  • 1. Data: 2011-04-19 07:09:02
    Temat: Darowizna - czy i jak należało ją zgłosić, co dalej?
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Witam

    Sprawa wygląda tak - młode małżeństwo dostało w prezencie ślubnym
    (przelewem na konto) 10 000 zł od wujka pana młodego i 5 000 zł od
    rodziców. Przelewy zostały wykonane 2 dni po ślubie, ale przelewy
    przyszły w całości na konto pana młodego. Młodzi z natłoku spraw nie
    zgłosili darowizn do US. Teraz się boją co zrobić i się wszystkich w
    koło pytają. Dodam, że minęło już ok 8 miesięcy od ślubu i
    przelewów :). Jeśli ma to znaczenie - młodzi nie mają rozdzielności
    majątkowej. W ciągu ostatni 5 lat nie otrzymywali żadnych innych
    darowizn.
    Po pierwsze - jak się liczy tego typu darowiznę? Czy pieniądze
    przyszły w połowie dla młodej i młodego? Czy są darowizną tylko dla
    młodego? Nie wiem po prostu, czy osiągnęły one jakiś minimalny pułap i
    powinny być one zgłoszone? Jeśli osiągnęły, to rozumiem, że (z racji
    przegapienia terminu 6 miesięcy) nie ma już szans na zwolnienie z
    podatku? Trzeba pójść i skorzystać z czynnego żalu i podatek zapłacić
    wraz z odsetkami, tak?
    Jak sprawa się ma z pozostałymi prezentami? Ponad to, młodzi
    dostali ok 9000zł w gotówce od różnych osób. Były to różne kwoty (z
    reguły kilkaset złotych) od wielu osób - logiczne, że nikt nie zgłasza
    w takiej sytuacji 20 darowizn ;)... I US sam z siebie też by się
    pewnie tym nie interesował. Ale czy w takiej sytuacji nie będzie
    konieczne wyjaśnienie tych dodatkowych 9000zł (młodzi wpłacili je na
    swoje konta kilka dni po ślubie).
    Prosiłbym o pomoc i informację, jak te kwoty się właściwie liczy i
    czy sprawa wymaga jakiegoś wyjaśnienia??

    PS Młody zaczął się niepokoić, bo nie dostał zwrotu podatku z US. Czy
    może mieć to jakiś związek?

    Konop

  • 2. Data: 2011-04-19 07:54:27
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

    > Prosiłbym o pomoc i informację, jak te kwoty się właściwie liczy i
    > czy sprawa wymaga jakiegoś wyjaśnienia??

    Kiedyś miły pan urzędnik zaprosił mnie z żoną na wyjaśnienie skąd się
    wzięły pieniądze na określony cel. Grzecznie wytłumaczyłem (w formie
    oświadczenia na kartce), że z wesela, darowizn i oszczędności własnych -
    szczegółowo mu wyliczając zgodnie z maksymalnymi stawkami jakie można
    było od kogoś otrzymać bez podatku. Uśmiechnął się i tyle. Ale sytuacja
    była wtedy jakby odwrotna (czyli darowizny weselne były tłumaczeniem a
    nie przyczyną tłumaczenia), no i nie było przelewów na konto.

    > PS Młody zaczął się niepokoić, bo nie dostał zwrotu podatku z US. Czy
    > może mieć to jakiś związek?

    Nie, bo najpierw dostał by wezwanie z US do wyjaśnienia w sprawie darowizn.

