  • 1. Data: 2003-10-11 14:03:39
    Temat: Re: Czy właściciel lokalu może w bloku otworzyć gabinet lekarski?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 11 Oct 2003, yar65 wrote:

    >+ Witajcie.
    >+ W naszej wspólnocie od kilkunastu dni trwaja w jednym lokalu wielkie manewry
    >+ budowlane. Co sie okazało: jeden z właścicieli planuje w swoim mieszkaniu na
    >+ I piętrze otworzyć gabinet stomatologiczny, w którym będzie przyjmował
    >+ pacjentów osobiście. Czy to jest zgodne z prawem, bo nic w ustawie
    >+ własności lokali nie znalazłem na ten temat?

    "co nie jest zabronione"... ? :)
    Nie sądzę żebyście coś wymyślili - to nie jest hala produkcyjna
    która zmieniałaby "przeznaczenie lokalu na działalność".
    Co konkretnie w zakresie używania części wspólnych chcielibyście
    mu zarzucić "że narusza" ?
    Macie (sprawny) domofon i chcecie żeby swoich klientów wpuszał
    a nie zostawiał otwartych drzwi ? - to tak. I ew. jeszcze podobne
    kwestie. Ale jak się podporządkuje.. no to u siebie robi co
    chce (dopóki innym i budynkowi nie szkodzi).

    >+ Czy musi na to wyrazić zgodę zarząd wspólnoty,

    Wiesz, jakby mi współwłaściciele chcieli marudzić to też
    bym im marudził - bo na nic innego (w żadną stronę) nie
    mam pomysłu :)
    [...]
    pozdrowienia, Gotfryd
    (bynajmniej nie stomatolog :), mała wspólnota, DG "w domu")

  • 2. Data: 2003-10-11 18:20:02
    Od: "yar65" <y...@p...onet.pl>

    Witajcie.
[...]
    pacjentów osobiście. Czy to jest zgodne z prawem, bo nic w ustawie o
    własności lokali nie znalazłem na ten temat?
    Czy musi na to wyrazić zgodę zarząd wspólnoty, czy właściwie nic nie ma do
    powiedzenia?

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2003-10-12 07:56:29
    Od: "Jarosław Matejczuk" <j...@j...net>

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...

    > "co nie jest zabronione"... ? :)

    Szanowny kolega jest niestety w błędzie.

    Przepisy prawa budowlanego wskazuja w jaki sposób
    nalezy postępować w przypadku zmiany funkcji lokalu
    z mieszkalnego na uzytkowy.
    Niezbedne jest do tego uzyskanie zgody wspólnoty
    w uchwale oraz pozwolenie na uzytkowanie.

    Nie nalezy jednak mylić prowadzenia faktycznej działalnosci
    w lokalu mieszkalnym ze zjawiskiem rejestracji działalności
    pod adresem zamieszkania.
    To co powyżej napisałem dotyczy faktycznego prowadzenia
    np. gabinetu lekarskiego albo biura w lokalu dawniej mieszkalnym.

    Zarejestrowac w mieszkaniu DG każdy może i nic tu nie ma
    do powiedzenie wspólnota, do czasu aż prowadzącemu nie
    zamarzy sięe otworzenie biura w mieszkaniu. Dopóki
    siedzi przy papierkach w kuchni to OK. Jak zamieni mieszkanie w biuro
    to jest na łasce wspólnoty.

    W tym stanie rzeczy, wspólnota może nie życzyc sobie gabinetu
    stomatologicznego
    a co więcej nie musi niczego w tym zakresie uzasadniać. To jest jej
    suwerenna decyzja.

    pzdr,
    JarekM

  • 4. Data: 2003-10-12 11:30:15
    Od: "Karol" <a...@b...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Jarosław Matejczuk" <j...@j...net> napisał w
    wiadomości >
    > Szanowny kolega jest niestety w błędzie.
    >
    > Przepisy prawa budowlanego wskazuja w jaki sposób
    > nalezy postępować w przypadku zmiany funkcji lokalu
    > z mieszkalnego na uzytkowy.

    Całego lokalu czy części lokalu ?

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 5. Data: 2003-10-12 13:15:06
    Od: "yar65" <y...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Karol" <a...@b...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "Jarosław Matejczuk" <j...@j...net> napisał w
    > wiadomości >

    Rzeczywiście znalazłem w Prawie Budowlanym taki zapis:

    Art. 71.

    1. Zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części wymaga
    pozwolenia właściwego organu.

    Kto jest tym właściwym organem? Na jakiej podstawie?

    jk

  • 6. Data: 2003-10-12 13:35:56
    Od: "yar65" <y...@p...onet.pl>

    > Kto jest tym właściwym organem? Na jakiej podstawie?

    Odpowiadam sam sobie i zainteresowanym:

    Na podstawie w/w Prawa Budowlanego

    Art.3 pkt.17) właściwy organ - należy przez to rozumieć organ nadzoru
    architektoniczno-budowlanego

    oraz
    Art. 84.

