    From: "Maria" <m...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Emeryt i mała firma handlowa
    Date: Wed, 13 Jul 2005 22:58:52 +0200

    Użytkownik "Michał" <m...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:db3rr7$nfh$1@inews.gazeta.pl...
    > Witam
    >
    > Jakie podatki, składki itp. emeryt musi płacić jeśli chce założyć własną
    > firmę handlową? Chodzi o sprzedaż drobnych rzeczy na Allegro, kupowanie w
    > hurtowni i sprzedaż na Allegro.
    >

    > Pozdrawiam

    Obecnie emeryt prowadzący firmę obowiązkowo płaci składkę zdrowotną jeśli
    nie przekroczy kwoty, którą wolno mu dorobić. W zasadzie jako dochód ZUS
    bierze nie to co ktoś zarobił na działalności ale jako dochód bierze kwotę
    podstawy naliczania składki na ubezpieczenie. I tu problem, bo w ZUS raz mi
    podawali, że jest to podstawa naliczania składki zdrowotnej, ale kwotę jaką
    podawano mi odpowiadała podstawie obliczania składki na ubezpieczenie
    społeczne inna Pani natomiast twierdziła, że jest to podstawa obliczania
    składki na ubezpieczenie społeczne.
    Jeśli wezmą podstawę naliczania składki zdrowotnej to będzie przekroczenie
    granicy kwoty wolnej "bezkarnie" dorobić o jakieś 160-180 zł i o tyle chyba
    zmniejszą emeryturę. Natomiast jeśli będzie to podstawa naliczania składek
    na ubezpieczenie społeczne, to jest ona niższa i nie powoduje zmniejszenia
    emerytury.
    Jedno jest pewne, że bez względu na dochód lub strarę dla wszystkich
    emerytów prowadzących działaność jako dochód z tej działalności ZUS bierze
    podstawę naliczania składek.