  • 11. Data: 2007-10-02 09:59:11
    Temat: Re: Fotografia i prawa autorskie
    Od: "Zbyszek ZiPi" <zp(Wytnij)@gazeta.com.pl>

    Użytkownik "Steel" <d...@K...wp.pl> >
    > PS. czemu nie chcesz jej dac tych fotek, moze dziewczyna buduje sobie
    > folio czy chce sie pochwalic rodzinie ladnymi > zdjeciami? moze i przez
    > przypadek, po przegladnieciu jej folia, jakas agencja zleci fotki...
    > naprawde nie rozumiem Twojej postawy.Stracic za wiele na tym nie mozesz...
    > zyskac... mozesz sporo.
    Z tego co podaje to chyba wychodzi na to, że robił zdjęcia prywatnie swojej
    dziewczynie. Ona go rzuciła i chce odzyskać swoje zdjęcia , a Szary nie chce
    tego zrobić i ubezpiecza się na przyszłość, czy wybroni się przed żądaniami
    dziewczyny .
    ZiPi

  • 12. Data: 2007-10-02 11:03:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 2 Oct 2007, Steel wrote:

    > No tak... tylko nalezy pamietac ze na wykorzystanie wizerunku modelki takze
    > trzeba miec zgode lub oplacic pozowanie.

    Moim zdaniem w pierwotnym poście jest zawarty solidny hak.

    Zauważ: ona CHCE TYCH ZDJĘĆ.
    Jednocześnie ktoś tam wspominał, ze autor "może zażądać zapłaty".
    Może? - może.

    A co będzie, jak autor owe zdjęcia uzna za ZAPŁATĘ?
    Zastrzegam, że oczywiste jest użycie art.5 KC :>

    Niemniej, w razie zawarcia *pisemnej* umowy iż zdjęcia (odbitki)
    zostają przekazane w zamian za prawo do wizerunku... to by chyba
    zasada ze "jak ktoś chce działać na własną szkodę nie da mu się
    zabronić" (nie pamiętam jak to po łacinie szło :)) miała
    zastosowanie?

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2007-10-02 11:20:40
    Od: "Steel" <d...@K...wp.pl>

> [...]
    > Szary nie chce tego zrobić i ubezpiecza się na przyszłość, czy
    > wybroni się przed żądaniami dziewczyny .

    no trudno tu cos wyrokowac bo raz podaje ze to dziewczyna (nie pisze ze to
    "jego dziewczyna" wiec potocznie mozna zrozumiec ze to osobnik plci zenskiej
    w dosyc mlodym wieku) "Robiłem dziewczynie zdjęcia", a innym razem ze
    modelka "Modelka nie żądała zapłaty za to więc jej nie dostała"

    W obu przypadkach traktowalbym ja jako typowa "modelke".

    Steel

  • 14. Data: 2007-10-02 11:51:26
    Od: "Steel" <d...@K...wp.pl>

    > Moim zdaniem w pierwotnym poście jest zawarty solidny hak.
    >
    > Zauważ: ona CHCE TYCH ZDJĘĆ.

    zauwazylem... ale ona chce je tez pokazac osobom trzecim

    > Jednocześnie ktoś tam wspominał, ze autor "może zażądać zapłaty".
    > Może? - może.

    jasne to oczywiste,
    jednak tu potraktowalibysmy jako zlecenie przez dziewczyne wykonania zdjec,
    choc wyklucza sie to z tym pozowaniem za ktore dziewczyna nie chciala
    pieniedzy.

    > A co będzie, jak autor owe zdjęcia uzna za ZAPŁATĘ?

    Jesli autor uzna owe zdjecia za zaplate, to znaczy ze dziewczyna domyslnie
    zgadza sie na publikacje (chyba ze sobie to wyraznie zastrzeze art 81
    UoPAiPP). Zgodnie z ustawa o prawie autorskim.

    > Zastrzegam, że oczywiste jest użycie art.5 KC :>

    "Art. 5. Nie można czynić ze swego prawa użytku, który by był sprzeczny ze
    społeczno-gospodarczym przeznaczeniem tego prawa lub z zasadami współżycia
    społecznego. Takie działanie lub zaniechanie uprawnionego nie jest uważane
    za wykonywanie prawa i nie korzysta z ochrony."

    ni w zab nie rozumiem jaki to ma zwiazek :)
    mozesz rozwinac?

    > Niemniej, w razie zawarcia *pisemnej* umowy iż zdjęcia (odbitki)
    > zostają przekazane w zamian za prawo do wizerunku...

    ale w art 81 pisze ze sprzeciw musi byc wyraznie zaznaczony by wizeunek byl
    dalej chroniony w przpadku zaplaty

    a kto niby ma dzialac na wlasna szkode?

    Steel

  • 15. Data: 2007-10-02 12:01:38
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Tue, 02 Oct 2007 13:51:26 +0200, Steel napisał(a):

    > Jesli autor uzna owe zdjecia za zaplate, to znaczy ze dziewczyna
    > domyslnie zgadza sie na publikacje (chyba ze sobie to wyraznie zastrzeze
    > art 81 UoPAiPP). Zgodnie z ustawa o prawie autorskim.

