    From: "Aleister" <a...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Dlaczego polskie przepisy są takie idiotyczne?
    Date: Thu, 15 Apr 2004 03:38:55 +0200

    Wyburzanie budynków za pomocą materiałów wybuchowych to bardzo ciekawy
    problem. Pare lat temu przeszedł z pod prawa górniczego (górnicy mieli
    dostęp do cywilnych materiałów wybuchowych) pod prawo budowlane. Efekty
    poniżej.

    Żródło: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 6 lutego 2003 r. w
    sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania robót budowlanych
    (Dz. U. z dnia 19 marca 2003 r.).

    Rozdział 19.

    par. 255 punkt 2.
    Tymczasowy skład środków strzałowych lokalizuje się w osobnym budynku o
    specjalnej konstrukcji przeciwwybuchowej
    mój komentarz: nikt nie wie co to jest konstrukcja przeciwwybuchowa. Co
    gorsza, może się
    okazać, że zanim podłoże ładunki będę musiał sobie taki obiekt wybudować.

    par. 257 punkty 2 i 3.
    2. Zabrania się przenoszenia przez jedną osobę skrzynek z materiałem
    wybuchowym o masie powyżej 25 kg.
    3. Przy jednoczesnym przenoszeniu większej ilości skrzynek ze środkami
    strzałowymi należy zachować odległość co najmniej 5 m między przenoszonymi
    opakowaniami.
    mój komentarz: jak 25 kilo dynamitu zdetonuje mi w pudełku to szanse na
    przeżycie będzie miał ten co idzie 50 m odemnie a nie 5.

    par. 262 p.2 2. Inicjowanie sieci ogniowej należy realizować za pomocą
    zapalaczy chloranowych lub zapłonników tarciowych.
    mój komentaż: Tutaj niestety musze pokrótce wyjaśnić. Kiedyś stosowało się
    lonty prochowe (coś podobnego do tych z westernów) i faktycznie odpalało się
    je od odpowiedniej draski. Tyle, że w górnictwie przestano je stosować w
    latach 50 a w wyburzeniach nigdy się ich nie stosowało. Za po stosuje się
    inne lonty (tak zwane "lonty detonujące") których odpalenie od "zapłonnika
    tarciowego" skończyłoby się dla mnie co najmniej utratą ręki.

    Pytanie brzmi: Czy ja, jako obywatel mam prawo zaskarżyć takie
    rozporządzenie wykazując jego idiotyzmy, czy też mam co głuprze rzeczy po
    prostu ignorować i łamać prawo, którego się przestrzegać nie da?

    Pozdr
    Aleister