  • 1. Data: 2006-01-17 08:04:10
    Temat: Dziwny akapit z umowy
    Od: nijou <s...@p...adres.to.nijou.malpa.go2.pl>

    Witam. Chcę podpisać umowę z pewną agencją reklamową, odnośnie
    współpracy w zakresie pisania tekstów reklamowych. Dostałem do
    podpisania umowę, w której znajduje się taki oto paragraf (Wykonawca -
    ja, Zamawiający - agencja):

    "Nadto Wykonawca zobowiązuje się do przejęcia wszelkich roszczeń
    zgłoszonych wobec Zamawiającego przez osoby trzecie, a wynikających z
    wykorzystania przez Zamawiającego Dzieła oraz materiałów dostarczonych
    przez Zamawiającego. Wykonawca zobowiązuje się do zwrotu Zamawiającemu
    wszelkich kosztów poniesionych w związku z tymi roszczeniami."

    Agencja tłumaczy się, że to po to, aby zabezpieczyć się na wypadek
    mojego plagiatu albo wykorzystania zastrzeżonych nazw itp. Wg mnie
    paragraf jest o wiele szerszy i może np skutkować tym, że Agencja
    dostarczy mi "materiały" nie będące ich własnością, ja nieświadomie na
    ich podstawie coś zrobię a za to będzie gonić mnie "osoba trzecia".

    PS: poza tym brzmi to cokolwiek dziwnie - czy nie powinno być
    "...dostarczonych przez Wykonawcę"?

    Dobrze myślę?

    nijou

  • 2. Data: 2006-01-17 14:51:25
    Temat: Re: Dziwny akapit z umowy
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    nijou [###s...@p...adres.to.nijou.malpa.go2.pl.###
    ] napisał:

    Też uważam, że dziwny i byłbym ostrożny. Nie piszesz co to za dzieło,
    ale teoretycznie, jak Twoim dziełem zamawiający wybije szybę
    sąsiadowi, to Ty masz przejąć te roszczenie. Poza tym nie bardzo sobie
    wyobrażam powstanie jakichkolwiek roszczeń z tytułu używania przez
    zamawiającego materiałów, które dostarczył (jak rozumiem wykonawcy).
    Jak je dostarczy, to już ich nie ma, więc używać nie może. Chyba, że
    chodzi o jakieś inne materiały, które zamawiający ma dostarczyć innej
    osobie i używa ich. Ale mamy tu czynność dokonaną, wiec również i w
    tym wypadku to bez sensu.

    Jeśli agencja chce się zabezpieczyć na wypadek plagiatu lub użycia
    zastrzeżonych nazw - jak to tłumaczą - to niech to napiszą w umowie.
    Niech będzie, że wykonawca odpowiada za szkody spowodowane
    niedozwolonym wykorzystaniem prawnie chronionych dóbr.

  • 3. Data: 2006-01-17 17:21:23
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    nijou wyskrobał(a):
> [...]
    > dostarczy mi "materiały" nie będące ich własnością, ja nieświadomie na
    > ich podstawie coś zrobię a za to będzie gonić mnie "osoba trzecia".

    Jest to szerokie. Będziesz odpowiadał także za "kradzione" materiały, które
    dostarczy Ci zamawiający. Ja bym skreślił fragment "oraz materiałów
    dostarczonych przez Zamawiającego" i na samym końcu dodał zdanie "Powyższe
    zobowiązanie Wykonawcy nie dotyczy rosczeń zgłoszonych wobec Zamawiającego
    przez osoby trzecie, jeśli dotyczyły dzieła w związku z materiałami
    dostarczonymi przez Zamawiającego."

    > PS: poza tym brzmi to cokolwiek dziwnie - czy nie powinno być
    > "...dostarczonych przez Wykonawcę"?

    Hm... No tu jest założenie, że oni Ci coś dostarczą - typowe w umowie o
    dzieło. Żeby pisać teksty reklamowe musisz mieć jakieś materiały na
    przykład, prawda?

    --
    .B:artek.