  • 1. Data: 2003-09-11 07:35:37
    Temat: Darowizna mieszkania.
    Od: Iza<i...@p...onet.pl>

    Tata zamierza darować mieszkanie mnie i mojej siostrze - do spółki.
    Ponieważ żadna z nas nie dysponuje jeszcze mieszkaniem zatem nie
    obowiązuje nas podatek od takiej darowizny (chyba się nie mylę?)

    Obie zamierzamy sprzedać to mieszkanie i uzyskane w ten sposób
    pieniądze przeznaczyć na dwa odrębne mieszkania np w spółdzielniach
    mieszkaniowych.
    Nasuwają mi się dwa możliwe rozwiązania i nie wiem, które z nich jest
    bardziej sensowne.

    1. Tata daruje nam na współwłasność po czym sprzedamy i podzielimy
    zyski.

    2. Tata sprzeda a uzyskane w ten sposób pieniądze daruje nam na
    cele mieszkaniowe. (jaka kwota pieniężna jest zwolniona od podatku w
    przypadku darowizny na cele mieszkaniowe?)

    Moja prośba:
    powiedzcie co gdzie i za ile należy załatwić w każdym z tych
    przypadków.

    Uwaga: nie przekraczamy limitu w m2 zwolnionego od podatku to jest
    ok. 109m2 - chyba, że coś mi się poplątało...;))

    Z góry dziękuję za wszystkie odpowiedzi.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2003-09-11 08:04:44
    Temat: Re: Darowizna mieszkania.
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    Użytkownik "Iza" <i...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Obie zamierzamy sprzedać to mieszkanie i uzyskane w ten sposób
    > pieniądze przeznaczyć na dwa odrębne mieszkania np w spółdzielniach

    No nie wiem.....

    Bo podatek jest nalezny dwa razy.

    Przy darowiznie - i tu chcecie nie wliczac do podstawy
    opodatkowania wartosci mieszkania zgodnie z ustawa....
    ale tam stoi napisane, ze trzeba mieszkac 5 lat.....

    No i drugi raz, przy sprzedazy przed 5 lat i tego sie nie placi
    gdy zadeklaruje sie , ze otrzy,mane pieniadze pojda na zaspokojenie potrzeb
    mieszkaniowych...

    Boguslaw

  • 3. Data: 2003-09-11 08:45:29
    Od: "" <s...@b...pl>

    Witam

> [...]

    >bardziej sensowne.

    >1. Tata daruje nam na współwłasność po czym sprzedamy i podzielimy

    I zapłacicie podatek od darowizny.
    W mieszkaniu podarowanym musicie pomieszkać pięć lat,
    Jeśli sprzedacie mieszkanie to będziecie musieli zapłacić podatek

    >2. Tata sprzeda a uzyskane w ten sposób pieniądze daruje nam na
    >cele mieszkaniowe. (jaka kwota pieniężna jest zwolniona od podatku w
    >przypadku darowizny na cele mieszkaniowe?)

    Kwota wolna od podatku wynosi 9 637 zł.
    Tata 9,5 tys. tobie, mama 9,5 tys. tobie czyli w sumie rodzice
    mogą ci dać 19 tys.
    Dodatkowo rodzice mogą podarować kolejne 19 tys. zięciowi

    Niezależnie od tego ponieważ darowizna jest na cel mieszkaniowy
    przysługuje wam dodatkowy limit ulgi w wysokości 19 tys. od osoby.
    Podsumowując jeśli jedna z was jest żonata to razem z mężem
    może otrzymać 4x19tys. = 76tys.
    Jeśli nie jesteś żonata to możesz otrzymać 2x19tys. = 38 tys.

    Ten dodatkowy limit wynika z artykułu :
    art. 4 ust. 1 pkt 5 upsd
    &#8222;nabycie w drodze darowizny pieniędzy lub innych rzeczy przez osobę
    zaliczoną do I grupy podatkowej w wysokości nieprzekraczającej 9.637 zł
    od jednego darczyńcy, a od wielu darczyńców łącznie nie więcej niż 19.274 zł
    w okresie 5 lat od daty pierwszej darowizny,
    jeżeli pieniądze te lub rzeczy obdarowany przeznaczy na wkład budowlany
    lub mieszkaniowy do spółdzielni, budowę lokalu w małym domu
    mieszkalnym, budowę domu jednorodzinnego albo nabycie lokalu
    mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość&#8221;

    Wynika z niego że możecie nabyć na rynku wtórnym mieszkanie hipoteczne
    ale już nie spółdzielcze własnościowe.
    Przy kupnie mieszkania na rynku pierwotnym nie powinno być problemu.

    Rozwiązanie 3.
    Tata sprzeda mieszkanie a za uzyskane pieniądze kupi dwa mieszkania,
    dzień później podaruje je wam, wy w nich pomieszkacie pięć lat.
    Ewentualnie tata kupi mieszkanie dla jednej z was a drugiej podaruje pieniądze.

