  • 1. Data: 2006-04-28 06:40:16
    Temat: Ekstradycja 17-latka?
    Od: "Lukasz" <l...@p...onet.WYTNIJpl>

    W Konstytucji jest wyraźnie napisane, że "ekstradycja obywatela polskiego
    jest zakazana". Natomiast Komisja Europejska uważa, że jest to możliwe. Czy
    w takim razie prawo EU stoi wyżej nad nasza Konstytucją (i które prawo -
    konstytucja EU?)? Zawsze myślałem, że konstytucja jest najwyższym prawem w
    PL... Jak to jest?

    http://wiadomosci.onet.pl/1314034,12,item.html

    "Belgia chce szybkiej ekstradycji Polaka, podejrzewanego o zabicie
    nastolatka w Brukseli. 17-letni Adam G. został złapany w Suwałkach, gdzie
    ukrywał się po ucieczce z Belgii.
    Władze tego kraju pogratulowały polskiej policji za szybką i dobrze
    przeprowadzoną akcję.

    Informacja o zatrzymaniu 17-latka została przyjęta w Brukseli z ulgą.
    Wiadomość trafiła na czołówki w belgijskich mediach bo głośna zbrodnia
    sprzed kilkunastu dni wciąż bulwersuje opinię publiczną. Minister spraw
    wewnętrznych Belgii Patrick Dewael liczy na szybką ekstradycję Polaka, aby
    mógł on zostać w Belgii ukarany za swój czyn.

    Wicepremier i szef MSW Ludwik Dorn także uważa, że zatrzymany Adam G.
    powinien być sądzony w Belgii, gdyż do przestępstwa doszło na terenie tego
    kraju.

    Podobnego zdania jest Komisja Europejska, z której ekspertyz prawnych
    wynika, że Polska nie może odmówić wydania Belgom nastolatka."

    --
    Lukasz
    N 50 05' 04"

  • 2. Data: 2006-04-28 07:05:16
    Temat: Re: Ekstradycja 17-latka?
    Od: "Michał Wilk" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Lukasz" <l...@p...onet.WYTNIJpl> napisał w wiadomości
> [...]
    > konstytucja EU?)? Zawsze myślałem, że konstytucja jest najwyższym prawem w

    Przede wszystkim mysle, ze chodzi tu nie o ekstradycje, a o przekazanie w
    ramach Europejskiego Nakazu Aresztowania. A jesli tak, to jest poglad, ze
    poniewaz kpk wyjasnia, ze ekstradycja polega na _wydaniu_ osoby _Państwu
    obcemu_, to skoro przy ENA nie ma wydania a przekazanie (z tlumaczenia -
    extradiction - surrender) i nie panstwu obcemu a jego organom sadowym, to
    taka instytucja jest dopuszczalna. Inni twierdza ze nie i nalezy zmienic
    Konstytucje

    A regulacje w kpk sa implementacja decyzji ramowej Rady UE w sprawie ENA z
    2002 r.

    Pozdrawiam,
    Michal

  • 3. Data: 2006-04-28 12:44:44
    Od: Pav <n...@n...pl>

    Lukasz wrote:

> [...]
    > - konstytucja EU?)? Zawsze myślałem, że konstytucja jest najwyższym prawem

    Polska na podstawie traktatu akcesyjnego implementuje europejskie
    rozwiązania prawne do naszego systemu
    Problem w tym, że akurat w stosunku do ENA Trybunał Konstytucyjny uznał,że
    można go zaimplementować tylko zmieniając konstytucję.Safjan wielokrotnie
    nawoływał aby to w końcu zrobić.Niestety dla naszych super inteligentnych
    polityków nie był to priorytet.No i teraz klops.

    > Wicepremier i szef MSW Ludwik Dorn także uważa, że zatrzymany Adam G.
    > powinien być sądzony w Belgii, gdyż do przestępstwa doszło na terenie tego
    > kraju.
    Dorn nie jest prawnikiem, tylko politykiem.Czego Ty od niego wymagasz?

