  • 1. Data: 2003-11-05 20:09:22
    Temat: Czy pracodawca ma prawo ?
    Od: Tomasz Śląski <s...@d...kosza.com.pl>

    Witam !
    Pytanie pewnie z kwestii banalnych.
    Czy pracodawca ma prawo potrącić pracownikowi z wypłaty koszt przelwu jego
    pensji na rachunek bankowy ?
    Dotychczas pensja była wypłacana w gotówce w pełnej wysokości. Po przejściu
    na przlelewy, pracodawca potrąca regularnie za przelew.
    Jeśli to możliwe, proszę po podanie podstawy prawnej.

    Pozdrawiam !

    --
    TOM TS635-RIPE
    FAQ grupy pl.misc.telefonia: http://www.telefonia.skonet.pl

  • 2. Data: 2003-11-05 20:27:59
    Temat: Re: Czy pracodawca ma prawo ?
    Od: "Madalta" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Śląski" <s...@d...kosza.com.pl> napisał w
    wiadomości news:bobld1$gp9$1@topaz.icpnet.pl...
> [...]
    przejściu
    > na przlelewy, pracodawca potrąca regularnie za przelew.
    > Jeśli to możliwe, proszę po podanie podstawy prawnej.

    Nie moze (KP art.87 par.1)

    "§ 1. Z wynagrodzenia za pracę - po odliczeniu składek na ubezpieczenia
    społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych - podlegają
    potrąceniu tylko następujące należności:
    1) sumy egzekwowane na mocy tytułów wykonawczych na zaspokojenie świadczeń
    alimentacyjnych,
    2) sumy egzekwowane na mocy tytułów wykonawczych na pokrycie należności
    innych niż świadczenia alimentacyjne,
    3) zaliczki pieniężne udzielone pracownikowi,
    4) kary pieniężne przewidziane w art. 108."

    Poza tym... (Art. 91.)
    "Należności inne niż wymienione w art. 87 § 1 i 7 mogą być potrącane z
    wynagrodzenia pracownika tylko za jego zgodą wyrażoną na piśmie."

    Pozdrawiam
    Madalta

  • 3. Data: 2003-11-05 20:36:01
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 5 Nov 2003 21:09:22 +0100, Tomasz Śląski
    <s...@d...kosza.com.pl> zakodował:

    >Czy pracodawca ma prawo potrącić pracownikowi z wypłaty koszt przelwu jego
    >pensji na rachunek bankowy ?

    Nie, chyba, że pracownik wyraził na to zgodę.

    KP:
    Art. 87. § 1. Z wynagrodzenia za pracę - po odliczeniu składek na
    ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób
    fizycznych - podlegaj? potr?ceniu tylko następuj?ce należno?ci:

    1) sumy egzekwowane na mocy tytułów wykonawczych na zaspokojenie
    ?wiadczeń alimentacyjnych,

    2) sumy egzekwowane na mocy tytułów wykonawczych na pokrycie
    należno?ci innych niż ?wiadczenia alimentacyjne,

    3) zaliczki pieniężne udzielone pracownikowi,

    4) kary pieniężne przewidziane w art. 108.

    [...]

    § 7. Z wynagrodzenia za pracę odlicza się, w pełnej wysoko?ci, kwoty
    wypłacone w poprzednim terminie płatno?ci za okres nieobecno?ci w
    pracy, za który pracownik nie zachowuje prawa do wynagrodzenia.

    [...]

    Art. 91. Należno?ci inne niż wymienione w art. 87 § 1 i 7 mog? być
    potr?cane z wynagrodzenia pracownika tylko za jego zgod? wyrażon? na
    pi?mie.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 4. Data: 2003-11-06 10:56:51
    Od: Tomasz Śląski <s...@d...kosza.com.pl>

    Tomasz Śląski wrote:
    > Witam !
    > Pytanie pewnie z kwestii banalnych.
    > Czy pracodawca ma prawo potrącić pracownikowi z wypłaty koszt przelwu jego
    > pensji na rachunek bankowy ?

    Dziekuję za wyczerpujące odpowiedzi.
    Pozdrawiam !