  • 1. Data: 2013-04-08 08:54:29
    Temat: Prawa autorskie.
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Producent nie mógł sobie poradzić ze swoim urządzeniem niespełniającym norm
    i poprosił o pomoc dystrybutora, czyli moją firmę.
    Zaprojektowałem mały układ elektroniczny jako dodatkowy fragment urządzenia,
    wykonałem kilka prototypów, następnie przeprowadziłem badania i pomiary
    urządzenia z tym nowym układem. Ostatecznie poinformowałem producenta że mam
    rozwiązanie. Wysłałem mu wyniki pomiarów oraz schemat z wartościami
    elementów oraz wzór przykładowej płytki. Przyjął je i zastosował w
    produkcji. Po jakimś czasie zaczął stosować to rozwiązanie w kolejnych
    swoich produkowanych modelach których my także byliśmy dystrybutorami.
    Kiedyś podczas rozmowy handlowej powiedzieliśmy producentowu, że nie życzymy
    sobie aby stosował ten układ w innych modelach którymi akurat my nie byliśmy
    zainteresowani a który sprzedawał innym dystrybutorom. Zgodził się, ale to
    była tylko rozmowa. Minął jakiś czas, producent zaczął w kulki lecieć (inne
    powody) aż doszło do tego że nie przedłużył z nami umowy na dalszą
    dystrybucję. Okazało się że znalazł sobie już wcześniej nastęnego
    dystrybutora i się z nim wcześniej już dogadał, tylko czekał na wygaśnięcie
    naszej umowy. No i co się okazało? Produkuje i dostarcza nowemu
    dystrybutorowi a teraz już wszystkim pozostałym urządzenia z naszym układem.

    Zaznaczam, że nikt poza mną, nie posiada dokumentacji projektowej oraz kilku
    różnych wykonanych prototypów i wyników badań. Producent dostał tylko w
    mailu schemat w JPG, wzór przykładowej płytki oraz wykresy z urządzenia
    pomiarowego.
    Czy jest jakaś szansa na dochodzenie praw autorskich?

    Marek

  • 2. Data: 2013-04-08 11:08:56
    Temat: Re: Prawa autorskie.
    Od: hiki ZIMA mocno TRZYMA mori <h...@a...pl>

    On 08.04.2013 08:54, 4CX250 wrote:
> [...]
    > urządzenia pomiarowego.
    > Czy jest jakaś szansa na dochodzenie praw autorskich?

    A przekazaliście awraz z projektem (dostarczonym) prawa autorskie
    majatkowe? Ma to na piśmie?

    Pomijajac prawa - a zarejestrowaliscie rozwiazanie w biurze patentowym?
    (albo on?)

    zen.aspx

  • 3. Data: 2013-04-08 11:46:36
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "hiki ZIMA mocno TRZYMA mori" <h...@a...pl> napisał w
    wiadomości news:kju1fa$352$1@node2.news.atman.pl...

    > A przekazaliście awraz z projektem (dostarczonym) prawa autorskie
    > majatkowe? Ma to na piśmie?

    Nie ma nic na piśmie. Tylko słowne zastrzeżenie że nie wolno mu tego
    stosować w innych konstrukcjach nie produkowanych dla nas.

    > Pomijajac prawa - a zarejestrowaliscie rozwiazanie w biurze patentowym?
    > (albo on?)

    On nie i my nie. Zastanawiałem się właśnie nad opatentowaniem ale nie wiem
    czy można opatentować coś co jest już przekazane do producenta, czyli
    neijako upublicznione.

    Marek

  • 4. Data: 2013-04-08 12:26:56
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2013-04-08 11:46, 4CX250 wrote:
    > Nie ma nic na piśmie. Tylko słowne zastrzeżenie że nie wolno mu tego
    > stosować w innych konstrukcjach nie produkowanych dla nas.

    IMHO ustnie (emailem) udzieliłeś im licencji niewyłącznej, na czas
    nieoznaczony. A przynajmniej tak będzie twierdził producent.

    W takim przypadku nie jest konieczne zachowanie formy pisemnej.

    Oczywiście umowę możesz wypowiedzieć. Tylko jest to nieco upierdliwe
    (czasochłonne). Doczytaj sobie w ustawie na temat terminów.

    Jedyne czego możesz się "uczepić", to IMHO pola eksploatacji. Pewnie
    dałoby się je ograniczyć do modeli produkowanych w chwili udzielenia im
    licencji.

    Piotrek

  • 5. Data: 2013-04-08 14:42:24
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "Piotrek" <p...@p...na.berdyczow.info> napisał w wiadomości

    > Oczywiście umowę możesz wypowiedzieć. Tylko jest to nieco upierdliwe
    > (czasochłonne). Doczytaj sobie w ustawie na temat terminów.

    W jakiej ustawie i o jakie terminy chodzi? Czy mogę napisać list polecony do
    niego i oświadczyć że wypowiadam ustnie wydane wczesniej pozwolenie na
    kopiowanie?

    > Jedyne czego możesz się "uczepić", to IMHO pola eksploatacji. Pewnie
    > dałoby się je ograniczyć do modeli produkowanych w chwili udzielenia im
    > licencji.

    W jaki sposób tego dokonać? Listownie zawiadomić o złamaniu warunków naszej
    umowy i o skierowaniu sprawy do sądu jeżeli nie zaprzestaną?

    Marek

  • 6. Data: 2013-04-08 15:57:40
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2013-04-08 14:42, 4CX250 wrote:
    > W jakiej ustawie i o jakie terminy chodzi? [...]

    Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Pewnie zainteresuje Cię
    cały rozdział 5 (również ze względu na potencjalną możliwość wyrwania
    kasy od producenta).

    Piotrek