  • 1. Data: 2005-07-13 19:39:17
    Temat: Czy to zgodne z prawem?
    Od: mega <p...@m...net>

    Polskim znaczy, bo w Watykanie - jak nazwa sama wskazuje - wszystko jest
    mozliwe.

    http://wiadomosci.onet.pl/1237575,2677,,11,druk.html

    Kraj

    Paulina Nowosielska

    Ideologia i medycyna

    Kilkanaście szpitali w Polsce bezprawnie używa imienia Jana Pawła II
    W żadnym z nich nie wykonuje się aborcji.

    Papieskie rajdy rowerowe, spotkania opłatkowe,święcenia, msze w
    intencji, relacje z audiencji. To nie są wydarzenia z życia grupy
    oazowej czy kółka modlitewnego, ale zapis działalności pewnego szpitala
    w Polsce, którego patronem jest Jan Paweł II. Szpitala bynajmniej
    nienależącego do Kościoła, ale jak najbardziej państwowego -
    Samodzielnego Publicznego Szpitala Wojewódzkiego w Zamościu.
    Publicznego, a zatem utrzymywanego ze składek nas wszystkich, który
    przynajmniej z tego względu powinien w jednakowy sposób służyć wszystkim
    pacjentom. Tak jednak się nie dzieje. Bo szpital, chcąc zasłużyć na
    miano swojego patrona, nie wykonuje żadnych zabiegów, które mogłyby
    prowadzić do uśmiercenia ludzkiego płodu.

    Dyrektor Szpitala Wojewódzkiego w Poznaniu, który dopiero starał się o
    nadanie imienia Jana Pawła II, także zapowiadał, że placówka nie będzie
    świadczyć legalnych zabiegów aborcyjnych, bo nie są zgodne z naukami
    papieża. Zapewnienia dyr. Jacka Łukomskiego na nic jednak się nie zdały.
    Ze Stolicy Apostolskiej przyszła odmowna decyzja.

    Wybrany zakres usług

    W Szpitalu Wojewódzkim przy ul. Lutyckiej w Poznaniu od lat odmawiano
    wykonywania zgodnych z prawem aborcji. Lekarze powoływali się na tzw.
    klauzulę sumienia, czyli względy moralne. A pacjentka? Zawsze mogła się
    zwrócić do innego specjalisty - tak przynajmniej tłumaczono sprawę w
    tamtejszej Komisji Etyki Lekarskiej.

    - To nie tylko kwestia patrona, lecz także konsekwencja w podejściu do
    pacjenta. Nasi lekarze odmawiają wykonywania aborcji, ale kierują
    pacjentki do innych placówek w Poznaniu. Nigdy nie dotarły do mnie żadne
    zażalenia w tej sprawie, więc nie sądzę, żeby się pojawiły, kiedy
    placówka oficjalnie zaniecha tych zabiegów - dodawał dr Jacek Łukomski,
    dyrektor szpitala.
    Inaczej na sprawę patrzą organizacje kobiece. Zdaniem Wandy Nowickiej z
    Federacji na rzecz Kobiet i Planowania Rodziny, lekarz może się kierować
    ideologią, ale cały szpital już nie. Jeśli dzieje się inaczej, jest to
    łamanie prawa. I właśnie z takim przypadkiem, jej zdaniem, mieliśmy do
    czynienia w Poznaniu.

    W sytuacji, gdy racje ideologiczne każdej ze stron zaczynają gmatwać
    obraz rzeczywistości, pozostają jeszcze względy ekonomiczne. -
    Kontraktując świadczenia, oczekujemy, że szpital będzie wykonywał
    wszystkie zabiegi - podkreślała Bernadeta Ignasiak, rzecznik
    wielkopolskiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia.

    Zabrać patrona?

    Tymczasem wszelkie dyskusje niespodziewanie ucięła strona kościelna. W
    oficjalnym komunikacie wystosowanym przez Archidiecezję Poznańską
    napisano, że Stolica Apostolska z zasady nie udziela placówkom medycznym
    zgody na noszenie imienia Jana Pawła II. Placówka w Poznaniu została
    odprawiona z kwitkiem, ale jednocześnie pojawił się problem innych
    szpitali, które wzięły sobie papieża za patrona. A jest ich w Polsce co
    najmniej 15. Najmłodszy jest szpital powiatowy w wielkopolskiej
    Trzciance. Imię Jana Pawła II nadano mu niespełna dwa miesiące przed
    śmiercią papieża, 11 lutego 2005 r. - w Światowym Dniu Chorego.
    Wszystkie placówki wybrały ten patronat jeszcze za życia papieża.
    Okazało się, że zrobiły to bezprawnie...
    Patron z referendum

    O tym, że imienia Jana Pawła II używa się stanowczo zbyt często,
    przypomniał abp Józef Kowalczyk, nuncjusz apostolski w Polsce. Wyjaśnił,
    dlaczego Watykan nie zgodził się, by poznański szpital nosił imię
    zmarłego papieża. Chodziło o to, że nikt nie może zagwarantować, że w
    placówce nie będą wykonywane aborcje. Watykan uczynił wyjątek raz, w
    1990 r., dla krakowskiego szpitala specjalizującego się w leczeniu
    chorób serca. I tylko ten jeden szpital ma prawo do używania imienia
    Jana Pawła II. - Wyjątek nie może być traktowany jako precedens -
    podkreślił arcybiskup.

