    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy odszkodowanie od szkoły jest możliwe?
    Date: Mon, 3 Oct 2005 22:32:06 +0200

    Użytkownik "Roman G." <r...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:fqv70n4x5r90$.rhrx14cfik86.dlg@40tude.net...

    > Ten wątek mnie interesuje. Czy mógłbyś swoje zdanie szerzej
    uzasadnić? Nie
    > wystarczy wykazać szkody poniesionej na skutek zmiany planu?

    Może tak na początek łopatologicznie. Ciebie i Twoje dziecko że szkoła
    nie łączy stosunek cywilny, tylko administracyjny. To nie jest umowa,
    którą można zerwać, zmienić. Gdyby przyjąć, że w tym wypadku zmiana
    warunków ciągnie za sobą konieczność odszkodowania, to w konsekwencji
    takiej interpretacji spokojnie mógł byś skarżyć Skarb Państwa za
    podniesienie podatków - też ponosisz stratę.

    By przysługiwało odszkodowanie trzeba dowieść bezprawność działania
    funkcjonariusza publicznego. Taką interpretację art. 420 kc (bo chyba
    na tej podstawie można by było dochodzić roszczeń) nasuwa lektura art.
    77 Konstytucji. Taka również z tego co wiem jest linia orzecznictwa w
    tej sprawie.

    Jednak przeglądając literaturę przed tą odpowiedzią natrafiłem na
    wyrok Trybunału Konstytucyjnego z OTK 2001/8/256. No i po lekturze
    tego uzasadnienia zaczynam powątpiewać w to, aby czasem odszkodowania
    by się wygrać nie dało. Ale to w każdym razie zabawa na bardzo wysokim
    poziomie. No bo faktycznie szkoda realna powstała. Można ją wykazać, a
    po uchylenia art. 418 kc, to w sumie żaden przepis bezprawności
    działania nie wymaga.