  • 1. Data: 2013-04-08 16:00:17
    Temat: Czy nakaz zapłaty dotyczy spadkobierców?
    Od: "rumcajs" <o...@r...com>

    Czy w razie śmierci dłużnika można dochodzić należności przez komornika od
    spadkobierców na podstawie sądowego nakazu zapłaty na którym jest nazwisko
    dłużnika? Czy jest konieczne zakładanie nowej sprawy w sądzie przeciwko
    spadkobiercom dłużnika i uzyskanie nowego nakazu zapłaty?

  • 2. Data: 2013-04-08 16:27:50
    Temat: Re: Czy nakaz zapłaty dotyczy spadkobierców?
    Od: "Big Jack" <a...@b...zz>

    W wiadomości
    1...@n...neostrada.pl
    *rumcajs* napisał(-a):

> [...]
    > którym jest nazwisko dłużnika? Czy jest konieczne zakładanie nowej
    > sprawy w sądzie przeciwko spadkobiercom dłużnika i uzyskanie nowego

    A spadkobiercy spadek:
    - odrzucili?
    - przyjęli wprost?
    - przyjęli z dobrodziejstwem inwentarza?

    --
    Big Jack
    ////// GG: 660675

  • 3. Data: 2013-04-08 17:07:41
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "rumcajs" <o...@r...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > nazwisko dłużnika? Czy jest konieczne zakładanie nowej sprawy w sądzie
    > przeciwko spadkobiercom dłużnika i uzyskanie nowego nakazu zapłaty?

    Co do zasady nakaz zapłaty, jeśli jest prawomocny, to jest obowiązujacy,
    tylko musisz uzyskać klauzulę wykonalności na pozostałych dłużników, czyli
    spadkobierców.

  • 4. Data: 2013-04-08 19:33:37
    Od: "rumcajs" <o...@r...com>

    Użytkownik "Big Jack" >
    > A spadkobiercy spadek:
    > - odrzucili?
    > - przyjęli wprost?
    > - przyjęli z dobrodziejstwem inwentarza?

    Tego nie wiem. Nie znam nawet danych spadkobierców. Mam tylko umowę z
    dłużnikiem. A jego krewny dał znać że w międzyczasie dłużnik zmarł i że mam
    się obejść smakiem.
    Właśnie dlatego pytam czy komornik mając w ręku nakaz zapłaty na dłużnika,
    może ścigać także spadkobierców i wziąć na siebie wszystko począwszy od
    ustalenia listy spadkobierców.

  • 5. Data: 2013-04-08 19:34:49
    Od: "rumcajs" <o...@r...com>

    Użytkownik "Robert Tomasik" >
    > Co do zasady nakaz zapłaty, jeśli jest prawomocny, to jest obowiązujacy,
    > tylko musisz uzyskać klauzulę wykonalności na pozostałych dłużników, czyli
    > spadkobierców.

    Tzn. ze trzeba zakładać drugą sprawę w sądzie?

  • 6. Data: 2013-04-08 19:49:22
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-04-08 19:33, rumcajs pisze:
    > wziąć na siebie wszystko począwszy od ustalenia listy spadkobierców.

    Nie.

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2013-04-08 19:49:48
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-04-08 19:34, rumcajs pisze:
    > Użytkownik "Robert Tomasik" >
    >
    > Tzn. ze trzeba zakładać drugą sprawę w sądzie?

    Tylko w postępowaniu klauzulowym.

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2013-04-08 20:05:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 8 Apr 2013, rumcajs wrote:

    > Użytkownik "Robert Tomasik" >
    >
    > Tzn. ze trzeba zakładać drugą sprawę w sądzie?

    Sztuki "spraw w sądzie" mi się nie zgadzają.
    Jeśli klauzulę wykonalności uznajesz za osobną "sprawę w sądzie",
    to powinieneś napisać "trzecią" (bo przecież w "sprawie" uzyskałeś
    wyrok, a dopiero *później* klauzulę, prawda?)

