  • 1. Data: 2002-01-24 17:33:04
    Temat: Czy od tego placi sie jakis podatek?
    Od: "ernest" <e...@s...pl>

    Kupilem z zona mieszkanie na rynku wtornym.
    70% wartosci dal tesc.
    Czy US moze sie do nas przyczepic skad mielismy pieniadze? Czy to jest
    darowizna i palci sie podatek?
    Z gory dzieki za odpowiedzi!

  • 2. Data: 2002-01-25 00:14:12
    Temat: Re: Czy od tego placi sie jakis podatek?
    Od: "miszkoltz" <h...@i...pl>

    Użytkownik "ernest" <e...@s...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 70% wartosci dal tesc.
    > Czy US moze sie do nas przyczepic skad mielismy pieniadze? Czy to jest

    Jest to bardzo typowy przykład darowizny. Umowa darowizny w każdym przypadku
    (bez względu na jej przedmiot) powinna być zawarta w formie aktu
    notarilanego, jednakże staje się ważna z chwilą jej wykonania przez
    darczyńcę (a zatem jej wykonanie potwierdza ważność jej zawarcia). Jeśli
    przedmiotem darowizny jest nieruchomość, to bez względu na fakt, czy
    nieruchomość ta została obdarowanemu wydana, czy nie, dla ważności darowizny
    (a tym samym skutecznego przenisienia własności nieruchomości na
    obdarowanego) musi być ona zawarta w formie aktu notarialnego. Jeśli chodzi
    o podatek, to darowizna podlega opodatkowaniu na podstawie ustawy z dnia 28
    lipca 1983 r.o podatku od spadków i darowizn, przy czym:
    art. 4 ust. 1 pkt 4 - Zwalnia się od podatku: nabycie w drodze darowizny
    pieniędzy lub innych rzeczy przez osobę zaliczoną do I grupy podatkowej w
    wysokości nie przekraczającej 9.057 zł(4) od jednego darczyńcy, a od wielu
    darczyńców łącznie nie więcej niż 18.114 zł w okresie 5 lat od daty
    pierwszej darowizny, jeżeli pieniądze te lub rzeczy obdarowany przeznaczy na
    wkład budowlany lub mieszkaniowy do spółdzielni, budowę lokalu w małym domu
    mieszkalnym, budowę domu jednorodzinnego albo nabycie lokalu mieszkalnego
    stanowiącego odrębną nieruchomość.

    Art. 9. 1. Opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby,
    własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej(6):
    1) 9.057 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej,
    2) 6.838 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej,
    3) 4.607 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.

    Art. 14. 1. Wysokość podatku ustala się w zależności od grupy podatkowej, do
    której zaliczony jest nabywca.
    2. Zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku
    nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa
    majątkowe.
    3. Do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:
    1) do grupy I - małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową,
    rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów,
    2) do grupy II - zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i
    małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków
    rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych,
    3) do grupy III - innych nabywców.
    4. Za rodziców w rozumieniu ustawy uważa się również przysposabiających, a
    za zstępnych także przysposobionych i ich zstępnych.

    Art. 15. 1. Podatek oblicza się od nadwyżki podstawy opodatkowania ponad
    kwotę wolną od podatku, według następujących skal:
    1) od nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej
    kwota nadwyżki ponad 9.660 zł, podatek wynosi 3%

    ponad 9.660 - do 19.320, podatek wynosi 289 zł 80 gr i 5% od nadwyżki
    ponad 9.660 zł

    ponad 19.320 podatek wynosi 772 zł 80 gr i 7% od nadwyżki ponad 19.320 zł.

    Ale czy Ty naprawdę chcesz informować US o fakcie darowizny?
    pozdrawiam
    miszkoltz

  • 3. Data: 2002-01-25 09:12:31
    Od: "Michal S." <m...@b...onet.pl>

    > Ale czy Ty naprawdę chcesz informować US o fakcie darowizny?
    > pozdrawiam
    > miszkoltz

    Własnie, nie informuj US o tym, a jak przypadkiem, cie ktos kiedys o cos
    zapyta,
    to mow, ze pieniazki zarobiles na gieldzie, albo z handlu antykami - jak
    pewien
    warszawski prominent !:))))

    Pozdrawiam

    M S.

  • 4. Data: 2002-01-25 10:18:00
    Temat: Odp: Czy od tego placi sie jakis podatek?
    Od: "Ben" <b...@k...net.pl>

    Użytkownik ernest <e...@s...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:a2pgem$rh8$...@n...tpi.pl...
> [...]
    > 70% wartosci dal tesc.
    > Czy US moze sie do nas przyczepic skad mielismy pieniadze? Czy to jest

    Najsensowniejsze jest w razie kontroli i pytan US uzasadnic ze "Mialem
    troche uskladane a reszte pozyczylem od bliskich krewnych" - sprawdzone
    przerobione w praktyce. (Do tego dochodzil jeszcze zwrot podatku w ramach
    ulgi budowlanej i wyszlo ze wiecej wydano niz zarobiono.)
    Mieszkaj wiec spokojnie na nowym mieszkanku.
    Ben

  • 5. Data: 2002-01-25 11:53:58
    Od: "Marek Drewniak" <a...@w...iie.pz.zgora.pl>

> [...]
    > przerobione w praktyce. (Do tego dochodzil jeszcze zwrot podatku w ramach
    > ulgi budowlanej i wyszlo ze wiecej wydano niz zarobiono.)

    Czy od porzyczki tez jest jakis podatek sciagany ... pozycze od sasiada 1mln
    bezprocentowo .. czy ktos z nas musi podatek jakis placic ??

    AJA

  • 6. Data: 2002-01-25 16:05:43
    Od: "ernest" <e...@s...pl>

    Dziekuje za odpowiedzi.
    Nie zamierzam o niczym informowac US, ale chcialem wiedziec co i jak.
    U mnie jest problem jeszcze bardziej skomplikowany, ale sobie poradze.
    Jeszcze raz bardzo dziekuje!