  • 1. Data: 2007-07-15 15:33:36
    Temat: Emerytura z ZUS-u
    Od: " dela" <d...@g...pl>

    Cześć,

    Czy ktoś mógłby mi odpowiedzieć?

    Czy 69-letni mężczyzna, który ma przepracowanych ok. 17-18 lat - bez
    ciągłości - ma prawo do jakiejś emerytury? W ZUS-ie powiedzieli, że nie, ale
    mnie się to wydaje b. dziwne, że te kilkanaście lat pracy w ogóle się nie
    liczy.

    Pozdrawiam
    Dela

  • 2. Data: 2007-07-15 17:41:07
    Temat: Re: Emerytura z ZUS-u
    Od: wombi <w...@p...onet.pl>

    dela pisze:

    > Czy 69-letni mężczyzna, który ma przepracowanych ok. 17-18 lat - bez
    > ciągłości - ma prawo do jakiejś emerytury? W ZUS-ie powiedzieli, że nie,

    Art. 27 i 28 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z
    Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

    Art. 27 Ubezpieczonym urodzonym przed dniem 1 stycznia 1949 r.
    przysługuje emerytura, jeżeli spełnili łącznie następujące warunki:
    1) osiągnęli wiek emerytalny wynoszący co najmniej 60 lat dla
    kobiet i co najmniej 65 lat dla mężczyzn;
    2) mają okres składkowy i nieskładkowy wynoszący co najmniej 20 lat
    dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn, z zastrzeżeniem art. 27a.

    Art. 28 Ubezpieczonym urodzonym przed dniem 1 stycznia 1949 r., którzy
    nie osiągnęli okresu składkowego i nieskładkowego, o którym mowa w art.
    27 pkt 2, przysługuje emerytura, jeżeli spełnili łącznie następujące
    warunki:
    1) osiągnęli wiek emerytalny wynoszący co najmniej 60 lat dla
    kobiet i co najmniej 65 lat dla mężczyzn;
    2) mają okres składkowy i nieskładkowy wynoszący co najmniej 15 lat
    dla kobiet i co najmniej 20 lat dla mężczyzn

    Osoba o której piszesz nie ma żadnych okresów nieskładkowych tzn.
    pobieranie zasiłku i świadczenia przedemerytalnego, szkoła średnia itp.?

  • 3. Data: 2007-07-15 19:11:56
    Od: "jarek" <j...@o...pl>

    Użytkownik " dela" <d...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ale
    > mnie się to wydaje b. dziwne, że te kilkanaście lat pracy w ogóle się nie

    jaka szkole ma ta osoba ?? - jezli tylko zawodowkie to mozna zrobic szybka
    mature i juz bedzie srednie a wtedy bedzie tez juz pare latek ;-)

  • 4. Data: 2007-07-16 05:49:26
    Od: "Janek" <j...@w...pl>

> [...]
    > ale
    > mnie się to wydaje b. dziwne, że te kilkanaście lat pracy w ogóle się nie

    Nie ma cudów, przecież przez te pozostałe lata życia gdzieś coś robił, np
    jako rolnik, praca za granicą itp.
    To wszystko da się jakoś zaliczyć. Podaj dokładniejsze dane.

    pozdr
    Janek

  • 5. Data: 2007-07-18 11:13:34
    Od: " dela" <d...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Dziękuję bardzo wszystkim za porady.

    Przepisy, wg których człowiekowi należy się emetrytura dopiero od
    przepracowanych 20 lat wydają mi się bardzo krzywdzące. A co z
    przepracowanymi 17 latami, nie są one w ogóle uwzględnione, mimo, że się
    płaciło ZUS-owi składki? Toż to normalne złodziejstwo!
    Osoba, o której wcześniej wspomniałam ma ukończoną tylko zawodówkę, a
    zawodówka chyba nie jest wliczana do lat pracy? Poza tym były prace na czarno
    ze skutkiem "przerwy w życiorysie". No i co tu z tym wszystkim zrobić?
    Możliwe jest, że pan ten pracował gdzies kiedys u jakiegoś rolnika, ale jeśli
    nawet miałoby to miejsce, to pewnie nie było to nigdzie zgłoszone, a z
    drugiej strony zastanawiam się, czy jest taki obowiązek.

    Pozdrawiam
    Dela

  • 6. Data: 2007-07-18 15:30:08
    Od: "Marcin D" <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Praca u rolnika niczego by w jego sytuacji nie zmieniła - zakładając że była
    to praca na czarno a pewno tak było. Zmieniłoby natomiast posiadanie ziemi,
    przynajmniej hektara. Czy miał kiedyś na własność przynajmniej hektar ziemi,
    a może ziemię mieli jego rodzice i on na niej przez kilka lat w młodości
    pracował? Jeśli ma świadków to te lata powinni mu doliczyć.
    Sądząc z tego co piszesz to jego ostatnia szansa na emeryturę. Może jakaś
    rodzina ze wsi mogłaby zaświadczyć, że u nich pracował (tylko nie później
    niż w latach 60-siatych bo potem był krus i obowiązek ubezpieczenia się)?

  • 7. Data: 2007-07-19 12:51:43
    Od: " dela" <d...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Dziękuję za odpowiedź,

    Niestety, nieszczęsnik ten nigdy nie miał ziemi, tak jak i jego najblizsza
    rodzina. Czy w takim razie poświadczenie o pracy na roli, pochodzace od
    rolnika - osoby nie należącej do rodziny byłoby uznane?

    Pozdrawiam
    Dela