku sklepu samoobsługowego
    kierowniczka sklepu nie bardzo ma jak odmówić sprzedaży tego towaru w
    praktyce. Nie zapominaj, że umowa sprzedaży to tak naprawdę dwie
    czynności prawne. Jedna z nich, to przekazanie towaru przez zbywcę
    nabywcy, a druga to uiszczenie zapłaty za towar przez nabywcę. W
    wypadku marketu przekazanie towaru przez sprzedawcę nabywcy odbywa się
    najczęściej bez udziału pracownika sprzedawcy. Klient bierze do
    koszyka i gdyby tak naprawdę teoretycznie do tego podejść, to towar od
    tej chwili stanowi jego własność. Ciąży na nim jedynie obowiązek
    zapłaty przy wyjściu ze sklepu, bo takie są zwyczaje w tym zakresie.

    Ciągnąć dalej tę konstatację, to kierowniczka nie tyle odmawia wydania
    towaru - bo to już nastąpiło - ile odmawia przyjęcia zapłaty za towar.
    Mamy zatem sytuację opisaną w art. 467 pkt 4, gdy "z powodu innych
    okoliczności dotyczących osoby wierzyciela świadczenie nie może być
    spełnione". A przepis w takim wypadku przewiduje po prostu jedynie
    złożenie należności do depozytu sądowego i tyle. Nie jest przecież
    wymagane proszenie na kolanach wierzyciela, by ten był uprzejmy
    przyjąć należność. nie chce, to jego sprawa ale i jego problem.

    W praktyce klient po prostu powinien powiedzieć, że skoro nie chcą
    zapłaty, to on to wpłaci do depozytu sądowego i wyjść ze sklepu - dla
    porządku ustalając kto jest wierzycielem. Nie była by to kradzież, a
    ochronie sklepu nie przysługiwało by prawo zatrzymania takiej osoby!
    Po prostu wcielenie w życie przepisów prawa cywilnego.

  • 32. Data: 2005-12-19 22:38:54
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    Jacek Krzyzanowski <j...@p...pl> pisze:

    > Nie jest, bo ty tak mowisz?
    > Odmawiam sprzedazy i podaje przyczyne odmowy. Podanie takiej
    > przyczyny sie nazywa _uzasadnienie_.

    Bzdurzysz.
    Równie dobrze babka w sklepie mogłaby Ci powiedzieć "Nie sprzedam panu
    chleba, bo ma pan brzydką gębę"
    No co? Uzasadniła przecież.

    --
    PozdrawiaM

  • 33. Data: 2005-12-19 22:39:15
    Od: badzio <b...@n...epf.pl>

    scream napisał(a):
    > To zapamietaj sobie, ze po tytule sie nie szuka.
    PO tytule szukalem w czytniku - patrzylem jaki tytul ma kazdy watek z
    ostatnich kilku dni - moze to dziwne ale jestem przyzwyczajony ze daje
    sie sensowne tematy watkow. Nie znalazlem - wszedlem na
    groups.google.pl, wybralem grupe pl.soc.prawo, wpisalem slowa "market
    lidl" a nastepnie klikanlem Przeszukaj ta grupe - jedyny watek jaki
    znalazl to z 2003 r.
    --
    Michal "badzio" Kijewski
    JID: badzio(at)chrome(dot)pl

  • 34. Data: 2005-12-19 22:48:16
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Poważnie? A od ilu sztuk zaczyna się hurt? Od dwóch? Więc np. 2
    batoniki
    > to już hurt? Czy może dopiero trzy? Albo może cztery? No i druga
    sprawa
    > - kodeks wcale nie pisze o sprzedaży detalicznej.

    W kodeksie wykroczeń mowa jest o przedsiębiorstwie handlu
    detalicznego. A zatem nie wielkość zakupu, a rodzaj prowadzonej
    działalności gospodarczej reguluje ewentualną odpowiedzialność
    sprawcy.

    Za to w OSNKW 1986/3-4/17 [przegląd orzeczn.: Ćwiąkalski Z.; Zoll A.
    NP 1987/6/46] znalazłem takie zdanie: "Artykuł 6 ust. 3 ustawy z dnia
    10 maja 1985 r. o zmianie niektórych przepisów prawa karnego i prawa o
    wykroczeniach (Dz. U. Nr 23, poz. 100) określa wartość towaru będącego
    przedmiotem wykroczenia określonego w art. 135 k.w. do 20 000 zł."
    Czyli wychodziło by na to, że większe zakupy nie podlegają po ten
    przepis.