    Pozdrawiam
    SJ

  • 4. Data: 2003-09-11 08:57:20
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    Użytkownik <s...@b...pl> [...]

> [...]
    > dzień później podaruje je wam, wy w nich pomieszkacie pięć lat.
    > Ewentualnie tata kupi mieszkanie dla jednej z was a drugiej podaruje

    To byloby dobre rozwiazanie, ale jest o dwa akty notarialne wiecej.
    Ponadto musialby miec tytul wlasnosci do sprzedawanego mieszkania ponad 5
    lat.

    Boguslaw

  • 5. Data: 2003-09-11 09:33:08
    Od: "RS" <r...@i...net.pl>

    > Przy kupnie mieszkania na rynku pierwotnym nie powinno być problemu.

    Problemu z odliczeniem tych 19.000 czy w ogole problemow z US..

    Mam podobny problem. Uzbieralem sobie troche, dla US moglem jedynie
    10000zl.. czesc doplacili mi rodzice i to spora. Wg. US bedzie to 157000 (bo
    wiecej dochodow nie udowodnie, pracowalem za granica ale nie mam na to
    papierow)..
    Moge od nich dostac jedynie te 38 000 oficjalnie (czy trzeba to spisywac
    ?? - przeciez to bez sensu).. Dlaczego nie moge powiedziec ze drugie tyle
    dostalem juz 5 lat temu.. albo ze dostawalem powoli przez lata i trzymalem w
    szusfladzie.. czy te wszystkie darowinzny trzeba spisywac to bez sensu.. Tak
    po za tym te 10000 od rodzica to 160zl miesiecznie.. no kurcze to debilizm..
    ?!? Przeciez moglem cale studia utrzymywac sie za pieniedze rodzicow (160zl
    TAK ?!?!? ) .. A chocby stypendium odkladac ( prawie 15000zl przez 5 lat
    !!! )

  • 6. Data: 2003-09-11 12:31:02
    Od: Iza<i...@p...onet.pl>

    Dzięki za wyjaśnienia. Mimo wszystko zgubiłam się w tych zawiłościach
    prawno-skarbowych.

    Swego czasu przeczytałam artykuł o darowiznach (zdaje się że na
    łamach Rzeczpospolitej), w którym stało jak wół że darownizna (czy to
    w pieniądzu czy fizycznie w m2) na tzw pierwsze cele mieszkaniowe
    jest zwolniona od podatku.
    Nie pamiętam wysokosci kwoty wolnej od takiegoż podatku ale jeśli
    chodzi o samo mieszkanie to (o ile dobrze pamiętam) jest to 109m2.

    Sprawa wydawała mi się bardzo prosta. Tzn wystarczy tylko, że szybko
    zagospodaruję pieniądze uzyskane ze sprzedaży - czyli dołożę to co
    mam i kupię mieszkanie na wolnym rynku.

    W moim pytaniu chodziło tylko o to, jak będzie prościej, łatwiej i
    przyjemniej złatwić tę sprawę. Czy tato powinien obdarować mnie
    pieniądzem czy metrami?

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 7. Data: 2003-09-11 12:39:28
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

> [...]
    > Nie pamiętam wysokosci kwoty wolnej od takiegoż podatku ale jeśli
    > chodzi o samo mieszkanie to (o ile dobrze pamiętam) jest to 109m2.

    ale jesli chodzi o pieniadze to przeciez koledzy pisali.
    Art 4 pkt 5 ustawyo podatku do spadkow i darowizn.

    18 114 w ostatnich 5 latach odwielu darczycnow.

    Boguslaw

  • 8. Data: 2003-09-11 13:40:26
    Od: "RS" <r...@i...net.pl>

    > ale jesli chodzi o pieniadze to przeciez koledzy pisali.
    > Art 4 pkt 5 ustawyo podatku do spadkow i darowizn.
    >
    > 18 114 w ostatnich 5 latach odwielu darczycnow.

    ....ale czytam i widze art 16 pkt 1 .. ze mieszkanie do 110m2 od kogos z I
    grupy mozna dostac bez podatku .. czy tak ?

  • 9. Data: 2003-09-12 08:36:13
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    Użytkownik "RS" <r...@i...net.pl> napisał w wiadomości

    > ....ale czytam i widze art 16 pkt 1 .. ze mieszkanie do 110m2 od kogos z I
    > grupy mozna dostac bez podatku .. czy tak ?

    MIESZKANIE.
    A nie pieniadze na mieszkanie.

    Boguslaw

  • 10. Data: 2003-09-12 12:11:11
    Od: "RS" <r...@i...net.pl>

    > MIESZKANIE.
    > A nie pieniadze na mieszkanie.

    Tak na prawde roznica jest drobna.. kto pierwszy je kupi.. jesli urzednicy
    widza w tym problem to mysle ze tego kraju juz nic nie uratuje ;(