  • 1. Data: 2013-03-14 21:35:05
    Temat: (FUW) Freeware a jeszcze jeden podatek.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    (FUT warning ->.podatki)
    Jakoś ostatnio parę dyskusji przetoczyło się z wiadomych powodów.
    Przy okazji potknąłem się o wpis u VaGli, zwracający uwagę,
    że - podobnie jak przy sprawie spadku (i zachowku) - autor miejcami
    nie ma nic do gadania, bo przepis rozporządza za niego.
    Mi nie chodzi o "niemożliwość skutecznego freeware" (ewentualnie
    wyróżnianego niekiedy jako "public domain") w tym znaczeniu, że
    autor nie może *nieodwołalnie* udzielić takiego uprawnienia
    (o czym jest w artykule), lecz niuans:

    http://prawo.vagla.pl/node/7424
    +++
    Producenci lub wydawcy egzemplarzy utworów [...] niekorzystajšcych
    z ochrony autorskich praw majštkowych, sš obowišzani do przekazywania
    na rzecz Funduszu (...), wpłaty wynoszšcej od 5 % do 8 % wpływów brutto
    ze sprzedaży egzemplarzy tych utworów
    ---

    Strzeżcie się wzięcia od kogoś "opłaty za płytkę", jeśli na
    tę płytkę nagraliście "treść niechronioną" :P
    Najpierw niech płytkę kupi (pustą!), wyjdzie za drzwi, wróci,
    potem można za darmo nagrać :>
    Inaczej nie tylko kasa fiskalna, ale jeszcze wykroczenie za
    nieodprowadzenie podatku (tej opłaty) :]

    pzdr, Gotfryd