eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo › Reklamacje przelewu krajowego
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 11

  • 1. Data: 2007-10-01 17:05:30
    Temat: Reklamacje przelewu krajowego
    Od: "Rysiek G." <r...@o...pl>

    Witam.

    Ktoś orientuje się jakie są podstawy reklamacji przelewu krajowego,
    który został źle wypełniony, a "wyszedł" z konta? Wstawiłem jakiś
    czas temu omyłkowo zły numer konta, ale właściwe dane odbiorcy,
    więc przynajmniej powinien wrócić. Na jakiej podstawie rozmawiać
    teraz z bankiem?

    Pozdr.
    R.


  • 2. Data: 2007-10-01 17:11:04
    Temat: Re: Reklamacje przelewu krajowego
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Rysiek G. pisze:
    > Witam.
    >
    > Ktoś orientuje się jakie są podstawy reklamacji przelewu krajowego,
    > który został źle wypełniony, a "wyszedł" z konta? Wstawiłem jakiś
    > czas temu omyłkowo zły numer konta, ale właściwe dane odbiorcy,
    > więc przynajmniej powinien wrócić. Na jakiej podstawie rozmawiać
    > teraz z bankiem?

    IMO zerowe. Od pewnego czasu jedyną informacją niezbędną dla realizacji
    przelewu jest poprawny numer rachunku odbiorcy. Sprawdzania zgodności
    nazwy odbiorcy z numerem rachunku nikt chyba już nie stosuje.

    M.


  • 3. Data: 2007-10-01 17:47:35
    Temat: Re: Reklamacje przelewu krajowego
    Od: "Rysiek G." <r...@o...pl>

    > IMO zerowe. Od pewnego czasu jedyną informacją niezbędną dla realizacji przelewu
    jest poprawny numer rachunku odbiorcy.
    > Sprawdzania zgodności nazwy odbiorcy z numerem rachunku nikt chyba już nie stosuje.
    >

    To tak, ale gdzie można znaleźć regulacje prawne dot. ww.? Skoro
    jest podana nazwa odbiorcy i jest wymagana do wypełnienia przelewu (bez
    niej system nie puszcza przelewu), a nawet jeśli nie wymagana tylko fakultatywna,
    to może być podstawą do reklamacji. Jeśli na mój adres przyjdzie przesyłka
    adresowana nie do mnie, to otwierając taki list, popełniam czyn zabroniony.
    Jak to się ma do prawa bankowego, ew. jakie sfery prawa mogą jeszcze
    regulować taką sprawę?

    Pozdr.
    R.


  • 4. Data: 2007-10-01 18:32:23
    Temat: Re: Reklamacje przelewu krajowego
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Mon, 1 Oct 2007 19:47:35 +0200, "Rysiek G."
    <r...@o...pl> wrote:

    >To tak, ale gdzie można znaleźć regulacje prawne dot. ww.? Skoro
    >jest podana nazwa odbiorcy i jest wymagana do wypełnienia przelewu (bez
    >niej system nie puszcza przelewu), a nawet jeśli nie wymagana tylko fakultatywna,
    >to może być podstawą do reklamacji. Jeśli na mój adres przyjdzie przesyłka
    >adresowana nie do mnie, to otwierając taki list, popełniam czyn zabroniony.
    >Jak to się ma do prawa bankowego, ew. jakie sfery prawa mogą jeszcze
    >regulować taką sprawę?
    Oczywiscie taką sprawę regulują umowa i regulamin prowadzenia rachunku
    bankowego.

    WAM
    --
    nad morze? www.nadmorze.pl


  • 5. Data: 2007-10-01 18:40:36
    Temat: Re: Reklamacje przelewu krajowego
    Od: Kuba <c...@o...pl>

    Rysiek G. pisze:
    >> IMO zerowe. Od pewnego czasu jedyną informacją niezbędną dla
    >> realizacji przelewu jest poprawny numer rachunku odbiorcy. Sprawdzania
    >> zgodności nazwy odbiorcy z numerem rachunku nikt chyba już nie stosuje.
    >>
    >
    > To tak, ale gdzie można znaleźć regulacje prawne dot. ww.? Skoro
    > jest podana nazwa odbiorcy i jest wymagana do wypełnienia przelewu (bez
    > niej system nie puszcza przelewu), a nawet jeśli nie wymagana tylko
    > fakultatywna,
    > to może być podstawą do reklamacji. Jeśli na mój adres przyjdzie przesyłka
    > adresowana nie do mnie, to otwierając taki list, popełniam czyn zabroniony.
    > Jak to się ma do prawa bankowego, ew. jakie sfery prawa mogą jeszcze
    > regulować taką sprawę?
    >
    > Pozdr.
    > R.

    Specem w tej kwestii nie jestem, ale podzielę się uwagami :). Po
    pierwsze nie wydaje mi się aby właściwą kwestią było dochodzenie
    reklamacji od banku. Bank jest tylko wykonawcą Twojego polecenia
    przelewu. Pytanie brzmi czy bank ma obowiązek w Twoim interesie
    sprawdzić czy podałeś właściwe dane odbiorcy i numer jego konta? Jeżeli
    da się wyprowadzić taki obowiązek banku to reklamacja byłaby zasadna.
    Gdzie szukać? Pewnie najpierw w umowie a jeśli chodzi o przepisy to nie
    jestem w stanie pomóc. Inną kwestią jest czy Twój bank jest uprawniony
    do wglądu w dane personalne odbiorcy (który ma konto w innym banku) i
    skojarzenie jego numeru konta z personaliami. Bo przecież wcale nie musi
    być, na to też musi być jakiś przepis.

    Po drugie, raczej szukałbym adresata Twojego przelewu i żądał z powrotem
    kasy z tytułu bezpodstawnego wzbogacenia. Potwierdzenie przelewu
    przecież masz.