    1. Terenowymi organami nadzoru architektoniczno-budowlanego są:

    1) wojewoda,

    2) kierownik urzędu rejonowego

    2. Organem pierwszej instancji w sprawach wynikających z ustawy jest
    kierownik urzędu rejonowego.

    Z powyższego wnioskuję, że wymagana jest jedynie zgoda kierownika urzędu
    rejonowego, który być może uzależnia swoją decyzję od orzeczeń (opinii?)
    innych organów (w zależności od rodzaju planowanej działalności), ale tego
    to już nie wiem :(

    Czy "właściwy organ" ma w obowiązku powiadomić zarząd wspólnoty, że wydał
    jakąś tam decyzję co do lokalu wchodzącego w jego zakres działania?

    jk

  • 7. Data: 2003-10-12 20:27:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 12 Oct 2003, pestifer wrote:

> [...]
    >+ > Art.3 pkt.17) właściwy organ - należy przez to rozumieć organ nadzoru
    >+ > architektoniczno-budowlanego
    [...]
    >+ > Z powyższego wnioskuję, że wymagana jest jedynie zgoda kierownika urzędu
    >+ > rejonowego, który być może uzależnia swoją decyzję od orzeczeń (opinii?)
    [...]
    >+ moze mi ktos wyjasnic:
    >+ jezeli trwaja tam prace przygotowujace do otwarcia gabinetu to znaczy,
    >+ ze raczej jest juz zarejestrowana dzialalnosc
    >+ dlaczego wiec "organ nadzorczy" nie wymaga zgody wspolnoty jesli jest

    Yar pisał "być może". Przepisu nikt nie wskazał.

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2003-10-12 21:10:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 12 Oct 2003, Marek wrote:

    >+ Użytkownik "Jarosław Matejczuk" <j...@j...net>
    [...]
    >+ > Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl>
    [...]
> [...]
    >+ > > "co nie jest zabronione"... ? :)
    >+ >
    >+ > Szanowny kolega jest niestety w błędzie.

    Być może. Człowiek omylnym jest :)
    Ale dla odmiany poddaję w wątpliwość twój tok rozumowania :)

    >+ > Przepisy prawa budowlanego wskazuja w jaki sposób
    >+ > nalezy postępować w przypadku zmiany funkcji lokalu
    >+ > z mieszkalnego na uzytkowy.

    Na razie nikt nie wskazał, przynajmniej dość ściśle dla mnie ;)
    Przypomnę z cytatu yara:
    ++++
    1. Zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części wymaga
    pozwolenia właściwego organu.
    ----

    Pytaniem jest, czy "obiekt budowlany" pt. blok spółdzielczy
    przypadkiem nie ma już dawno zadeklarowanej działalności
    usługowej ("m.in.") ?
    Drugim - czy "działalność usługowa" w zakresie o jakim
    mówimy da się sklasyfikować jako "zmiana przeznaczenia" ?
    A trzecim - co, jeśli lokal jest owszem, przystosowany do
    spełniania jakichś tam wymogów - ale nie traci charakteru
    mieszkalnego ("po skończeniu urzędowania ja tam oglądam
    telewizję") ?
    Na deser: czy wydzielony lokal podpada pod "część budynku"
    w znaczeniu ww. przepisu ?

    >+ > Niezbedne jest do tego uzyskanie zgody wspólnoty
    >+ > w uchwale oraz pozwolenie na uzytkowanie.

    Na razie nikt nie wskazał podstawy - patrz niżej.
    Pomijając powyższe wątpliwości - nie było mowy że
    "organ" musi kogokolwiek pytać.
    Chodzi o zmianę dla jednego lokalu. A *tego lokalu*
    właścicielem nie jest wspólnota, zdecydowanie !
    Jeśli korzystanie z lokalu szkodzi budynkowi, utrudnia
    korzystanie z lokali sąsiednich itp - to można próbować
    szukać powiązania. Ale to jest lokal *luzem*, w którym
    wolno wstawiać meble i do którego wolno wchodzić
    każdemu, kogo właściciel lokalu wpuści.
    Jakoś nie podejrzewam żeby wspólnota mogła uchwalić
    zapis że bez_smokingów/nieopalonych/z_chorymi_zębami
    do lokali nie wpuszczamy...

    >+ > Nie nalezy jednak mylić prowadzenia faktycznej działalnosci
    >+ > w lokalu mieszkalnym ze zjawiskiem rejestracji działalności
    >+ > pod adresem zamieszkania.

