  • 1. Data: 2005-07-21 09:27:12
    Temat: Darowizna (mieszkanie)- podatek
    Od: "Aede" <a...@w...pl>

    Witam
    Sprawa wygląda tak; ciocia chce przepisać na syna swojego brata mieszkanie,
    gdyż ten jej bratanek bierze ślub. Jest studentem zaocznym i pracuje.
    Przyszła żona jest studentką dzienną i nie pracuje, mieszkanie jest nieduże.
    Niestety, nie potrafię podać dokładnego metrażu. Na pewno ma mniej niż 50 m
    kwadratowych. Pytanie , jak uniknąć płacenia podatku, który wyniesie około
    10 tyś. Dodam jeszcze, że chcą przepisać je tylko na niego ,a na przyszłą
    żonę już nie.( w czasie przepisywania mieszkania będą już małżeństwem) Czy
    to też ma znaczenie i ewentualne przepisanie na nich razem zwiększało by
    szanse nie płacenia podatku?
    Pozdrawiam i proszę o radę.

  • 2. Data: 2005-07-21 11:32:35
    Temat: Re: Darowizna (mieszkanie)- podatek
    Od: " b" <b...@W...gazeta.pl>

    Aede <a...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > to też ma znaczenie i ewentualne przepisanie na nich razem zwiększało by

    Nie ma możliwości uniknięcia podatku od darowizny. W przypadku darowizny na
    oboje wartość mieszkania dzieli się na pół i oblicza podatek nalezny od
    każdego z obdarowanych uwzględniając stopień pokrewieństwa - niewykluczone,
    że podatek nie będzie mniejszy.
    Możesz popróbować z przeniesieniem własności za dozywocie (PCC 2% wartości
    mieszkania) lub z fikcyjną sprzedażą (też 2%)

    regards

  • 3. Data: 2005-07-21 11:59:00
    Od: "Aede" <a...@w...pl>

    Użytkownik " b" <b...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Możesz popróbować z przeniesieniem własności za dozywocie (PCC 2% wartości
    > mieszkania) lub z fikcyjną sprzedażą (też 2%)

    A fakt, że osoba mająca otrzymać darowiznę, jest studentem nic nie zmienia?
    Wiem, że studenci mają często umażany podatek. Problem w tym, czy student
    pracujący ma taką szanse? I pytanie praktyczne? Jak wygląda ta fikcyjna
    sprzedaż?
    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2005-07-21 12:17:31
    Od: "Aede" <a...@w...pl>

> [...]

    > regards
    A fakt, że osoba mająca otrzymać darowiznę, jest studentem nic nie zmienia?
    Wiem, że studenci mają często umorzony podatek. Problem w tym, czy student
    pracujący ma taką szanse? Metraż nie ma znaczenia? I pytanie praktyczne? Jak
    wygląda ta fikcyjna
    sprzedaż?
    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2005-07-21 12:17:53
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Aede wrote:

    > A fakt, że osoba mająca otrzymać darowiznę, jest studentem nic nie zmienia?
    Nie
    > Wiem, że studenci mają często umażany podatek.

    He he.
    Możesz napisać pismo o umożenie podatku, ale jak ci odmówią, to trzeba
    zapłacić.

    > Problem w tym, czy student
    > pracujący ma taką szanse?
    żadnej

    I pytanie praktyczne? Jak wygląda ta fikcyjna
    > sprzedaż?

    75% podatku od nieujawnionych dochodów. Bo jak kupił to znaczy, że miał
    pieniądze, To teraz niech się wyspowiada skąd.
    Nie potrafi? to 75%

  • 6. Data: 2005-07-21 12:48:43
    Od: "regent..." <r...@o...TOTEZ.pl>

    witek napisał(a):

    > I pytanie praktyczne? Jak wygląda ta fikcyjna

    > 75% podatku od nieujawnionych dochodów. Bo jak kupił to znaczy, że miał
    > pieniądze, To teraz niech się wyspowiada skąd.
    > Nie potrafi? to 75%

    ale cena nabycia nie musi być ceną rynkową,
    od rynkowej to tylko PCC się płaci,
    zaś i tutaj jakieś ulgi są
    (bodaj do 110 m2, pierwsze mieszkanie itp)...

    --
    regent...
    (...)

  • 7. Data: 2005-07-21 13:01:33
    Od: "ania " <a...@W...gazeta.pl>

    Aede <a...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > pracujący ma taką szanse? Metraż nie ma znaczenia? I pytanie praktyczne?

    róbcie normalnie darowiznę, jak ciocia nie chce w okresie kiedy będą
    małżeństwem, niech zrobi to przed ślubem syna, podatek będzie niewielki o
    ile w ogóle wystąpi, to przecież I grupa matka i syn, nie kombinujcie bo nie
    warto. POzdrawiam

  • 8. Data: 2005-07-21 18:23:48
    Od: "Marcin" <m...@o...pl>

    Najlepiej pójsc do notariusza i porozmawiac. Jedno to darowizna a
    moze lepiej testament jest tani i skuteczny a jak zadziala(po
    smierci) powolany do spadku bedzie mial zwolnienie z art. 16 od
    spadków i darowizn - bo dziala w II grupie.
    Mam jeszcze jedna propozycje - zawsze mozna zrobic OFERTE
    DAROWIZNY z terminem do przyjecia np. 5-6 lat od darowizny - w tym
    czasie obdarowany zgromadzi pieniadze, potem pójdzie do notariusza
    juz bez cioci zlozy oswiadczenie o przyjeciu darowizny i po
    krzyku - podatki uisci i mieszkanko jego.
    Najpierw do notariusza niech wam koszty policzy i podatki. Zawsze
    mozna cos zaoszczedzic i zlozyc wniosek o zwolnienie od kosztów
    sadowych a i od notarialnych tez mozna wiec do dziala, jako
    student pewnie by dostal moze tylko czesciowe zwolnie ale zawsze
    wtedy tylko podatek....