  • 1. Data: 2005-07-16 00:41:58
    Temat: Dostęp do inf. niejawnych - czy mogą żądać danych rodziny??
    Od: "Arek" <a...@w...pl>

    Znajomy ma taki problem:

    Jego ojciec został zatrudniony w jakimś zakładzie wojskowym, w którym
    ponoć musi wypełnić jakieś papiery, żeby miał dostęp do informacji
    niejawnych.

    Domaga się od swojego pełnoletniego syna, który jest u niego zameldowany,
    ale fizycznie od dawna już tam nie mieszka, żeby podał mu swój PESEL, nazwę
    zakładu pracy, stanowisko jakie zajmuje, od kiedy jest zatrudniony, itd.

    Jak to usłyszałem, to pomyślałem "jakim prawem?". Przecież jest ustawa o
    ochronie danych osobowych.
    Poza tym pierwsze słyszę, żeby ktoś pytał rodziców, gdzie pracują ich dzieci
    i to w szczegółach.

    Czy wojsko ma prawo żądać takich informacji?
    Czy mój znajomy może odmówić podania ich swojemu ojcu?
    Czy gdyby je podał, a ojciec coś by w tej pracy odwalił, to syn mógłby mieć
    jakieś nieprzyjemności?
    Czy fakt, że znajomy już z nim nie mieszka (choć jest zameldowany) zwalnia
    jego ojca ze zgłaszania wojsku takich danych?

  • 2. Data: 2005-07-16 06:15:23
    Od: Mariusz 'BB' Trojanowski <m...@a...in.sig>

    On 7/16/2005 2:41 AM, Arek wrote:
    > Znajomy ma taki problem:
    >
    > Jego ojciec został zatrudniony w jakimś zakładzie wojskowym, w którym
    > ponoć musi wypełnić jakieś papiery, żeby miał dostęp do informacji
    > niejawnych.

    Normalne. Zainteresuj się terminem "Ustawa o ochronie informacji
    niejawnych". Dobrą stroną na ten temat jest http://www.iniejawna.pl/

> [...]
    > zameldowany, ale fizycznie od dawna już tam nie mieszka, żeby podał mu
    > swój PESEL, nazwę zakładu pracy, stanowisko jakie zajmuje, od kiedy jest

    Owszem, są takie rubryki w "Kwestionariuszu bezpieczeństwa osobowego",
    któy się wypełnia.

    > Jak to usłyszałem, to pomyślałem "jakim prawem?". Przecież jest ustawa o
    > ochronie danych osobowych.
    I parę innych ustaw też. Zaś wszystkie te dane są w systemie PESELNET,
    dostępnym dla upoważnionych służb/urzędów.

    > Poza tym pierwsze słyszę, żeby ktoś pytał rodziców, gdzie pracują ich
    > dzieci i to w szczegółach.
    Zawsze jest ten pierwszy raz.

    > Czy wojsko ma prawo żądać takich informacji?
    Tak.

    > Czy mój znajomy może odmówić podania ich swojemu ojcu?
    Może, wtedy ojciec wpisze, że nie utrzymują ze sobą kontaktów, albo że
    syn odmawia. Niewykluczone jednak, że może przeszkodzić to ojcu w
    uzyskaniu poświadczenia bezpieczeństwa, co jest zapewne koniecznym
    warunkiem w jego pracy. Zależy pewnie od stopnia dostępu, czy chodzi o
    dane poufne, tajne, ściśle tajne itd.

    > Czy gdyby je podał, a ojciec coś by w tej pracy odwalił, to syn mógłby
    > mieć jakieś nieprzyjemności?
    Nie.

    > Czy fakt, że znajomy już z nim nie mieszka (choć jest zameldowany)
    > zwalnia jego ojca ze zgłaszania wojsku takich danych?

    Nie, ale może napisać jak wyżej, że nie utrzymuje kontaktów.

    Nie popadajmy w paranoję. Do tych kwitów wg ustawy ma dostęp tylko
    pełnomocnik bezpieczeństwa i kierownik zakładu pracy + odpowiednie
    służby tybu ABW, które i tek je mają w PESELNECIE.

    --
    Pozdrawiam @ Mariusz Trojanowski @@@ slotyzmok @ narod!ru (s <-> z)
    "- Proszę pokazać język. Proszę powiedzieć trzydzieści trzy. Oddychać.

  • 3. Data: 2005-07-16 10:45:12
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Arek" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

    Konieczność wpisania tych danych wynika z podanej przez Mariusza ustawy.
    Ale ojciec może spokojnie wpisać znane mu dane i w pozostałe j części
    wpisać, że nie wie. Skutek będzie taki, że postępowanie się wydłuży,a
    stosowne służby zainteresują się synem. Jeśli nie współpracuje z obcym
    wywiadem i nie ma zamiaru wysadzać się w celu uświetnienia jakiejś
    uroczystości, to pewnie większej różnicy mu to nie zrobi. Tylko po co
    komplikować sobie i innym życie?