  • 11. Data: 2013-11-27 17:05:09
    Temat: Re: Czy tu prawo nie działa wstecz?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Jacek" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:529592e4$0$2175$65785112@news.neostrada.pl...
    >W Krakowie radni sejmiku uchwalili zakaz palenia węglem i drewnem (z
    >wyjątkiem pieców/kotłów "eko" i okazjonalnego używania kominków).
    > Czy tu przypadkiem tzw. prawo nie działa wstecz?

    Masz gdzieś link do tej uchwały? Bo chciałbym poznać jej podstawę prawną.
    Co do zasady sposób ogrzewania budynku normuje Rozporządzenie w sparwie
    warunków, jakim mają odpowiadać budynki wydane na podstawie UStawu Prawo
    Budowlane. Te rozporządzenia sie oczywiście zmieniają, ale zawsze dotyczą
    nowo budowanych budynków. Przykłądowo Gmina może sobie uchwalić, ze na jej
    terenie buduje sie tylko domy z dachami spadzistymi o jakimś tam kącie, no
    ale dotyczy to nowoprojektowanych budynków i nikt nie lata i nie
    przedbudowauje istniejacych. Nie za bardzo wyobrażam sobie uchwałę
    zakazującą palenia w piecach, jak przecież budynki mogą nie mieć innych
    instalacji.

    > Gdyby uchwalono zakaz stosowania takich pieców w nowych budynkach, to nie
    > widzę przeszkód, ale tu chyba działa to wstecz.

    Albo ktoś walną bubel prawny, albo to uchwała wydana włąśnie na podstawie
    przepisów prawa budowlanego i ona z mocy samego prawa odnosi się do
    nowoprojektowanych budynków.

    > według mnie jest takich przypadków więcej:
    > np. wydłużenie wieku emerytalnego (ale nie dla mundurowych - dla nich
    > działa tylko w stosunku do nowo zatrudnionych)

    To jest drażliwy temat, bowiem świadczenia emerytalne są takimi niby
    usługami ubezpieczeniowym, ale świadczonymi przez państwo. Sadzę, że w tym
    zakresie, to w ogóle można znaleć więcej niedoróbek. Mnie przykładowo
    interesuje, czemu osoba zarabiajaca więcej ma płacić większe ubezpeiczenie
    zdrowotne? Czy prawdopodobieństwo zachorowania zależy w jakimkowliek
    stopniu od osiąganych dochodów?

  • 12. Data: 2013-11-27 17:59:53
    Temat: Re: Czy tu prawo nie dzia?a wstecz?
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Wed, 27 Nov 2013 14:48:23 +0100, "J.F"
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Tylko czym palic ?
    >Piec na wegiel jest piecem na wegiel. Moze da sie drewnem.
    >Jak urzad wydawal pozwolenia na budowe, to jakos akceptowal.

    Piec na wegiel mozna przerobic na piec na elektrycznosc. Sam
    pzrerabialem

    A.L.

  • 13. Data: 2013-11-27 18:39:22
    Od: <5...@5...183922.invalid> (Tom N)

    Robert Tomasik w

    > Użytkownik "Jacek" <s...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Masz gdzieś link do tej uchwały? Bo chciałbym poznać jej podstawę prawną.

    <http://www.gazetakrakowska.pl/artykul/1050640,autop
    oprawka-do-projektu-uchwaly-ws-zakazu-palenia-weglem
    -w-krakowie,id,t.html>

    --
    'Tom N'

  • 14. Data: 2013-11-27 19:07:21
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Andrzej Lawa wrote:

    > Bo takie były przepisy i jakby nie akceptował, to by miał awanturę.

    W bardziej hardcorowej wersji:
    Wczoraj jeszcze sprzedawali samochody na benzynę.
    A co by było gdyby jutro uchwalono,
    że nie można używać tego paliwa do samochodów?

    (wiem, że to absurdalne)

  • 15. Data: 2013-11-27 19:15:17
    Od: Jacek <s...@o...pl>

    W dniu 2013-11-27 07:36, Jacek pisze:
    > W Krakowie radni sejmiku uchwalili zakaz palenia węglem
    Przypomniało mi się, że jakieś 15-20 lat temu w Niemczech w Zagłębiu
    Saary wprowadzono zakaz palenia węglem. Powszechnym widokiem był tam
    wtedy koks i rzadziej półkoks. No i trochę węgla do rozpalanie też można
    było użyć, bo koks od podpałki się raczej nie rozpali.
    No ale tam jest "nieco" inna kultura prawna w sensie przestrzegania i w
    sensie uchwalania.
    Jacek

