  • 1. Data: 2006-10-16 16:47:58
    Temat: Egzekwowanie wywiązania się z zamówienia
    Od: "Mariusz Chwalba" <k...@i...pl>

    Witam grupę,

    Piszę z prośbą o poradę. Nie jestem regularnym czytelnikiem ni lurkerem,
    jednak z góry zaznaczę iż kilka dni googlałem za podobnymi dyskusjami,
    jednak bez wyraźnych rezultatów. Jeżeli jednak odpowiedź znajdę gdzieś w
    archiwach byłbym wdzięczny za podrzucenie słów kluczowych - możliwe że
    moje problemy w wyszukiwaniu wynikają wyłącznie z nieznajomości fachowej
    terminologii. Oczwiście jeszcze bardziej wdzięczny będę za konkretną
    odpowiedź :-)

    Przechodząc do sedna problemu:

    Miesiąc temu zamówiłem w sklepie sprzęd AGD. Dostałem dokument
    zatytułowany "zamówienie", wyglądający jak faktura VAT. Wpłaciłem również
    zadatek (mam na to KP, z datą i wpisem "zadatek na zamówienie xxx/yy").
    Ustnie zostałem zapewniony, że sprzęt dotrze do mnie w ciągu dwóch tygodni
    (i mam na to świadków). Niestety, do dziś nie dotarł. Co więcej, firma
    traktuje mnie dość niepoważnie - kilkakrotnie obiecywano mi kontakt
    telefoniczny, którego naturalnie nie doczekałem się (to tak gwoli tła,
    wiem że bez znaczenia :) ). Nie mam daty dostawy na piśmie.

    Moje pytanie: czy mam podstawy do wyegzekwowania zwrotu 200% zadatku od
    sprzedawcy?

    Z googlania mogłem wywnioskować, że "zamówienie" które mam jest równoważne
    z umową sprzedaży i powinienem teraz wystąpić do firmy z wezwaniem o
    wywiązanie się z umowy (z datą, np. za tydzień), a po przekroczeniu tego
    mogę dochodzić swoich praw. Jednak to moja interpretacja i nijak nie
    jestem jej pewny.

    Dodam, że nie tyle zależy mi na rzeczywistym ciąganiu firmy po sądach (czy
    jak to wygląda) - a po prostu poważnym podejściu do klienta i dostarczeniu
    sprzętu, lub jakiegoś zamiennika. Udało mi się również ustalić iż problemy
    wynikają "stopień wyżej", tj. u dystrybutora na polskę - ale wydaje mi
    się, że skoro zawierałem umowę z konkretnym sprzedawcą to raczej jego
    problem.

    TIA i pozdrawiam,
    --
    :: ) :: Mariusz 'kODEr' Chwalba
    :: (,) ::

  • 2. Data: 2006-10-16 22:23:12
    Temat: Re: Egzekwowanie wywiązania się z zamówienia
    Od: "Marcin Krzemiński" <radca@BEZ_TEGOradca.krakow.pl>

    > Moje pytanie: czy mam podstawy do wyegzekwowania zwrotu 200% zadatku od
    > sprzedawcy?

    Tak, ale po wyznaczeniu dodatkowego terminu z zagrożeniem, że od umowy
    odstąpisz i (dla zrobienia większego wrażenia) zażądasz zwrotu dwukrotności
    zadatku.
    Oczywiście na tym KP musi być napisane "zadatek" i nic nie może wskazywać na
    to, że to jest zaliczka.

> [...]
    > wywiązanie się z umowy (z datą, np. za tydzień), a po przekroczeniu tego
    > mogę dochodzić swoich praw. Jednak to moja interpretacja i nijak nie

    Jest prawidłowa, o ile mowa o potwierdzeniu złożenia zamówienia.

    Zgadza się.

    Marcin.