  • 1. Data: 2011-05-17 20:10:11
    Temat: Domena czy serwer? Jeszcze o GIODO i danych osobowych...
    Od: "Niki" <n...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Czy obowiązkowi zgłoszenia (zarejestrowania) bazy danych do GIODO podlega
    tylko osoba (firma), prowadząca serwis gromadzący i przetwarzający dane
    osobowe, mający hosting w Polsce (i ewentualnie innych krajach UE) czy też
    każdy taka osoba (firma), która prowadzi swój serwis pod domeną *.pl i w
    języku polskim?

    Przykładowo: prowadzę serwis kulinarny "kluski-cioci-jadzi.pl" gdzie zbieram
    rozmaite dane osobowe zarejestrowanych użytkowników, ale serwis hostowany
    jest w USA lub Kanadzie (a więc poza Polską i UE). Jedyne co go łączy z
    krajem to domena *.pl. Czy muszę w takim wypadku zarejestrować bazę danych w
    GIODO? I drugi przykład. Prowadzę analogiczny serwis "kluski-cioci-
    jadzi.com", a więc pod domeną globalną, ale hosting mam w Polsce. Rozumiem,
    że w tym drugim wypadku (niezależnie od domeny) muszę bazę danych
    zarejestrować. Ale jak jest z tym pierwszym przykładem?

    Będę niezwykle wdzięczna (i pewnie nie tylko ja), jeśli ktoś z odpowiednią
    wiedzą i doświadczeniem zechce precyzyjnie odpowiedzieć na to pytanie.
    Zaznaczam, że pytanie dotyczy SERWISU INTERNETOWEGO.

    Ustawa mówi tak:

    Ustawę stosuje się (...) do:
    (...)
    2) osób fizycznych i osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niebędących
    osobami
    prawnymi, jeżeli przetwarzają dane osobowe w związku z działalnością
    zarobkową,
    zawodową lub dla realizacji celów statutowych
    - które mają siedzibę albo miejsce zamieszkania na terytorium
    Rzeczypospolitej Polskiej,
    albo w państwie trzecim, o ile przetwarzają dane osobowe przy wykorzystaniu
    środków
    technicznych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

    We fragmencie ustawy jest zatem miejsce, w którym jest mowa o wykorzystaniu
    środków technicznychn ZNAJDUJĄCYCH SIĘ NA TERYTORIUM Polski. A zatem jeśli
    mam hosting w USA, to nie są to środki techniczne na terytorium RP, nawet
    jeśli wykorzystuję je do przetwarzania danych osobowych. A zatem z tego
    fragmentu jasno wynika, że jeśli masz hosting poza Polską, to ustawa Cię nie
    dotyczy. Mam rację?

    Pozdrawiam,
    Niki

  • 2. Data: 2011-05-17 20:29:34
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    W dniu 2011-05-17 22:10, Niki pisze:
> [...]
    > fragmentu jasno wynika, że jeśli masz hosting poza Polską, to ustawa Cię nie

    Nie. ALbo podmiot polski, albo przetwarzający dane na terenie Polski.

  • 3. Data: 2011-05-17 21:19:13
    Od: "Niki" <n...@W...gazeta.pl>

    Maciej Bebenek (news.onet.pl) <m...@t...waw.pl> napisał(a):

    > Nie. ALbo podmiot polski, albo przetwarzający dane na terenie Polski.

    Ale przecież wyraźnie w ustawie jest zaznaczony warunek (od myślnika)
[...]

    A zatem dotyczy podmiotów polskich tylko jeśli te przetwarzają dane osobowe
    przy wykorzystaniu środków technicznych w Polsce.... To jest warunek. W jaki
    sposób można to inaczej rozumieć? Są tu jacyć prawdziwi prawnicy w temacie,
    że to dobrze wyjaśnić? Sprawa jest dość ciekawa :)

    Pozdrawiam,
    Niki

  • 4. Data: 2011-05-17 22:15:27
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Niki" <n...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości

    Ustawa dotyczy podmiotów mających siedzibę w Polsce albo tu
    przetwarzajacych te dane. Zatem domena nie ma tu żadnego znaczenia. Polska
    firma przechowująca dane w Australii i działająca pod domeną rosyjską
    formalnie i tak podlega pod polskie prawo.

  • 5. Data: 2011-05-18 17:49:16
    Od: jol <n...@e...com>

    Dnia Wed, 18 May 2011 00:15:27 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > Polska firma przechowująca dane w Australii i działająca pod domeną
    > rosyjską formalnie i tak podlega pod polskie prawo.

    No chyba, że jesteś osobą prywatną wtedy możesz prowadzić nawet serwis
    wielkości NK i Ustawa ciebie nie dotyczy :)