    Co na to sami zainteresowani? I jak było do tej pory? Na przykład o
    nadaniu imienia papieża Wojewódzkiemu Szpitalowi Podkarpackiemu w
    Krośnie zadecydowało referendum przeprowadzone wśród załogi. "Za" było
    98% głosujących. Z kolei w Szpitalu Wojewódzkim w Bełchatowie pamiętają,
    że nazwę nadano placówce jeszcze w latach 80. Ale zaraz też pamięć
    zawodzi, bo nikt już nie potrafi sobie przypomnieć, kto dał na to
    pozwolenie.

    W wojewódzkim szpitalu w Zamościu decyzję o nadaniu imienia Jana Pawła
    II podjęła 15 lat temu ówczesna rada narodowa. Zdecydowała również, że w
    placówce nie będą wykonywane zabiegi aborcyjne. Jerzy Zarembski,
    rzecznik szpitala, zapewniał niedawno, że uchwała ciągle jest ważna.
    Gdyby jednak do szpitala trafiła chora kobieta, której trzeba by usunąć
    ciążę? Na to rzecznik odpowiada, że nigdy jeszcze taka sytuacja nie
    miała miejsca.

    Na oficjalnej stronie szpitala widnieje pełne radosnych uniesień
    okazjonalne pismo władz szpitala do pracowników i pacjentów: "Na
    następne dziesiątki lat pragniemy uprosić dla naszej misji
    błogosławieństwo Pani Częstochowskiej, Najlepszej Matki i Królowej.
    Pociągnięci przykładem Ojca Świętego chcemy oddać Jej wszystkie nasze
    trudy i dążenia, pragnienia i osiągnięcia". Podpisano: dyrekcja i
    kapelani. Po tych uduchowionych słowach aż trudno nie popaść w zadumę
    nad świeckim charakterem państwa i jego placówek.

  • 2. Data: 2005-07-13 19:47:08
    Temat: Re: Czy to zgodne z prawem?
    Od: "dan" <j...@p...fm>

    Użytkownik "mega" <p...@m...net> napisał w wiadomości
    > Polskim znaczy, bo w Watykanie - jak nazwa sama wskazuje - wszystko jest
    > mozliwe.

    Odmowa zakontraktowanych swiadczen stanowi naruszenie OWU zawartych z NFZ.
    Jest to naruszenie na tyle istotne, ze uprawnia Fundusz do rozwiazania umowy
    ze skutkiem natychmiastowym. Fundusz powinien kontrakt w tym zakresie
    rozwiazac i zawrzec z innym swiadczeniodawca, w celu wykonania ustawowego
    obowiazku - zapewnienia ciaglosci udzielania swiadczen medycznych.

    Dan.

  • 3. Data: 2005-07-13 19:50:29
    Od: mega <p...@m...net>

    dan wrote:
> [...]
    > rozwiazac i zawrzec z innym swiadczeniodawca, w celu wykonania ustawowego
    > obowiazku - zapewnienia ciaglosci udzielania swiadczen medycznych.

    A kwestia uzywania nazwy? Czy zagraniczna Centrala ma prawo decydowac
    ktory szpital jak sie nazywa?

  • 4. Data: 2005-07-13 20:38:02
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Uzytkownik "mega" <p...@m...net> napisal w wiadomosci

    > A kwestia uzywania nazwy? Czy zagraniczna Centrala ma prawo decydowac
    > ktory szpital jak sie nazywa?

    Zagraniczna, to pewnie nie. Ale imie Jana Pawla II podlega ochronie
    podobnie jak jego wizerunek, czy inne dobra osobiste. A po jego smierci
    prawa te przechodza na spadkobierców. W tym wypadku podejrzewam, ze za
    spadkobierców nalezy jednak uznac wladze koscielne w Watykanie.