    Tyle, że znalazłem przywołany przepis i brzmi on: "Ilekroć przepisy
    ustaw przewidują za wykroczenie dolną lub górną granicę nawiązki albo
    określają wartość kwotową mienia, towaru lub wyrządzonej szkody,
    ustala się je w dwu i pół raza wyższej wysokości." Nijak nie potrafię
    zrozumieć, na jakiej podstawie Sąd Najwyższy posiłkując się tym
    przepisem doszedł do takiej konkluzji. Stąd cytuję to wiernie i może
    ktoś potrafi to zinterpretować.

  • 35. Data: 2005-12-19 23:55:57
    Od: "Romeq" <r...@p...fm>

    Użytkownik "Renata Gołębiowska" <R...@a...waw.pl> napisał w
    wiadomości news:slrndqe6ac.5sr.Renata.Golebiowska@90-mo5-2.acn.
    waw.pl...

    > Podobno teraz w szkołach na polskim już uczą poprawnego redagowania
    > tekstów użytkowych. Jest cień szansy, że w przyszłości w polu
    > 'subject' będzie rzeczywiście mieli subject, a nie fajerwerki
    > pseudokreatywności.

    Wypraszam sobie...

    Pozdrawiam,

    Robert

  • 36. Data: 2005-12-20 01:39:38
    Od: Tomasz Trystula <t...@t...pl>

    Dnia 19.12.2005 Jacek Krzyzanowski <j...@p...pl> napisa?/a:

    > Nie jest, bo ty tak mowisz?
    > Odmawiam sprzedazy i podaje przyczyne odmowy. Podanie takiej przyczyny sie
    > nazywa _uzasadnienie_. I finito.

    Jakiekolwiek zasadnienie, a uzasadniona odmowa w swietle prawa to dwie rozne
    sprawy drogi Jacku.

    --
    Tomasz Trystula

  • 37. Data: 2005-12-20 08:17:48
    Od: Jacek Krzyzanowski <k...@m...pl>

    In article <s...@a...V-LO.krakow.pl>,
    t...@t...pl says...
    > Jakiekolwiek zasadnienie, a uzasadniona odmowa w swietle prawa to dwie rozne
    > sprawy drogi Jacku.

    A czy to, co jest uzasadniona odmowa, jest zapisane w kodeksach, czy tez
    zdecyduje o tym sad?
    Mysle, ze moglby uznac obawe przed wyczysczeniem polki, co mialoby wplyw
    na funkcjonowanie sklepu, za uzasadniona.

    --
    KRZYZAK

  • 38. Data: 2005-12-20 08:22:35
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Jacek Krzyzanowski napisał(a):

    > Mysle, ze moglby uznac obawe przed wyczysczeniem polki, co mialoby wplyw
    > na funkcjonowanie sklepu, za uzasadniona.

    Przypomnę, że podstawowym celem przedsiębiorcy prowadzącego sklep jest
    zysk, a nie pełne półki w sklepie.

    M.

  • 39. Data: 2005-12-20 10:57:11
    Od: Tomasz Trystula <t...@t...pl>

    Dnia 20.12.2005 Jacek Krzyzanowski <k...@m...pl> napisa?/a:

> [...]
    > Mysle, ze moglby uznac obawe przed wyczysczeniem polki, co mialoby wplyw
    > na funkcjonowanie sklepu, za uzasadniona.

    Decyduje o tym sad. Jednakowoz, gdyby doszlo do procesu, mozna byc
    pewnym, ze obawa przed wyczyszczeniem polki nie bedzie uzasadniona
    odmowa. Nie za bardzo tez moge zrozumiec, jaki to moze miec wplyw
    na funkcjonowanie sklepu.

    --
    Tomasz Trystula

  • 40. Data: 2005-12-20 11:30:27
    Od: "Antic & Pokey" <c...@i...pl>

> [...]
    > pewnym, ze obawa przed wyczyszczeniem polki nie bedzie uzasadniona
    > odmowa. Nie za bardzo tez moge zrozumiec, jaki to moze miec wplyw

    Widze, ze koledzy nie pamiętają "dawnych dobrych czasów", kiedy to była
    podstawowa obawa (o wyczyszczenie półki). A praktyki w typie "kazdy klient -
    jedna sztuka poszukiwanego towaru" byly czyms normalnym.
    ;-)