    --
    Krzysztof

  • 3. Data: 2011-04-19 12:03:57
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 4/19/2011 2:09 AM, Konop wrote:
> [...]
    > czy sprawa wymaga jakiegoś wyjaśnienia??
    >
    > PS Młody zaczął się niepokoić, bo nie dostał zwrotu podatku z US. Czy

    art 9 ustawy o podatku od spadkow i darowizn.
    przeczytac i spac spokojnie.

    limity tam wymienione stosuje sie do kazdego darczyncy osobno.
    raczej zaden z gosci weselnych nie dal wam na lebka wiecej niz te 4 tys.
    jedynym wyjatkiem jest wujek, ktory jesli potraktowac darowizne jak "dla
    was" to w twoim przypadku polowa z tego lapie sie w limit, w przypadku
    zony, z racji tego, ze "wujek" jest w III grupie podatkowej.
    do zapłaty bedzie (jak pamietam) 7% od nadwyzki ponad te 4 tys z
    groszami czyli zaledwie kilka złotych.
    Na upartego mozecie z tym isc do US i ten podatek zapłacic. wowczas nitk
    was za xxx lat nie bedzie zahaczal pytaniem skad mieliscie kase na nowy
    samochod/mieszkanie i prosze przyniesc wyciagi z banku.

    ze zwrotem podatku nic wspolnego to nie ma.

  • 4. Data: 2011-04-19 18:21:21
    Od: Maruda <m...@n...com>

    W dniu 2011-04-19 09:09, Konop pisze:
    > Witam
    >
    > Sprawa wygląda tak - młode małżeństwo dostało w prezencie ślubnym
    > (przelewem na konto) 10 000 zł od wujka pana młodego i 5 000 zł od

    Siedzieć cicho. Pewno przyschnie.

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. Ten Maruda.

  • 5. Data: 2011-04-19 20:15:31
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 4/19/2011 1:21 PM, Maruda wrote:
    > Siedzieć cicho. Pewno przyschnie.

    najgorsze rozwiązanie z możliwych
    wyjdzie za 10 lat w najmniej spodziewanym momencie.

  • 6. Data: 2011-04-20 10:46:45
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Konop <k...@g...pl> writes:

> [...]
    > przegapienia terminu 6 miesięcy) nie ma już szans na zwolnienie z
    > podatku? Trzeba pójść i skorzystać z czynnego żalu i podatek zapłacić

    To nie jest żadna porada, bo nie jestem doradcą podatkowym. Ale: Do
    7276 darowizna od wuja jest wolna od podatku, od dalszego powinowatego
    - do 4900 zl. Spisac umowe z wujem (z odpowiednia data) na darowizne
    po 7000 na pana mlodego i 3000 na panne mloda. Moze tak wystarczy?
    Co do przelewow - nie wiem.

    MJ

  • 7. Data: 2011-04-20 13:13:50
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 4/20/2011 5:46 AM, Michal Jankowski wrote:
> [...]
    > - do 4900 zl. Spisac umowe z wujem (z odpowiednia data) na darowizne
    > po 7000 na pana mlodego i 3000 na panne mloda. Moze tak wystarczy?

    dobry pomysl.
    powinno wystarczyc.

  • 8. Data: 2011-04-21 20:15:43
    Od: Konop <k...@g...pl>

    W dniu 2011.04.20 15:13, witek pisze:

    > dobry pomysl.
    > powinno wystarczyc.

    Faktycznie, sprytne. Przekażę zainteresowanym :). Dziękuję za wszelkie
    odpowiedzi.

    Konop

  • 9. Data: 2011-04-22 07:44:06
    Od: Kamil <a...@a...com>

    Dnia Tue, 19 Apr 2011 15:15:31 -0500, witek napisał(a):

    > wyjdzie za 10 lat w najmniej spodziewanym momencie.

    To za 10 lat se może wychodzić ;P
    Zobowiązania podatkowe przedawniają się po latach 5.
    Czyli, dostali kasę w roku 2010, rozliczenie składają do kwietnia 2011.
    Okres przedawnienia rozpocznie bieg 1 stycznia 2012r. A zakończy swój bieg
    31.12.2016r.
    Gdzie tu masz 10 lat????

  • 10. Data: 2011-04-22 07:51:42
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2011-04-22 09:44, Kamil pisze:

> [...]
    > Okres przedawnienia rozpocznie bieg 1 stycznia 2012r. A zakończy swój bieg

    Bo to jest pięć lat od momentu kiedy podatnik powoła się na darowiznę. :)

    --
    spp