    Nie mylę. Przyjmijmy że mam 2 komputery na ŚT, niewątpliwie
    mógłbym wtedy powiedzieć że tam gdzie śpię mam "miejsce
    prowadzenia" :>
    Zaprzeczasz ?
    Co ma być wyznacznikiem "faktycznej działalności" - bo
    jeśli mamy się czepiać to musimy taki drobiazg uściślić :)

    >+ > To co powyżej napisałem dotyczy faktycznego prowadzenia
    >+ > np. gabinetu lekarskiego albo biura w lokalu dawniej mieszkalnym.

    Fakt masowości takich "prowadzeń" sugeruje że to co
    pisał Marek (niżej) jest słuszne. Nie słyszałem o przypadku
    pytania sąsiadów...

> [...]
    >+ > zamarzy sięe otworzenie biura w mieszkaniu. Dopóki
    >+ > siedzi przy papierkach w kuchni to OK. Jak zamieni mieszkanie w biuro

    ...bo ?
    Konkretnie - czego nie wolno ?
    - wstawić biurka
    - zarejestrować "firmowej" linii telefonicznej
    - wstawić telefonu
    - wpuszczać urzędu skarbowego ;>
    - wpuszczać petentów...

    Może mi zabronisz np. wpuszczenia księgowego współpracującej
    firmy ? A może wytłumaczysz czym on się różni od gościa który
    przyszedł dajmy na to w sprawie konserwacji komputera ?
    A jak do tego wyjdzie ze specjalnie dla niego kupioną częscią
    komputerową - to co ?
    Jestem daleki od żartów - ja się nie czepiam. Proszę
    o konkret, bo właśnie mi zarzuciłeś że zdarzyło mi się
    złamać prawo :>
    I że złamie je właściciel sklepu który weźmie ze sobą
    towar aby przekazać go fizycznie (razem z fakturą)
    znajomym którzy przyszli na rodzinną imprezę.
    Jakbyś chciał sugerować że chodzi o skalę... to też
    poproszę :) ile osób miesięcznie/dziennie stanowi limit :)

    >+ > W tym stanie rzeczy, wspólnota może nie życzyc sobie gabinetu
    >+ > stomatologicznego

    Rewelacja. Czego nie może *konkretnie* być ?
    Bo jak mi powiesz że tabliczki ;> to mogę nie uwierzyć ;)
    Przyznam że w myśl PDG byłaby to przeszkoda :[

    >+ > a co więcej nie musi niczego w tym zakresie uzasadniać.

    Może inaczej: jakiej konkretnie czynności może zabronić ?
    I to jak wyżej:
    - wywieszenia tabliczki
    - zamontowania u siebie fotela stomatologicznego
    - wpuszczenia kontroli sprawdzającej spełnienie warunków
    do "bycia gabinetem"
    - wpuszczania osób
    - podania adresu jako "miejca prowadzenia" urzędowi skarbowemu
    - przyjmowania pieniędzy...

    Bo jeśli nie może zabronić żadnej z tych czynności z osobna
    to IMHO podstawy żeby zabronić ich łącznie też nie ma.

    >+ > To jest jej suwerenna decyzja.

    Żebym się zgodził to ja poproszę o konkret :)
    I dla jasności - oczywistym jest że (wspólnota)
    może się nie zgodzić na postawienie tokarki.
    Również "w celach osobistych".
    Ale IMO nie "w związku z prowadzeniem DG" !
    Związek czegokolwiek z czymkolwiek może narzucać, jeśli
    *sam* (z siebie) czynnik "zakłócający" możnaby uznać
    za niedopuszczalny (szkodzi budynkowi/narusza normy/...)

    >+ A co wspólnocie do odrębnej własności lokalu? Wspólnota zarządza
    >+ nieruchomością wspólną.

    ...i ja się zgadzam.

    >+ A jeśli ktoś przeznaczy swoje mieszkanie na lokal użytkowy
    >+ to wspólnota może co najwyżej ustalić wyższe opłaty.

    Z zastrzeżeniem że mają one *jakieś* uzasadnienie :)
    Im więcej rzeczy jest "na licznik" tym mniej możliwości.
    OIDP sprawy o ustalenie opłat "z powietrza" przed NSA
    już były (znaczy: z wiadomym skutkiem).
    Może za śmieci (w rzeczonym przypadku) by się dało...

    >+ Art. 12. 3 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali

    :)
    Co mi się wydaje: przypuszczam że stanowisko Jarka
    pasuje raczej do art.12.1 owej ustawy :)
    Tam to rzeczywiście jest "łaska wspólnoty"...

    pozdrowienia, Gotfryd
    (mała wspólnota w zarządzie własnym :))

  • 9. Data: 2003-10-12 21:37:18
    Od: "pestifer" <p...@p...fm>

  • 10. Data: 2003-10-12 21:50:45
    Od: "Marek" <d...@x...wp.pl>

    Użytkownik "Jarosław Matejczuk" <j...@j...net> napisał w
    wiadomości
    03.jasien.net...

> [...]

    co najwyżej ustalić wyższe opłaty.
    Art. 12. 3 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali

    Marek