    > Podobnego zdania jest Komisja Europejska, z której ekspertyz prawnych
    > wynika, że Polska nie może odmówić wydania Belgom nastolatka."

    Ciekawe co ci eksperci analizowali.

    > Lukasz
    > N 50 05' 04"
    > E 19 53' 43"

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2006-04-28 13:58:58
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Michał Wilk napisał(a):

    [...]
    > i nie panstwu obcemu a jego organom sadowym

    Hmmm... Trudno żeby sobie obce państwo wstało z granic i po niego
    przyszło... Zawsze się wydaje _jakimś_ organom, a nie całemu państwu.

  • 5. Data: 2006-04-28 15:29:23
    Od: "Kaiser Souza" <k...@W...gazeta.pl>

> [...]
    > nawoływał aby to w końcu zrobić.Niestety dla naszych super inteligentnych
    > polityków nie był to priorytet.No i teraz klops.

    Spokojnie - orzeczenie TK wchodzi w życie w listopadzie. Sejm ma jescze kupe
    czasu ;p

    pzdr
    mk

  • 6. Data: 2006-04-28 16:03:52
    Od: "Lukasz" <l...@p...onet.WYTNIJpl>

    > Spokojnie - orzeczenie TK wchodzi w życie w listopadzie. Sejm ma jescze
    kupe czasu ;p

    A oto inna część cytatu z wiadomości. Ale może nie umiem czytać ze
    zrozumieniem - wynika z niego, że przepis obowiązuje (ten z konstytucji?).
    Natomiast p. Ziobro ma to głębo ko gdzieś. Na jakiej podstawie?

    http://wiadomosci.onet.pl/1314369,12,item.html

    "Nie biorę raczej tego pod uwagę (niewydania podejrzanego Belgii - PAP).
    Uważam, że w tej chwili nie ma przeszkód, aby doszło do tego wydania" -
    powiedział Ziobro.
    Trybunał Konstytucyjny określił pewien czas na zmianę w konstytucji i do
    tego czasu można stosować procedurę określoną w europejskim nakazie
    zatrzymania" - dodał szef resortu sprawiedliwości.

    "Trybunał zdecydował, że parlament ma 18 miesięcy na ewentualną nowelizację
    konstytucyjnego zakazu ekstradycji Polaków. Do tego czasu, czyli do 1
    października 2006 roku, ZASKARZONY PRZEPIS OBOWIĄZUJE. Dlatego niektóre sądy
    zgadzają się na wydawanie innym państwom obywateli Polski na podstawie ENA,
    inne - nie."

    --
    Lukasz
    N 50 05' 04"

  • 7. Data: 2006-04-28 16:21:45
    Od: "Kaiser Souza" <k...@W...gazeta.pl>

> [...]

    > zgadzają się na wydawanie innym państwom obywateli Polski na podstawie ENA,

    Wszystko się zgadza TK orzekł (wyrok z 27.4.2005r. - sygn. P 1/05), że art
    607t kpk jest niezgodny z Konstytucją, ale orzekł też że przepis ten traci
    moc po 18 miesiącach od dnia ogłoszenia - dokładnie 4 listopada 2006r. Do
    tego czasu ma on być stosowany, bo jest ważny. kropka.

    pzdr
    mk

  • 8. Data: 2006-04-28 16:33:25
    Od: "Kaiser Souza" <k...@W...gazeta.pl>

    > problem w tym, że nie...

    nie??

    mk

  • 9. Data: 2006-04-28 16:35:01
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Kaiser Souza napisał(a):
> [...]
    > moc po 18 miesiącach od dnia ogłoszenia - dokładnie 4 listopada 2006r. Do
    > tego czasu ma on być stosowany, bo jest ważny. kropka.

    KG

  • 10. Data: 2006-04-28 16:40:12
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Kaiser Souza napisał(a):
    > nie??

    A ocena jaki jest skutek orzeczenia TK z odroczeniem utraty mocy jest
    taka jasna i oczywista?

    KG