  • 1. Data: 2004-02-11 22:13:25
    Temat: DG + Konto w banku
    Od: KowaL <f...@b...pl>

    Zakładając firmę trzeba założyć konto. Czy musi być to koniecznie tzw.
    konto dla firm czy moze być to konto indywidualne? Jeżeli musi to być
    specjalne konto, to chciałbym wiedzieć dlaczego?

    KowaL

  • 2. Data: 2004-02-11 22:41:38
    Temat: Re: DG + Konto w banku
    Od: "Bob" <b...@n...pl>

> [...]
    > konto dla firm czy moze być to konto indywidualne? Jeżeli musi to być
    > specjalne konto, to chciałbym wiedzieć dlaczego?

    prowadzac DG, firme etc. musisz posiadac konto firmowe,
    rachunek osobisty nie moze byc wykorzystywany do tego celu

  • 3. Data: 2004-02-11 22:53:02
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    W odpowiedzi na pismo z dnia śro 11. lutego 2004 23:13 opublikowane na
    pl.soc.prawo podpisane KowaL:

    > Zakładając firmę trzeba założyć konto. Czy musi być to koniecznie tzw.
    > konto dla firm czy moze być to konto indywidualne? Jeżeli musi to być
    > specjalne konto, to chciałbym wiedzieć dlaczego?

    Hm.. Dyskusje ku temu były już wszelakie. Wniosków jednoznacznych brak.
    Podsumowując skrótowo:

    Założenie: jednosobowa DG
    ZUS: Opłacasz za siebie z prywatnego
    PIT: Opłacasz za siebie z prywatnego
    VAT: tu są spory
    rozliczenia z kontrahentami: A może jesteś szewc i nie masz rozliczeń
    bezgotówkowych

    Generalnie można próbować z prywatnego, ale ten nieszczęsny VAT rodzi spory
    (a moze nie jesteś VATmanem?). Więc dla usieciowionych polecam mBiznes w
    mBanku. Koszty znikome, a spokój będzie, że masz rachunek firmowy

    --
    Jego Zupełna Bladoszarość Tristan Alder
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

  • 4. Data: 2004-02-12 11:06:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 Feb 2004, Bob wrote:
    [...KowaL...]
    >+ > Zakładając firmę trzeba założyć konto.

    To nie jest prawda. Konto jest ci potrzebne w szczególnych
    przypadkach, to że owe "szczególne przypadki" nie muszą
    być rzadkie to inna sprawa :)
    Primo: CO ZA FIRMĘ zakładasz ?
    Jeśli jest to spółka - to oczywiście, musi mieć konto...
    Jeśli DG OF - to ja zakładałem po rozpoczęciu, a co.
    Ale rzeczywiście - bez konta trudno by było :) bo
    jest OBOWIĄZEK przelewania kwot przekraczających progi
    na konto.

> [...]
    >+ prowadzac DG, firme etc. musisz posiadac konto firmowe,
    >+ rachunek osobisty nie moze byc wykorzystywany do tego celu

    Dodam że w prawie działalności gospodarczej jest wskazanie
    o przelewach na i z "rachunku bankowego przedsiębiorcy"
    oraz "o posiadaniu rachunku bankowego związanego z wykonywaną
    działalnością gospodarczą".
    Zdaje się że w prawie bankowych też jest coś na ww. temat :)

    Rachunek "związany" podlega inaczej np. podatkowi od odsetek
    (liczysz samemu :) do przychodu).

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2004-02-12 11:08:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 Feb 2004, Tristan Alder wrote:
    [...]
> [...]
    >+
    >+ Generalnie można próbować z prywatnego, ale ten nieszczęsny VAT rodzi spory

    Powiem tak: ostatnio ich nie widziałem :)
    VAT przy S.C. (która jest OSOBNYM podatnikiem) niewątpliwie
    wymusza zapłatę z konta S.C. Ale dlaczego ktoś płacący VAT
    od najmu (poza DG) oraz DG - nie mógłby razem przelewać podatku
    skoro deklarację składa jedną ?

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 6. Data: 2004-02-14 00:51:08
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    W odpowiedzi na pismo z dnia czw 12. lutego 2004 12:08 opublikowane na
    pl.soc.prawo podpisane Gotfryd Smolik news:

> [...]
    > wymusza zapłatę z konta S.C. Ale dlaczego ktoś płacący VAT
    > od najmu (poza DG) oraz DG - nie mógłby razem przelewać podatku

    Składa VAT-7 z DG, czyli z DG, a nie prywatnie.

  • 7. Data: 2004-02-14 18:31:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 14 Feb 2004, Tristan Alder wrote:

> [...]
    >+ > skoro deklarację składa jedną ?
    >+
    >+ Składa VAT-7 z DG, czyli z DG, a nie prywatnie.

    To się IMO mylisz - przeczytaj co jest powypisywane na VAT-7.
    W odróżnieniu od PIT (gdzie są *osobno* wykazane dochody
    z DG, podsumowane i dopiero później podsumowane "dla celów
    rozliczenia osobistego" :)) w VAT w ogóle nie wspomina się
    o podstawie - jest oVATowane to wykazać.
    Celowo zapodałem przykład kiedy VATowiec jest oVATowany
    POZA DG (od najmu *można* płacić VAT, wbrew wrażeniom,
    AFAIK na najmie lokali mieszkaniowych pojęcie "najem"
    się nie kończy ;))
    BTW: taki mądry jestem bo kiedyś Karol (chyba on) zagonił mnie
    do owego przeczytania ;) !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)