  • 16. Data: 2013-11-27 20:27:27
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Tom N" <5...@5...183922.invalid> napisał w wiadomości
    .131127.invalid...
    > Robert Tomasik w

    > <http://www.gazetakrakowska.pl/artykul/1050640,autop
    oprawka-do-projektu-uchwaly-ws-zakazu-palenia-weglem
    -w-krakowie,id,t.html>

    Art. 18. Do wyłącznej właściwości sejmiku województwa należy: 1)
    stanowienie aktów prawa miejscowego (...) trudno kwestionować, ale nic nie
    wnosi do sprawy.
    Art. 89. 1. Na podstawie tej ustawy oraz na podstawie upoważnień
    udzielonych w innych ustawach i w ich granicach sejmik województwa stanowi
    akty prawa miejsco-wego obowiązujące na obszarze województwa lub jego
    części. - czyli jak pisąłem konieczna jest delegacja ustawowa - w tym
    wypadku powołują się na art. 96 Prawa Ochrony Środowiska
    Art. 96. Sejmik województwa może, w drodze uchwały, w celu zapobieżenia
    negatywnemu oddziaływaniu na środowisko lub na zabytki określić dla terenu
    województwa bądź jego części rodzaje lub jakość paliw dopuszczonych do
    stosowania, a także sposób realizacji i kontroli tego obowiązku.

    Na tej drugiej zakąłdce masz sposób wprowadzenia. Czyli do września 2018
    roku istnieje obowiązek przerobienia instalacji i dostosowania ich do
    zasilania określonymi paliwami. W praktyce, to czekają bardzo długie
    procesy, bo co zrobić z ludmi, których na przeróbki nie bedzie stać?

  • 17. Data: 2013-11-27 20:31:08
    Od: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com>

    W dniu 2013-11-27 17:05, Robert Tomasik pisze:

> [...]
    > ubezpeiczenie zdrowotne? Czy prawdopodobieństwo zachorowania zależy w
    > jakimkowliek stopniu od osiąganych dochodów?

    Tłumaczą to "solidaryzmem społecznym" (czy jakoś-tak podobnie). Tym
    samym tłumaczy się progresywną skalę PIT. Zarabiasz więcej, to można Cię
    bardziej okraść, bo i tak więcej Ci zostanie niż menelowi.
    Ot - banda zbójów.

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.

  • 18. Data: 2013-11-27 22:13:10
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "sqlwiel" <"nick"@googlepoczta.com> napisał w wiadomości

> [...]
    > tłumaczy się progresywną skalę PIT. Zarabiasz więcej, to można Cię
    > bardziej okraść, bo i tak więcej Ci zostanie niż menelowi.

    Podatek dochodowy akurat rozumiem. Ale zdrowotny?

  • 19. Data: 2013-11-27 22:30:39
    Od: hikikomorisan <h...@a...pl>

    On 27.11.2013 19:07, cef wrote:

    > W bardziej hardcorowej wersji:
    > Wczoraj jeszcze sprzedawali samochody na benzynę.
    > A co by było gdyby jutro uchwalono,
    > że nie można używać tego paliwa do samochodów?
    >
    > (wiem, że to absurdalne)

    Przeciez dali 5-letni okres przejsciowy.

    Z samochodami tez by tak moglo byc, gdyby byl sensowny okres przejsciowy.

    http://www.bankier.pl/wiadomosc/Chcesz-biedowac-na-s
    tarosc-Zaufaj-panstwu-2929060.html

    zen.aspx

  • 20. Data: 2013-11-27 22:34:04
    Od: hikikomorisan <h...@a...pl>

    On 27.11.2013 17:05, Robert Tomasik wrote:
    > Nie za bardzo wyobrażam
    > sobie uchwałę zakazującą palenia w piecach, jak przecież budynki mogą
    > nie mieć innych instalacji.

    to sobie wyobraz. masz 5 lat na dostosowanie. dalej bedziesz mogl palic,
    ale tym, co znajdzie sie na liscie dozwolonych paliw.

    a do tego mozesz starac sie o dofinansowanie zmiany pieca.

    > Albo ktoś walną bubel prawny, albo to uchwała wydana włąśnie na
    > podstawie przepisów prawa budowlanego i ona z mocy samego prawa odnosi
    > się do nowoprojektowanych budynków.,

    do nowoprojektowanych to bym wrzucil, ze maja byc 4 zsypy kazdy na
    osobna frakcje smieci, bo teraz to jest wielka gowniana ekspozycja
    kolorowych smietnikow porostawianych gdziebadz...