  • 1. Data: 2003-08-31 08:11:03
    Temat: Dziedziczenie gruntu rolnego
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    Chodzi o grunt rolny, kt. nie jest uprawiany, więc nie wiem czy to pod
    pada pod 'gospodarstwo rolne', ale jeśli tak to może wiecie:

    1. Czy nadal obowiązują zapisy kc, kt. mówią o tym, że tylko mający
    uprawnienia do prowadzenia gosp. rolnego mogą dziedziczyć? Podobno
    zostało to uznane za niezgodne z konstytucją.

    Jeśli nie, to:

    2. Czy jeśli brak małżonka, a dziecko nie ma uprawnień oznacza to brak
    innych uprawnionych do dziedziczenia i w związku z tym dziecko mimo
    braku uprawnień dziedziczy ziemię?

    Jeśli nie, to:

    3. Czy zapisanie w testamencie ziemi nieuprawnionemu do jej uprawy
    dziecku pozwala mu ją dziedziczyć.

    4. Czy przekształcenie takiego gruntu przez gminę na grunt pod
    produkcję przemysłową automatycznie rozwiązuje problem?

    5. Ile mniej więcej może kosztować sporządzenie testamentu? Gdzieś w
    sieci znalazłam 40-100zł, czy to prawdopodobna suma (łącznie z
    wypisami), czy może być znacząco więcej?

    Dziękuję za wszelkie podpowiedzi.

    Renata

  • 2. Data: 2003-08-31 19:33:29
    Temat: Re: Dziedziczenie gruntu rolnego
    Od: "Robert Fonfara" <r...@W...pl>

> [...]
    > uprawnienia do prowadzenia gosp. rolnego mogą dziedziczyć? Podobno
    > zostało to uznane za niezgodne z konstytucją.

    Nie obowiazuja w stosunku do spadkow otwartych po 14 lutego 2001 r.

    > 5. Ile mniej więcej może kosztować sporządzenie testamentu? Gdzieś w
    > sieci znalazłam 40-100zł, czy to prawdopodobna suma (łącznie z
    > wypisami), czy może być znacząco więcej?

    Rozumiem, ze chodzi o testament notarialny - ok. 50 zl.
    Jednak, mozna posluzyc sie przeciez testamentem wlasnorecznym.
    Obie formy sa rownowazne.

    Robert Fonfara
    ---------------------
    www.txty.republika.pl

  • 3. Data: 2003-09-01 11:14:17
    Od: "Juzek72" <j...@p...fm>

    Użytkownik "Robert Fonfara" <r...@W...pl> napisał w
    wiadomości news:10d5.000016d7.3f524d89@newsgate.onet.pl...
    > Nie obowiazuja w stosunku do spadkow otwartych po 14 lutego 2001 r.

    Pozwole sobie dorzucic pytanie z mojego wlasnego przypadku.

    Jak sie ma to do sprawy, w ktorej spadkodawca zmarl w latach 80-tych, a
    sprawe o nabycie spadku przeprowadza sie teraz? Obowiazuje zatem prawo z lat
    80-tych, czy obecne? Czy otwarcie takiego spadku liczy sie tak, jakby
    nastapilo w latach 80-tych?

    Pozdrawiam,
    Juzek72

  • 4. Data: 2003-09-01 11:59:48
    Od: Maria Ossowska <m...@a...pl>

    Juzek72 wrote:

> [...]
    > lat 80-tych, czy obecne? Czy otwarcie takiego spadku liczy sie tak, jakby

    Art. 924 k.c. Spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy.
    Dzień otwarcia spadku = dzień śmierci spadkodawcy.

    Pozdrawiam,
    Marysia