    Nie wnikam w to czy "automat" przeniesienia prawomocności działa,
    bo nie wiem (ale na mój rozum dokładnie tak powinno być, skoro
    spadkobierca wstępuje w obowiązki zmarłego).
    Klauzula jest jednak "na osobę", więc skoro obowiązki przeszły,
    to wybór innej osoby oznaczałby nową klauzule.
    Patrzę na to tak: zakładasz sprawę przeciwko wspólnikom S.C.,
    ale klauzulę bierzesz na jednego (wolno Ci).
    Zmieniasz zdanie, potrzeba nowej klauzuli (wyrok już jest).

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2013-04-08 20:15:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    > Tego nie wiem. Nie znam nawet danych spadkobierców. Mam tylko umowę z
    > dłużnikiem. A jego krewny dał znać że w międzyczasie dłużnik zmarł i że mam

    Primo, to jest krytyczne, bo jak odrzucili spadek to z dokładnością
    do pozostałego majątku (dziedziczy państwo, z urzędu "z dobrodziejstwem
    inwentarza") tak właśnie jest.

    A po drugie, żeby nie zapomnieć - oni mają 6 miesięcy na podjęcie
    decyzji o przyjęciu lub odrzuceniu.

    I tego NIE przeskoczysz.
    Chyba, ze sami wcześniej przyjmą lub odrzucą.

    > Właśnie dlatego pytam czy komornik mając w ręku nakaz zapłaty na dłużnika,
    > może ścigać także spadkobierców

    Na pewno nie wcześniej, niż ewentualnie przyjmą spadek.

    Weź jeszcze coś pod uwagę - jeśli Twój dłużnik miał jeszcze dług
    np. w banku, to ów bank raczej opóźni wystąpienie przeciwko
    spadkobiercom, w nadziei że spadkobiercy ewentualnego bankruta
    się nie zorientują i przyjmą spadek wprost.
    Jest więc możliwość, że spadek będzie, ale nie wystarczy na wszystko,
    przy przyjęciu z dobrodziejstwem inwentarza oznaczałoby to częściowe
    odzyskanie długu.

    Tak sobie myślę... i właśnie mi wychodzi że chyba nie do końca
    tak będzie z "automatem" - właśnie z powodu zasady że "długi
    spadkowe zaspokaja się sprawiedliwie", art.1032 KC
    Zaraz Roberta przesłucham ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2013-04-08 20:25:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 8 Apr 2013, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > tylko musisz uzyskać klauzulę wykonalności na pozostałych dłużników, czyli

    Na pierwszy rzut oka taka teza wydała mi się oczywiście słuszna.
    Ale IMVHO nie pasuje mi taki drobiazg - OCZYWIŚCIE słuszne jest
    zaliczenie zasądzonego długu do spadku.
    Dlaczego jednak istnienie wyroku miałoby naruszać art.1032 KC
    w szczególności, a tytuł VII w ogóle?
    Rzecz jasna rozważam przypadek przyjęcia spadku z dobrodziejstwem
    inwentarza.

    Skoro klauzula nie została wykonana przed śmiercią, nowa klauzula
    IMVHO powinna obejmować nowo powstały stan prawny - wzajemną
    ochronę wierzycieli przed "niesprawiedliwym podziałem".

    Oczywiście zmienia to odpowiedź na pytanie "czy musi być kolejna
    sprawa sądowa" o tyle, że MOŻE mieć miejsce sprawa o podział
    długów wg. art.1032, o ile istnieją inni dłużnicy.
    Już nie w sprawie samego długu (bo ten jest przesądzony), tylko
    określenia jaka część będzie "spłacalna" ze spadku.
    Być może w rachubę wchodzi postępowanie nieprocesowe ze strony
    spadkobierców (lub komornika, który dokonuje inwentaryzacji
    spadku, nie mam pojęcia), ale "sprawiedliwy podział strat" stoi
    w sprzeczności w automatycznym uzyskiwaniu klauzuli na podstawie
    wyroku dotyczącego innego stanu prawnego.

    Co przeoczyłem?

    pzdr, Gotfryd