  • 1. Data: 2005-01-21 10:44:29
    Temat: Emerytura z ZUS - jak udowodnić zarobki?
    Od: "St@n" <r...@p...onet.pl>

    Witam.

    Mam problem.

    Staram się o przeliczenie świadczenia. Niestety jestem w stanie
    udowodnić zarobki z dziewięciu kolejnych lat pracy (niezbyt korzystny
    przelicznik) lub piętnastu wybranych. Zakład pracy przesłał informację
    że nie posiada dokumentów sprzed 1980 roku gdzyż zostały zniszczone. W
    latach 70-tych zarobki były najkorzystniejsze.
    Mam pytanie. Czy ZUS noże obliczyć orientacyjne zarobki na podstawie
    płaconych składek? Jak udowodnić przepracowane lata by średniej nie
    dzielić przez zerowe lata?

    Macie pomysły? Może ktoś ma podobny problem i go rozwiązał?

    Pozdrawiam

    St@n

  • 2. Data: 2005-01-21 22:13:53
    Temat: Re: Emerytura z ZUS - jak udowodnić zarobki?
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik "St@n" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > dzielić przez zerowe lata?
    >
    > Macie pomysły? Może ktoś ma podobny problem i go rozwiązał?

    Pozostają jeszcze umowy o pracę, aneksy podwyższające wynagrodzenie, z
    których przynajmniej zostanie przyjęte wynagrodzenie zasadnicze oraz
    ewentualne stałe dodatki, jeżeli są odpowiednie dokumenty w aktach
    osobowych, których okres przechowywania wynosi 50 lat od zwolnienia
    pracownika. Jeżeli dysponujesz takimi dokumentami możesz je
    przedstawić w ZUS lub poprosić zakład pracy o potwierdzone kserokopie
    takich dokumentów w celu okazania w ZUS.

    wa

  • 3. Data: 2005-01-22 03:15:12
    Od: "St@n" <r...@p...onet.pl>

> [...]
    >od chwili zwolnienia pracownika. Okres 12-letni przechowywania
    >dotyczył niegdyś tylko list wynagrodzeń i kartotek płacowych.
    >
    >Akta osobowe byłych pracowników są przechowywane albo u pracodawcy
    >albo w jakimś archiwum. Wykazy niektórych zlikwidowanych zakładów
    >pracy i miejsca przechowywania akt osobowych (adresy archiwów)
    >znajdują się m. in. w ZUS, w urzędach gminy, urzędach wojewódzkich.
    >A może w legitymacji ubezpieczeniowej są odpowiednie wpisy o
    >wynagrodzeniu?
    >
    >Pozdrawiam i życzę powodzenia w poszukiwaniach

    Tak. Masz rację okres 12 letni tylko dla dok. płacowych.
    Dzięki za radę. Jeżeli dok. są w archiwum to chyba nie będzie trudne
    ich odzyskanie, jeżeli zaś zostały zniszczone to............brrrrrrr.
    Dzięki za pomoc.

    Pozdrwiam

    St@n

  • 4. Data: 2005-01-22 07:07:48
    Od: "Andrzej_K" <n...@n...spam.pl>

    User "St@n" <r...@p...onet.pl> napisał(a)
    w news'ie: news:15n1v0db2jaj6ivvdsv029l03hq52bpnuu@4ax.com

> [...]
    > że nie posiada dokumentów sprzed 1980 roku gdzyż zostały zniszczone. W
    > latach 70-tych zarobki były najkorzystniejsze.

    No i klops. Może Cię jeszcze uratować legitymacja
    ubezpieczeniowa w której są wpisane zarobki za
    poszczególne lata i *musi* taki wpis posiadać
    odpis i pieczątkę *immienną* urzędnika dokonującego
    wpis.

    > Mam pytanie. Czy ZUS noże obliczyć orientacyjne zarobki na podstawie
    > płaconych składek?

    Nie może. Zakłady pracy zatrudniające powyżej 20
    pracowników nie płaciły immienych składek, a
    tylko (niestety!) zbiorcze za iluś tam pracowników.
    Nie było wyszczególnione, że, np. tyle i tyle za
    "Franka K", a tyle i tyle za "Jolę B".

    >Jak udowodnić przepracowane lata by średniej nie
    > dzielić przez zerowe lata?

    Jeśli byłeś na stałej pensji to nie ma problemu bo
    przecież posiadasz świadectwo pracy, a może
    masz jeszcze angaż?. Na tych dokumentach jest
    wysokość Twoich zarobków. Gorzej jest gdy ktoś
    pracował w akordzie bo wtedy nie ma jak wyliczyć
    (udowodnić) faktycznych zarobków.

    --
    Pozdrawiam - Andrzej_K.
    "Nie ważne czy jesteś bogaty czy nie, o ile możesz żyć wygodnie i

  • 5. Data: 2005-01-22 09:12:55
    Od: "St@n" <r...@p...onet.pl>

> [...]
    >przedstawić w ZUS lub poprosić zakład pracy o potwierdzone kserokopie
    >takich dokumentów w celu okazania w ZUS.

