  • 1. Data: 2010-05-08 23:58:00
    Temat: przystąpienie do spółki jawnej
    Od: cyklista <c...@i...pl>

    Witam!
    Mam następujące pytanie:
    Czy przystąpeinie do (istniejącej już) spółki jawnej w formie umowy
    notarialnej, która następnie nie została zarejestrowania przez sąd ze
    względu na braki proceduralne (chyba przedstawione pełnomocnictwo
    któregoś z udziałowców było nieważne) rodzi dla przystępującego skutki
    prawne? Chodzi mi głównie o odpowiedzialność finansową za długi spółki?

    Pozdrawiam

    Przemek

  • 2. Data: 2010-05-09 09:30:03
    Temat: Re: przystąpienie do spółki jawnej
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "cyklista" <c...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > któregoś z udziałowców było nieważne) rodzi dla przystępującego skutki
    > prawne? Chodzi mi głównie o odpowiedzialność finansową za długi spółki?

    Skoro nie jest współnikiem, to nie. Co najwyżej skutki odszkodowawcze za
    dostarczenie nieważnego upoważnienia, o ile przystępujący ponosi za to
    winę.

  • 3. Data: 2010-05-09 19:58:54
    Od: cyklista <c...@i...pl>

    W dniu 09.05.2010 11:30, Robert Tomasik pisze:

> [...]
    >
    > Skoro nie jest współnikiem, to nie. Co najwyżej skutki odszkodowawcze za
    > dostarczenie nieważnego upoważnienia, o ile przystępujący ponosi za to

    Winę ponosi jeden z dotychczasowych udziałowców lub ... notariusz za to
    że nie dopatrzył.

    Sprawa miałą miejsce w Niemczech, ale kodeks spółek handlowych jest
    chyba w tych kwestiach podobny.
    Człowiek przystąpił (a raczej tak mu się wydawało) do spółki jawnej.
    Zarejestrował w urzędzie gminy DG jako udziałowiec SJ, podpisał umowę u
    notariusza, któą później sąd odrzucił (sąd wezwał do uzupełnienia
    braków, ale żadne czynności nie zostały podjęte).
    Wygląda na to, że spółka nie była rzetelna i nie składałą zeznań
    podatkowych.
    Koleś dostał od US wezwanie do zapłaty zaległych podatków na podstawie
    aktu notarialnego, który sąd odrzucił.
    Zoytał też jako dłużnik solidarny "uczyniony odpowiedzialnym" za długi
    sprzed okresu, kiedy miał przystąpić do tej spółki.

    Z Twojej odpowiedzi wynika, że US nie miał do tego prawa. A czy
    jakiekolwioek znaczenie może tu mieć to, czy gość wiedział lub nie
    wiedział o tym, że umowa o przystąpieniu do spółki zostłą prrzez sąd
    odrzucona i czy samo podpisanie umowy przez niego w przypadku braku
    podpisu któregoś z dotychczasowych udziałowców może stanowić podstawę
    roszczeń ze strony US?

  • 4. Data: 2010-05-09 20:18:30
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Koleś dostał od US wezwanie do zapłaty zaległych podatków na podstawie
    > aktu notarialnego, który sąd odrzucił.

    A urząd Skarbowy wie o tym odrzuceniu przez sąd? Bo moze równolegle z
    podpisaniem umowy u notariusza, poszło zgłoszenie do skarbówki i nie
    wiedzą, ze późćniej sąd uznał czynność za nieważną. Ja bym to sprawdził.

> [...]
    > odrzucona i czy samo podpisanie umowy przez niego w przypadku braku
    > podpisu któregoś z dotychczasowych udziałowców może stanowić podstawę

    Nie znam prawa niemieckiego w tej materii. Zgodnie z prawem polskim taka
    umowa jest nieważna i w mojej ocenie nie rodzi żadnych skutków prawnych.
    Sądzę, że Niemczech powinno być podobnie. A czasem jakiegoś zobowiazania
    wraz z przystępowaniem do spółki nie podpisywałeś? Oświaczenia o przejęciu
    długów? Bo nie wiem, jakie oni tam mają procedury.

  • 5. Data: 2010-05-09 21:26:07
    Od: cyklista <c...@i...pl>

    W dniu 09.05.2010 22:18, Robert Tomasik pisze:

    > A urząd Skarbowy wie o tym odrzuceniu przez sąd? Bo moze równolegle z
    > podpisaniem umowy u notariusza, poszło zgłoszenie do skarbówki i nie
    > wiedzą, ze późćniej sąd uznał czynność za nieważną. Ja bym to sprawdził.
    Być może, a być może po prostu próbują wyciągnąć swoją kasę i liczą, że
    się uda.

> [...]
    > wraz z przystępowaniem do spółki nie podpisywałeś? Oświaczenia o
    > przejęciu długów? Bo nie wiem, jakie oni tam mają procedury.
    Ja nie podpisywałem. to nie chodzi o mnie, tylko o znajomego, któemu
    próbuję pomóc. Podejrzewam, że w ogóle nie wiedział, co podpisuje, bo
    nie zna niemieckiego. Ale z tego co wyczytałęm z tego "oświadczenia o
    ucznieniu odpowiedzialnym" odpowiedzialność taka wynika z samego KSH.
    Wszyscy wspólnicy S.J. niezależnie od ilości udziałów odpowiadają
    solidarnie całym swoim majątkiem za wszystkie zobowiązania spółki. To
    tak jakby kupił udziły w zadłużonej spółce.

  • 6. Data: 2010-05-10 05:03:19
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > Wszyscy wspólnicy S.J. niezależnie od ilości udziałów odpowiadają
    > solidarnie całym swoim majątkiem za wszystkie zobowiązania spółki. To tak

    Moim zdaniem wobec nieważności samego aktu przystąpienia do spółki długów
    tych nabyć na podstawie takiego dokumentu nie mógł. Natomiast nie wiem, czy
    przy okazji niemieckie prawo nie przewiduje jakiegoś ekstra oświadczenia na
    potrzeby zobowiązań skarbowych.