  • 1. Data: 2004-03-17 11:35:05
    Temat: Czy podpisac taka umowe??
    Od: "Sylwek" <s...@p...onet.pl>

    Witam.
    Mam zamiar wynajac lokal handlowy i w zwiazku z tym podpisac umowe najmu. Mam
    jednak watpliwosci czy umowa jest zgodna z prawem (KC art. 3853 pkt 14), bo nie
    daje mi mozliwosci jej rozwiazania przed uplywem czasu jej obowiazywania. Daje
    jednak takie prawo wynajmujacemu. Oczywiście nie mam zamiaru zrywac tej umowy,
    ale rozne sytuacje mogą się pojawic. Czy podpisujac tak skonstruowana umowe nie
    mam zadnych szans na jej rozwiazanie przed uplywem owych 5 lat? Czy po
    podpisaniu i w przypadku jakichs sporow taka umowa jest wazna?
    Ponizej wkleilem fragment dotyczacy czasu trwania umowy.

    Pozdrawiam
    Sylwek

    1. Umowa najmu zostaje zawarta na czas oznaczony 5 (pięć) lat, począwszy
    od dnia wydania przedmiotu najmu stwierdzonego protokołem zdawczo-odbiorczym.
    2. Wynajmujący może wypowiedzieć najem w każdym czasie ze skutkiem
    natychmiastowym, gdy:
    a) Najemca używa przedmiotu najmu w sposób sprzeczny z umową lub jego
    przeznaczeniem i mimo upomnienia nie przestaje go używać w taki sposób
    lub
    gdy przedmiot najmu zaniedbuje do tego stopnia, że zostaje on narażony na
    utratę lub uszkodzenie, w szczególności gdy:
    - oddaje przedmiot najmu w podnajem lub do używania osobom trzecim lub
    dokonuje cesji praw wynikających z umowy z naruszeniem postanowień § 10;
    - przeprowadza w przedmiocie najmu prace budowlane, remontowe,
    adaptacyjne itp. z naruszeniem postanowień niniejszej umowy;
    b) Najemca korzysta z części wspólnych budynku w sposób sprzeczny z
    umową, narażając je na uszkodzenia lub zniszczenia;
    c) Najemca nie wpłaca lub nie uzupełnia kaucji gwarancyjnej, stosownie
    do postanowień § 7;
    d) Najemca pozostaje w zwłoce z zapłatą czynszu, opłaty eksploatacyjnej
    lub opłat za media, o których mowa w § 6 za dwa pełne okresy płatności, pomimo
    wyznaczenia mu przez Wynajmującego dodatkowego miesięcznego terminu do zapłaty;
    e) w innych przypadkach przewidzianych w niniejszej umowie.
    3. W razie rozwiązania umowy najmu z któregokolwiek powodu określonego w
    ust. 2 Najemca zapłaci Wynajmującemu karę umowną w wysokości ośmiomiesięcznego
    czynszu, w kwocie, jakiej będzie obowiązywał w miesiącu, bezpośrednio
    poprzedzającym miesiąc, w którym Wynajmujący złoży oświadczenie o wypowiedzeniu
    najmu ze skutkiem natychmiastowym. Zapłata przez Najemcę kary nie pozbawia
    Wynajmującego prawa dochodzenia odszkodowania z tytułu nie wykonania przez
    Najemcę umowy, przewyższającego wysokość kary umownej.

  • 2. Data: 2004-03-17 19:40:08
    Temat: Re: Czy podpisac taka umowe??
    Od: "Beata " <b...@N...gazeta.pl>

    Sylwek <s...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Czy podpisujac tak skonstruowana umowe nie
    >
    > mam zadnych szans na jej rozwiazanie przed uplywem owych 5 lat? Czy po
    > podpisaniu i w przypadku jakichs sporow taka umowa jest wazna?
    [ciach]

    Nawet jeśli w umowie jest to "pominięte", istnieje możliwość jej
    wypowiedzenia przez najemcę w wypadkach przewidzianych w kc, tj.
    w razie wad lokalu, pod pewnymi warunkami - art. 664 par.2 i 3 kc.
    A poza tym przez porozumienie stron - umowy można negocjować.
    B.