  • 1. Data: 2008-01-21 08:15:14
    Temat: Dług alimentacyjny
    Od: "Marchewa Żelaznywładsson" <k...@o...pl>

    Witam,
    proszę o pomoc w takiej sprawie: mój były mąż ma od lat zasądzone
    alimenty, od pewnego czasu alimenty te płaci opieka - więc mężowi
    rośnie dług wobec opieki. Jednak zanim opieka przejęła obowiązek
    alimentacyjny, mężowi powstał dług wobec mnie, którego dotąd nie
    spłacił i z którego wciąż powstają odsetki.
    Mój syn za kilka lat się usamodzielni, i nie będą nam już przysługiwać
    alimenty.
    I teraz pytanie: czy po usamodzielnieniu się syna dług alimentacyjny
    wobec mnie przepadnie mężowi? Czy nadal będę miała prawo dochodzić
    jego spłaty? A może powinnam już teraz założyć o to sprawę w sądzie?
    Z góry dziękuję za pomoc,
    Pozdrawiam serdecznie!

  • 2. Data: 2008-01-21 08:29:37
    Temat: Re: Dług alimentacyjny
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Marchewa Żelaznywładsson pisze:
> [...]
    > wobec mnie przepadnie mężowi? Czy nadal będę miała prawo dochodzić
    > jego spłaty? A może powinnam już teraz założyć o to sprawę w sądzie?

    Nie przepadnie, co najwyżej się przedawni. Sprawy w sądzie nie ma po
    co zakładać, bo - jak sądzę - jeden wyrok zasądzający alimenty już jest?

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2008-01-21 08:50:04
    Od: "Marchewa Żelaznywładsson" <k...@o...pl>

    On 21 Sty, 09:29, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

> [...]
    > Pozdrawiam!
    > Liwiuszwww.liwiusz.republika.pl
    > Masz wierzytelność i chcesz ją sprzedać lub potrzebujesz pomocy w jej

    Bardzo dziękuję!
    Czyli jak rozumiem muszę teraz jedynie sprawdzić, kiedy sprawa się
    przedawni.

    Pozdrawiam!

  • 4. Data: 2008-01-21 08:54:18
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Marchewa Żelaznywładsson pisze:

    > Bardzo dziękuję!
    > Czyli jak rozumiem muszę teraz jedynie sprawdzić, kiedy sprawa się
    > przedawni.

    Jeśli masz wyrok, to:

    - alimenty zasądzone od dnia złożenia pozwu do dnia wydania wyroku -
    przedawniają się w okresie 10 lat

    - alimenty powstałe po wydaniu wyroku przedawniają się w okresie 3 lat.

    Aby nie dopuścić do przedawnienia, trzeba wszcząć postępowanie
    egzekucyjne przez komornika. Komornik wyegzekwuje, albo nie, a po
    zakończeniu postępowania terminy przedawnienia biegną na nowo, czyli
    kolejne 10 lat i 3 lata. I można tak w kółko.

  • 5. Data: 2008-01-21 09:16:02
    Od: "Marchewa Żelaznywładsson" <k...@o...pl>

    Jeszcze raz dziękuję - choć nie brzmi to zbyt optymistycznie :(

  • 6. Data: 2008-01-21 09:19:23
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Marchewa Żelaznywładsson pisze:
    > Jeszcze raz dziękuję - choć nie brzmi to zbyt optymistycznie :(

    Dodam jeszcze, że aby przerwać bieg przedawnienia, to nie trzeba
    wszczynać egzekucji przez komornika. Wystarczy, jeśli dłużnik uzna dług,
    czyli podpisze coś takiego "oświadczam, że uznaję dług [taki a taki] w
    [takiej a takiej wysokości] wynikający z alimentów za okres [ten i ten].
    Data, podpis".

    Co w tym nieoptymistycznego?