  • 1. Data: 2010-05-09 10:57:37
    Temat: Faktura zaliczkowa i rozliczenie
    Od: VoyteG <V...@h...com>

    Z elektrowni czy przedsiębiorstwa dostarczającego wodę otrzymujemy
    zaliczkowe faktury, które potem sa rozliczane z faktycznego
    wykorzystania.
    Wystawca tej faktury skrupulatnie nalicza odsetki, w przypadku gdy
    przelew przyjedzie dzień po określonym terminie. Czy ma prawo, skoro
    są to faktury zaliczkowe, a nie rozliczenie wykorzystania?

    Ostatnio jednak otrzymałem fakturę, gdzie rozliczenie wykorzystania
    energii jest dużo mniejsze niż prognoza, bo w tym roku dużo
    wyjeżdżałem. W tej sytuacji mam fakturę zaliczkową, opłaconą dzień
    później niż jej termin (naliczyli mi odsetki), ale na tej samej
    fakturze jest korekta z tytułu dużo mniejszego zużycia. Wychodzi na
    to, że elektrownia powinna mi jeszcze zwrócić odsetki z tytułu
    wcześniejszej nadpłaty, ponieważ zużycie było dużo mniejsze. Jak można
    formalnie takie zagadnienie ruszyć?

  • 2. Data: 2010-05-09 11:41:21
    Temat: Re: Faktura zaliczkowa i rozliczenie
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    VoyteG napisal:
    > Wystawca tej faktury skrupulatnie nalicza odsetki, w przypadku gdy
    > przelew przyjedzie dzień po określonym terminie. Czy ma prawo, skoro
    > są to faktury zaliczkowe, a nie rozliczenie wykorzystania?

    Ma prawo. Masz w zdefiniowanym terminie wpłacić kwotę częściową.
    I nie ma to nic wspólnego z wystąpieniem na koniec nadpłaty lub niedopłaty.

    > Wychodzi na
    > to, że elektrownia powinna mi jeszcze zwrócić odsetki z tytułu
    > wcześniejszej nadpłaty, ponieważ zużycie było dużo mniejsze. Jak można
    > formalnie takie zagadnienie ruszyć?

    Nie ruszysz, bo symetrycznie dostawca energii nie nalicza odsetek
    z tytułu opóźnionej zapłaty w sytuacji wystąpienia niedopłaty,
    czyli większego zużycia niż prognozowane.

    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 3. Data: 2010-05-10 22:58:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 9 May 2010, VoyteG wrote:

    > Wystawca tej faktury skrupulatnie nalicza odsetki, w przypadku gdy
    > przelew przyjedzie dzień po określonym terminie. Czy ma prawo, skoro
    > są to faktury zaliczkowe, a nie rozliczenie wykorzystania?

    Wygląda na to, że oczekujesz iż umowa (*UMOWA*!) może dotyczyć
    wyłącznie zapłaty "za to co już zrobiono".
    Weź sobie do przemyślenia jakiś zupełnie skrajny przypadek,
    dajmy na to (formalnie poprawną - akurat wymaga notariusza,
    ale to inna sprawa) darowiznę. Albo stolarza, któremu w ramach
    umowy nie dałeś na czas zaliczki.

    IMVHO postępowanie jest nieeleganckie (i znane mi są przykłady
    dostawców różnych usług którzy tak *nie* robią jak opisywałeś,
    mimo formalnych zapisów w umowie), ale "legalnie" mają prawo
    żądać przedpłaty (skoro sam się na to zgodziłeś) i basta.

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2010-05-11 14:01:48
    Od: VoyteG <V...@h...com>

    On 11 Maj, 00:58, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    > żądać przedpłaty (skoro sam się na to zgodziłeś) i basta.

    A można sie nie zgodzić?
    Jeśli tak to w jaki sposób dyskutować z elektrownia i wodociągami?

  • 5. Data: 2010-05-13 14:08:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 11 May 2010, VoyteG wrote:

    > A można sie nie zgodzić?

    ...formalnie można :>

    > Jeśli tak to w jaki sposób dyskutować z elektrownia i wodociągami?

    1. (absurdalne, ale mowa o prawie) Zrezygnować z ich usług :|
    2. (teoretyczne, ale podobno wszystko do tego zmierza) Wybrać
    innego dostawcę.
    3. (chyba najrealniejsze) Wybrać opcję rozliczania wg licznika
    z samodzielnym podawaniem odczytów (dostawca nadal sobie czyta
    raz na kwartał, dokonując odczytu "kontrolnego")
    4...8. Pozycje do wypełnienia przez grupowiczów ;)
    Gdzieś na samym końcu:
    9. Iść do sądu o uznanie narzuconego warunku za klauzulę niedozwoloną.
    Ze względu na "statystyczną sprawiedliwość" takiego zapisu dość marnie
    widzę możliwość wywalczenia czegokolwiek :) (ale iść do sądu można :P)

    Żeby nie było - wiem że co najmniej "mój" dostawca wody zezwala
    nawet na jednorazowe zgłaszanie odczytów.

    pzdr, Gotfryd