  • 5. Data: 2005-07-13 21:28:15
    Od: "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> dosc niespodziewanie
    napisal(a):

> [...]
    > smierci prawa te przechodza na spadkobierców. W tym wypadku
    > podejrzewam, ze za spadkobierców nalezy jednak uznac wladze koscielne

    Troche sie Robert zagalopowales. Dobra osobiste z natury rzeczy powiazane sa
    z dana osoba i jako takie koncza swa byt z chwila jej smierci ( likwidacji
    osoby prawnej). W zadny razie dobra osobiste nie moga przejsc na
    spadkobierców. tworzy sie konstrukcje, które wiaza osobe zmarla z dobrami
    osobistymi spadkobierców - np. znany z orzecznictwa SN "kult pamieci osoby
    zmarlej". Mozna próbowac uzasadniac teze, ze jakies dzialanie narusza moje
    dobra osobiste, bo ja, przepelniony wspomnieniami po zmarlym doznaje
    uszczerbku ze wzgledu na czyjes czyny, w sposób urazajacy odnoszace sie do
    osoby zmarlej, a mi bliskiej. Ale na pewno nie jest tak, ze dobra wprost
    przechodza na spadkobierców.
    Pozstaje rozwazyc jaka moze byc podstawa prawna wyrazania zgody na nazwanie
    czegokolwiek czyims imieniem. Za zycia - na pewno decyduje o tym dana osoba.
    Po smierci - z ostroznosci nalezy uzyskac zgode rodziny, ale oba te
    przypadki tu nie zachodza. Wychodziloby, ze o ile nie chcemy nazwac imieniem
    JP II czegos, co obrazaloby uczucia religijne innych ludzi, to nie widac
    podstaw do uzyskiwania takiej zgody.
    Nie wiem nic o prawie kanonicznym, moze tam sa jakies przepisy to normujace.
    Duzo ma tu do powiedzenia na pewno zwyczaj i wewnetrzne zasady dzialania
    kosciola. Przy nadawaniu takiej nazwy musialby pewnie byc ksiadz i poswiecic
    budynek, z kolei ksiadz nie zrobi tego bez zgody kurii, a ta bez zgdody
    centrali - Watykanu. Stad zapewne tak naprawde wynika koniecznosc tej
    procedury.

    Co do drugiej czesci Twojej wypowiedzi - jest to mocno ryzykowne. Co do
    majatku, zgoda, ale ogólnie rozumiane wladze w Watykanie nie moga byc raczej
    uznane za spadkobierców, rozumianych jako osoby bliskie, mogace powolywac
    sie na szczególna wiez emocjonalna ze zmarlym, a tym samym uprawnione do
    dewcydowaniu o wykorzystaniu dóbr osobistych zmarlego.

    A jeszcze dwa slowa co do wizerunku. Nie widze podstaw do ochrony wizerunku
    papieza, poza oczywiscie wykorzystaniem tego wizerunku do celów, które
    moglyby byc uznane za naruszajace uczucia religijne. Komercjalizacja
    wizerunku papieza trwala w Polsce od samego poczatku i nikt nigdy nie
    podejmowala jakichkolwiek krokow przeciwko temu. Zreszta papiez jest osoba
    tak bardzo publiczna, ze dotykaja go wszelkie ograniczenia ochrony
    wizerunku.

    Roman Rumpel Skype: siedemrumpli
    "kiedy zazywam zen-szen, to pamietam, gdzie polozylem Viagre"
    (C) Hollywood Homicide

  • 6. Data: 2005-07-13 21:59:09
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Uzytkownik "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl> napisal w
    wiadomosci news:db4152$gq5$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    powiazane sa
    > z dana osoba i jako takie koncza swa byt z chwila jej smierci (

    Masz racje.

  • 7. Data: 2005-07-14 06:46:59
    Od: Harry <Harry_USUNTO_@_WYTNIJTO_poczta.neostrada.pl>

    a mi sie wydaje ze okreslenie JP II bylo wymyslone w watykanie i na
    okres zycia papieza przekazane mu, natomiast po smierci, prawo do tego
    okreslenia wraca do watykanu, to jakby taki znak towarowy, przekazany na
    okres pewnego czasu, ale prawa do niego maja osoby co go wymyslily, bo
    nie jest to nazwa zwyczajowa(jak rower czy sanki)

  • 8. Data: 2005-07-14 06:49:37
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Harry" <Harry_USUNTO_@_WYTNIJTO_poczta.neostrada.pl> napisał
    w wiadomości news:db51cp$6cu$1@atlantis.news.tpi.pl...
> [...]
    > okres pewnego czasu, ale prawa do niego maja osoby co go wymyslily, bo
    > nie jest to nazwa zwyczajowa(jak rower czy sanki)

    Nie. To prędzej już przyjął bym, że jest to kłowa tego państwa i stąd
    wynika prawna ochrona jej imienia. Ale tak naprawdę, po przemyśleniu,
    doszedłem do wniosku, że jeśli ktoś postanowi nazwać jakąś placówkę
    imieniem Jana Pawła II, to ciężko będzie znaleźć podstawę prawną
    zabraniającą mu tego.

    Nawet koncepcja obrażania uczuć religijnych jest cienką podstawą, bo
    przecież wierzymy w Boga, a nie JP II. Ale w każdym razie obecnie jest
    to najprawdopodobniej jedyna droga ewentualnego zablokowania zapędów
    nazywania wszystkiego tego imieniem.