    Mam nadzieje, że jakoś pomogłem

    Pozdrawiam


  • 6. Data: 2007-10-01 19:30:19
    Temat: Re: Reklamacje przelewu krajowego
    Od: "Rysiek G." <r...@o...pl>

    > Po drugie, raczej szukałbym adresata Twojego przelewu i żądał z powrotem kasy z
    tytułu bezpodstawnego wzbogacenia. Potwierdzenie
    > przelewu przecież masz.
    >
    > Mam nadzieje, że jakoś pomogłem

    A jak można znaleźć takiego adresata?

    Pozdr.
    R.


  • 7. Data: 2007-10-01 23:03:46
    Temat: Re: Reklamacje przelewu krajowego
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 1 Oct 2007, Kuba wrote:
    [...komuś...]
    > Specem w tej kwestii nie jestem, ale podzielę się uwagami :). Po pierwsze nie
    > wydaje mi się aby właściwą kwestią było dochodzenie reklamacji od banku. Bank
    > jest tylko wykonawcą Twojego polecenia przelewu. Pytanie brzmi czy bank ma
    > obowiązek w Twoim interesie sprawdzić czy podałeś właściwe dane odbiorcy i
    > numer jego konta? Jeżeli da się wyprowadzić taki obowiązek banku to
    > reklamacja byłaby zasadna. Gdzie szukać? Pewnie najpierw w umowie

    ...to jest wykluczone.
    Przecież z bankiem *do* którego przelewa nie ma umowy, zaś bank *z*
    którego przelewa nie ma możliwości sprawdzenia poprawności danych
    we własnej bazie.
    Czyli albo jest w przepisach albo nigdzie.

    > Po drugie, raczej szukałbym adresata Twojego przelewu i żądał z powrotem
    > kasy z tytułu bezpodstawnego wzbogacenia. Potwierdzenie przelewu przecież
    > masz.

    A to tak :)

    pzdr, Gotfryd


  • 8. Data: 2007-10-02 08:03:26
    Temat: Re: Reklamacje przelewu krajowego
    Od: Kuba <c...@o...pl>

    Rysiek G. pisze:
    >> Po drugie, raczej szukałbym adresata Twojego przelewu i żądał z
    >> powrotem kasy z tytułu bezpodstawnego wzbogacenia. Potwierdzenie
    >> przelewu przecież masz.
    >>
    >> Mam nadzieje, że jakoś pomogłem
    >
    > A jak można znaleźć takiego adresata?
    >
    > Pozdr.
    > R.

    Z tego co mi wiadomo to po numerze konta bankowego można zidentyfikować
    bank właściciela konta, a jak masz bank to również masz klienta. To jest
    małe piwo. Gorzej jest z uzyskaniem danych personalnych takiej osoby.
    Bank pewnie zasłoni się tajemnicą bankową. Szczerze to nie wiem do kogo
    mógłbyś się zwrócić, chociaż może do sądu z wnioskiem o nakazanie
    bankowi podania takich informacji (o ile jest to możliwe).

    Sorki, ale w tym miejscu moja wiedza się kończy, może ktoś inny wie jak
    wydobyć informacje o kliencie od banku.

    Pozdrawiam


  • 9. Data: 2007-10-04 10:16:32
    Temat: Re: Reklamacje przelewu krajowego
    Od: "PH" <h...@n...onecie>


    Użytkownik "Rysiek G." <r...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:fdr9cs$4hf$1@inews.gazeta.pl...
    > Witam.
    >
    > Ktoś orientuje się jakie są podstawy reklamacji przelewu krajowego,
    > który został źle wypełniony, a "wyszedł" z konta? Wstawiłem jakiś
    > czas temu omyłkowo zły numer konta, ale właściwe dane odbiorcy,
    > więc przynajmniej powinien wrócić. Na jakiej podstawie rozmawiać
    > teraz z bankiem?

    jakim cudem pomyliłeś numer rachunku?



    Już rozwijam pytanie:

    Obecnie numer rachunku składa się z:

    xx yyyyyyyy zzz...



    gdzie XX to liczba kontrolna, yyyyyyyy to numer oddziału banku (z czego trzy
    pierwsze cyfry oznaczają bank reszta to oddział banku) reszta to numer
    klienta.



    Skora kasa nie wróciła do Ciebie to MUSIAŁEŚ podać poprawny numer (liczba
    kontrolna się zgadza) i istniejący numer (np pomyliłeś faktury za tel i
    prąd). Jeśli podałbyś niepoprawny numer - przelew nie wyszedł by z Twojego
    banku. Jeśli nieistniejący numer - kasa wraca do Ciebie po około 2
    tygodniach.



    Tak jak pisali poprzednicy - bank nie uzna reklamacji - jedyny sposób to
    skontaktuj się z właścicielem (raczej nieprawdopodobne żebyś miał numer rach
    a nie miał danych o jego właścicielu) i poproś o zwrot kasy.



    Jeśli odmówi być może możesz z sukcesem złożyć zawiadomienie o kradzieży -
    ale tu musi się ktoś inny z grupy wypowiedzieć



    pzdr

    Piotr





  • 10. Data: 2007-10-04 10:23:15
    Temat: Re: Reklamacje przelewu krajowego
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    PH pisze:

    > Jeśli odmówi być może możesz z sukcesem złożyć zawiadomienie o kradzieży -
    > ale tu musi się ktoś inny z grupy wypowiedzieć


    Bynajmniej. To jest bezpodstawne wzbogacenie - dochodzone na drodze
    cywilnej.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl
    Masz wierzytelność i chcesz ją sprzedać lub potrzebujesz pomocy w jej
    egzekucji => http://www.kwm.net.pl

strony : [ 1 ] . 2


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1