    Witam.
    NIe jestem pewien ale ustawa zobowiązująca pracodawców do
    przechowywania dokumentów przez 50 lat obowiązuje dopiero
    od 1991 roku. Wcześniej okres ten wynosił chyba 12 lat ;-(.
    Jeżeli przekazali je do archiwum, to je odzyskam, jeśli nie, to będę
    dalej walczył z problemem.
    Pójdę jednak i zobaczę co jeszcze mają.

    Dzięki za wskazówki.
    Pozdrawiam.

    St@n

  • 6. Data: 2005-01-22 14:50:11
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

  • 7. Data: 2005-01-24 13:43:59
    Od: "St@n" <r...@p...onet.pl>

> [...]

    >przedstawić w ZUS lub poprosić zakład pracy o potwierdzone kserokopie
    >takich dokumentów w celu okazania w ZUS.

    Witam.
    Właśnie jestem po wizycie w kadrach.
    Interesuje mnie jeszcze kwestia umowy o pracę.
    Prawdopodobnie jest ona do odzyskania gdyż jest w dok. osobowych i
    zostanie mi przesłana w ciągu miesiąca.

    Intryguje mnie tylko pytanie:
    - czy na jej podstawie ZUS będzie mógł zaliczyć do obliczeń stawkę
    podstawową widniejącą na umowie?

    Pozdrawiam

    St@n

  • 8. Data: 2005-01-24 15:38:53
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

> [...]
    > zostanie mi przesłana w ciągu miesiąca.
    >
    > Intryguje mnie tylko pytanie:
    > - czy na jej podstawie ZUS będzie mógł zaliczyć do obliczeń stawkę

    Kserokopie umowy o pracę lub aneksu (podwyższenie wynagrodzenia) muszą
    być potwierdzone za zgodność z dokumentami znajdującymi się w aktach
    osobowych.
    Jeżeli będą wiarygodne, to ZUS może przyjąć je jako podstawę do
    ustalenia wynagrodzenia w danym okresie, zwłaszcza jeżeli
    wynagrodzenie było ustalone w stawce miesięcznej.
    Gdy wynagrodzenie było w stawce godzinowej, to konieczna byłaby
    jeszcze ewidencja czasu pracy, a z tym może być gorzej.

    wa

  • 9. Data: 2005-01-26 00:03:31
    Od: "St@n" <r...@p...onet.pl>

> [...]
    >Gdy wynagrodzenie było w stawce godzinowej, to konieczna byłaby
    >jeszcze ewidencja czasu pracy, a z tym może być gorzej.

    Ok.
    Jeżeli przyślą mi umowę, to napewno będzie opieczętowana co do
    zgodności z oryg.
    Wątpliwości mam tylko co do ZUS-u.
    Bo jeżeli zgodzą się zaliczyć mi kilka lat ze stawką podstawową, bez
    dodatków itp to i tak będzie ona dla mnie korzystna niż dzielenie lat
    przez "zero" w przypadku jej nieuznania jako podstawy do obliczeń.

    Masz może jakiś paragraf, lub ustawę którą mógłbym się wesprzeć?

    St@n

  • 10. Data: 2005-01-27 01:01:16
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

> [...]
    > przez "zero" w przypadku jej nieuznania jako podstawy do obliczeń.
    >
    > Masz może jakiś paragraf, lub ustawę którą mógłbym się wesprzeć?

    Podstawowym dokumentem do ustalenia podstawy wymiaru emerytury jest
    zaświadczenie ZUS Rp-7. Jeżeli jednak brak dokumentacji płacowej i nie
    ma wpisów wynagrodzenia w legitymacji ubezpieczeniowej, wówczas ZUS
    uwzględnia wynagrodzenie zasadnicze z umowy o pracę lub aneksów.
    Z taką sytuacją już się spotkałam i piszę o tym niejako z
    doświadczenia. Również do wniosku o ustalenie kapitału początkowego
    można dołączyć umowę o pracę, jeżeli brak dokumentacji płacowej. Radzę
    sprawdzić.

    Dobrze byłoby, gdyby zakład pracy napisał (np. jako odpowiedź na Twoje
    pismo w sprawie wystawienia zaświadczenia ZUS Rp-7), że nie dysponuje
    już dokumentacją płacową. Być może również Ty możesz napisać takie
    oświadczenie, że nie możesz uzyskać zaświadczenia ZUS Rp-7, bo brak
    odpowiedniej dokumentacji, i dlatego prosisz o uwzględnienie
    wynagrodzenia z okresu od .. do ... na podstawie umowy o pracę. Takie
    oświadczenie będzie chyba konieczne.

    Jednak przeliczenia emerytury dokona ZUS, dlatego tam radzę zasięgać
    dalszych miarodajnych informacji, a wypowiedzi na forum radziłabym
    traktować jedynie jako wskazówki, które wymagają sprawdzenia.

    Podstawy prawnej odnośnie do dokumentów potwierdzających wynagrodzenie
    nie podam, bo w aktualnej ustawie emerytalnej ich nie znalazłam.

    Być może obowiązuje jeszcze rozp. Rady Ministrów z 01.04.1985 r. w
    sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru emerytur i rent
    (Dz. U z 1989 r. Nr 11, poz. 63, i z 1990 Nr 71, poz. 418).

    Być może uwzględnianie wynagrodzenia na podstawie umów o pracę
    wymusiło samo życie, ponieważ zbyt często brak dokumentacji płacowej.

    Życzę powodzenia

    --
    wa