  • 1. Data: 2013-05-20 12:37:29
    Temat: Czyje będą samochody?
    Od: "Giz" <g...@n...pl>

    Witam,

    Prowadzimy ze wspólnikiem spółką cywilną i w międzyczasie zakupiliśmy dwa
    samochody osobowe na firmę w leasing które są już spłacone
    więc są już nasze.
    W dowodzie rejestracyjny każdego pojazdu widnieją dwa nazwiska, moje i
    wpólnika.

    I teraz nadarza się okazja sprzedać naszą spółkę cywilną.

    Dodam, że te samochody to samochody osobowe i nie są kluczowe do dalszego
    prowadzenia działalności.
    Słuzyły nam tylko do dojechania do pracy.
    A przyszły nabywca naszej firmy nic nie wie nawet o tych pojazdach.

    Mam więc pytanie.
    Czy po sprzedaży te samochody przejdą w posiadanie nowego właściciela?

    Dziękuje i pozdrawiam
    Giz

  • 2. Data: 2013-05-20 12:38:47
    Temat: Re: Czyje będą samochody?
    Od: Icek <i...@d...pl>

    W dniu 2013-05-20 12:37, Giz pisze:
> [...]
    >
    > Mam więc pytanie.
    > Czy po sprzedaży te samochody przejdą w posiadanie nowego właściciela?

    Nie ma czegoś takiego jak sprzedać spółkę cywilną

    Czyje są samochody masz napisane w DR. Więc jak sprzedasz coś innego a
    nie samochód to cały czas on będzie tych osób widniejących w DR do czasu
    póki nie sprzedaż tego konkretnego majątku.

    Icek

  • 3. Data: 2013-05-20 13:07:36
    Od: "Giz" <g...@n...pl>

> [...]
    > samochód to cały czas on będzie tych osób widniejących w DR do czasu póki

    Dzieki,

    Właśnie się dowiedziałem, że ta sprzedaż odbędzie się na zasadzie, że
    przyszły nabywca
    wejdzie do naszej spółki jako kolejny współwłaściciel a następnie
    przekształci spółkę cywilną w inną
    Czy jakoś tak.

    Giz.

  • 4. Data: 2013-05-21 00:33:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 20 May 2013, Icek wrote:

    > Nie ma czegoś takiego jak sprzedać spółkę cywilną

    Ale przedsiębiorstwo, czyli "majątek w SC" już tak.

    > Czyje są samochody masz napisane w DR. Więc jak sprzedasz coś innego a nie
    > samochód to cały czas on będzie tych osób widniejących w DR do czasu póki nie
    > sprzedaż tego konkretnego majątku.

    Skądinąd racja, tyle, że jeśli nie będzie się to zgadzało ze stanem
    majątkowym wykazanym dla celów podatkowych, to przez sławne "pięć plus"
    lat (max siedem, o ile nie wydłużone przez postępowanie) może
    odbić się niezdrową czkawką.

    Majątek w SC jest współwłasnością łączną (tak jak małżeński),
    nie można sobie tak wot "uznawać" lub nie czegoś w SC, jak było
    ujęte w zakupach i EST to stanowi część przedsiębiorstwa
    (nie mylić z firmą, która w dwuosobowej postaci jest właścicielem
    przedsiębiorstwa) i aby tym dysponować odrębnie trzeba je
    "wyprowadzić" z firmy.

    Tak zupełnie na boku zaczyna mi wychodzić, że w przypadku akurat
    samochodów osobowych w praktyce może to nie powodować konsekwencji
    finansowych (o ile tego auta nie sprzedadzą przez co najmniej
    6 lat od "wyjęcia z SC"!), bo VAT w rachubę nie wchodzi zaś
    dla środków trwałych samo przekazanie na potrzeby osobiste
    obowiązku podatkowego nie powoduje :)

    Niemniej, bez "opapierkowania" tego wyjęcia z majątku SC nie
    jest takie oczywiste które dokumenty są prawdziwe (DR czy
    dokumenty SC), a jedynie może istnieć dowód że jedno z tego
    poświadcza nieprawdę :]

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2013-05-21 00:37:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 20 May 2013, Giz wrote:

> [...]
    > że przyszły nabywca
    > wejdzie do naszej spółki jako kolejny współwłaściciel a następnie

    "problemu samochodu" nie zmieni to o tyle, że jak go zostawisz
    w majątku SC to współwłaścicielem stanie się również nowy
    wspólnik.
    Współwłasność łączna ma taką cechę, że z p. widzenia współwłaścicieli
    stanowi "całość", nie ma się udziału w każdej rzeczy z osobna
    lecz w całości majątku.
    Czyli jeśliby "nowy" nie miał mieć udziału w samochodzie,
    trzebaby ów samochód "wyjąć" *PRZED* wprowadzeniem nowego
    wspólnika.

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2013-05-21 10:16:22
    Od: "Giz" <g...@n...pl>

> [...]
    > Czyli jeśliby "nowy" nie miał mieć udziału w samochodzie,
    > trzebaby ów samochód "wyjąć" *PRZED* wprowadzeniem nowego

    ok dziekuje,
    teraz już się wszystko rozjaśniło.

    pozdrawiam