    Jedna uwaga: nie można uznać zdjęć "za zapłatę", ponieważ taki charakter
    mogą mieć tylko pieniądze, chyba że strony się umówiły inaczej.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    http://olgierd.wordpress.com/ ||| http://olgierd.bblog.pl/

  • 16. Data: 2007-10-02 12:15:58
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 02.10.2007 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał/a:
> [...]
    > Może? - może.
    > A co będzie, jak autor owe zdjęcia uzna za ZAPŁATĘ?

    Rozumiem, że jak ktoś komuś zrobi zdjęcia to taki model musi się pilnować
    jak smok aby nie wejść z fotografem w jakiekolwiek stosunki skutkujące
    zmianą własności na korzyść modela bo wtedy okaże się, że dostał zapłatę
    za pozowanie? Gotfryd, wydziwiasz :) Takie coś będzie skuteczne jeśli
    będzie potwierdzone umową a samo przekazanie zdjęć MZ nie będzie skutkować
    niczym podobnym. Równie dobrze może sobie dorozumieć, że nauczył ją jak
    profesionalnie pozować (padło wszak słowo "reżyseria") i uzna, że jej
    zapłacił.

    --
    Marcin

  • 17. Data: 2007-10-02 12:16:59
    Od: "Steel" <d...@K...wp.pl>

    > Jedna uwaga: nie można uznać zdjęć "za zapłatę", ponieważ taki
    > charakter mogą mieć tylko pieniądze, chyba że strony się umówiły
    > inaczej.

    Dlatego caly czas bebnie o tej umowie na pozowanie i bylo to u mnie w
    domysle (jesli ktos nie zalapal to przeprawszam i dzieki Olgierd za
    sprostowanie)
    To chyba najprostsze rozwiazanie i "d...ochron" dla obu stron.
    Lub w najgorszym wypadku tym "model release" by moc cokolwiek upublicznic
    nawet na wlasnej stroonie.

    Steel

  • 18. Data: 2007-10-02 12:52:02
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z wtorek, 2 października 2007 09:09
    (autor Steel
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <fdsr0e$d83$1@atlantis.news.tpi.pl>):

    > Dodatkowo musisz miec jej zgode na publikacje wizerunku,
    > jesli nie bylo to zawarte w umowie pozowania (za pieniadze

    e-e. Jeżeli otrzymała kasę (tak wiem, ta nie otrzymała) za pozowanie, to
    wtedy dodatkowa zgoda nie jest wymagana. Mówi o tym PA.

    --
    Tristan
    napisz tu: i...@b...pl s...@o...pl a...@e...com.pl

  • 19. Data: 2007-10-02 12:54:14
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z wtorek, 2 października 2007 11:27
    (autor Steel
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <fdt3af$gm9$1@nemesis.news.tpi.pl>):

    > Znaczy sie masz model release i podpisana umowe w ktorej bylo napisane co
    > bedzie zaplata za zdjecia i na jakich polach eksploatacji ukaza sie fotki
    > itd. itp?

    Znaczy się zrobił lasce zdjęcia i chce je sobie podziwiać w domowym zaciszu.
    Wot zakochał się albo coś w ten deseń. Nie chce ich rozpowszechniać. Może
    się nie udały i się wstydzi? Wtedy jasne jest, że nie chce żeby ona też je
    rozpowszechniała.

> [...]
    > folio czy chce sie pochwalic rodzinie ladnymi zdjeciami? moze i przez
    > przypadek, po przegladnieciu jej folia, jakas agencja zleci fotki...

    Bo zakładasz od razu komercyjność działania albo powodzenie sesji.

    --
    Tristan
    napisz tu: i...@b...pl s...@o...pl a...@e...com.pl

  • 20. Data: 2007-10-02 13:06:34
    Od: "Steel" <d...@K...wp.pl>

> [...]
    > rozpowszechniać. Może się nie udały i się wstydzi? Wtedy jasne jest,
    > że nie chce żeby ona też je rozpowszechniała.

    jesli te fotki nie zostana przedstawione nikomu, to jest ok, ale jesli juz
    pokaze je kolegom/mamie/tacie/chomikowi :P... to juz bedzie upublicznienie
    wizerunku (w moim rozumieniu) :)

    > Bo zakładasz od razu komercyjność działania albo powodzenie sesji.

    No tak, gdyz autor nie napisal, ze zdjecia wyszly nie tak jak by sobie
    zyczyl wiec zakladam ze fotki wyszly jako tako.
    Co do komercyjnosci to jej nie zakladam. Ale powiedz ze bys sie nie ucieszyl
    jakby przyszla do ciebie agencja i powiedziala "widzielismy panskie swietne
    fotki, chcemy by za godziwe pieniadze pstryknal pan kilka dla nas"
    (oczywiscie zakladajac ze umiesz robic jako tako fotki :P )

    Steel