  • 1. Data: 2008-04-30 12:01:29
    Temat: Dział spadku - jaka forma rozliczenia
    Od: "moniq" <k...@g...pl>

    Witam,
    Zdaję sobie sprawę, że podział spadku to ogromnie trudna sprawa, ale mam
    następującą sytuację.

    Mój dziadek w testamencie przepisał wujowi swoją część majątku. Potem zmarła
    babcia. Zgodnie z prawem wujowi należy się 3/4 a ojcu 1/4.
    W skład majątku wchodzą dom - wybudowany przez dziadków. Wuj wprowadził się do
    domu ok. 15 lat zaraz po śmierci dziadka i na własną rękę robił remonty i
    ewentualne zmiany. 5 lat temu zmarła babcia i wuj obecnie chciał uporządkować
    sprawy formalne. Problem polega na tym, że ojciec w wujem nigdy nie byli
    zgodnym rodzeństwem i zarówno jedna jak i druga strona jest mało wiarygodna.

    Postępowanie ma się ku końcowi i sytuacja wygląda tak, iż sędzina przychyla
    się do spłaty finansowej części ojca przez wuja. Z tym, że wuj twierdzi, że
    oczywiście nie ma gotówki (obaj otrzymali kasę w formie akcji po rodzicach,
    które zostały już podzielone).

    Propozycja jest taka, aby wuj (wiecznie bezrobotny) ze szczerymi chęciami
    ruszył do Angli, gdzie ponoć ma już załatwioną pracę i w ten sposób spłacił
    ojca - gruszki na wierzbie......

    Moje pytanie jest takie - czy sędzina może optować (taka jest sytuacji) nad
    odpowiednią formą spłaty czy ta decyzja należy wyłącznie do "spłacanego".

    W skład spadku wchodzi ziemia (składa się bodajże z kilku działek) - przecież
    w takiej formie mój ojciec też mógłby zostać spłacony .

    Czy można złożyć jakiś protest co do formy spłaty?

  • 2. Data: 2008-04-30 14:46:42
    Temat: Re: Dział spadku - jaka forma rozliczenia
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    moniq pisze:

    > Moje pytanie jest takie - czy sędzina może optować (taka jest sytuacji) nad
    > odpowiednią formą spłaty czy ta decyzja należy wyłącznie do "spłacanego".

    Spłata będzie w gotówce, a nie w czymkolwiek innym.
    Zrobicie potem egzekucję z nieruchomości wujkowi to od razu wysupła
    pieniądze.

    --
    @2008 Johnson

    "Czas pracy wydłuża się wypełniając cały czas przeznaczony na jej wykonanie"

  • 3. Data: 2008-04-30 21:24:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 30 Apr 2008, moniq wrote:

    > Witam,
    > Zdaję sobie sprawę, że podział spadku to ogromnie trudna sprawa

    A ja mam pytanie o sam spadek:

    > Mój dziadek w testamencie przepisał wujowi swoją część majątku. Potem zmarła
    > babcia. Zgodnie z prawem wujowi należy się 3/4 a ojcu 1/4.

    A co z zachowkiem?

    > Postępowanie ma się ku końcowi i sytuacja wygląda tak, iż sędzina przychyla
    > się do spłaty finansowej części ojca przez wuja.

    Rozumiem, że to już jest tytułowy dział spadku, rzecz odrębna.
    Co z zachowkiem od częsci dziadka?

    > W skład spadku wchodzi ziemia (składa się bodajże z kilku działek)

    IMVHO - to może być najistotniejsze: o ile w przypadku współwłasnosci
    każdy współwłaściciel może domagać się jej zniesienia, więc logicznym
    by było przychylenie się do żądania wydania "w kawałku a resztę spłacę",
    to jak jest kilka działek, to tego bym nie rozumiał.

    pzdr, Gotfryd