  • 1. Data: 2010-05-20 14:42:34
    Temat: Czy można uniknąc zachowku?
    Od: "karol" <k...@p...onet.pl>

    Mam pytanie - mama chce mi przepisać gospodartstwo tak żeby mój brat nie
    miał do niego prawa po jej smierci (bo ma ją gdzies). Czy to w ogóle
    mozliwe?

    Karol

  • 2. Data: 2010-05-20 15:15:11
    Temat: Re: Czy można uniknąc zachowku?
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    karol wrote:
    > Mam pytanie - mama chce mi przepisać gospodartstwo tak żeby mój brat nie
    > miał do niego prawa po jej smierci (bo ma ją gdzies). Czy to w ogóle
    > mozliwe?

    przepisanie gospodarstwa tak. uniknięcie zachowku - nie.

    pozostaje jest temat wydziedziczenia, ale to nie jest takie proste.

  • 3. Data: 2010-05-20 15:36:29
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "karol" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Mam pytanie - mama chce mi przepisać gospodartstwo tak żeby mój brat nie
    > miał do niego prawa po jej smierci (bo ma ją gdzies). Czy to w ogóle
    > mozliwe?

    Istnieje coś takiego, jak zachowek. Zatem przy normalnej darowiźnie
    powstanie problem, gdyby mama w najbliższym czasie zmarła. Ale zawsze może
    Ci to gospodarstwo sprzedać. Wówczas ono będzie Twoje. Tylko wówczas koszty
    tej operacji będą wyższe. To co z pieniędzmi otrzymanymi od Ciebie mama
    zrobi, to już jej sprawa. Może Ci je podarować :-)

  • 4. Data: 2010-05-20 15:38:19
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > przepisanie gospodarstwa tak. uniknięcie zachowku - nie.
    > pozostaje jest temat wydziedziczenia, ale to nie jest takie proste.

    Moim zdaniem matka może pytającemu sprzedać to gospodarstwo i wówczas nei
    będą miały zastosowania przepisy o zachowku. Abstachuję tu od etycznej
    strony tej operacji, ale jak rozumiem Karol nas o to nie pytał.

  • 5. Data: 2010-05-20 15:43:33
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Robert Tomasik wrote:
    > To co z pieniędzmi otrzymanymi
    > od Ciebie mama zrobi, to już jej sprawa. Może Ci je podarować :-)

    Co niestety nie zmieni tematu zachowku.
    Będzie mu musiał 1/4 z tego odpalić.

  • 6. Data: 2010-05-20 15:53:15
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Co niestety nie zmieni tematu zachowku.
    > Będzie mu musiał 1/4 z tego odpalić.

    Bezsprzeczny fakt, ale w praktyce namierzenie takiej darowizny w
    postępowaniu spadkowym jest skrajnie nieprawdopodobne. Zakładając, że nie
    będą to miliony, to zidentyfikowanie takiego składnika majątku jest po
    prostu niemożliwe.

  • 7. Data: 2010-05-20 16:20:24
    Od: Jan <j...@w...pl>

    witek pisze:

    > przepisanie gospodarstwa tak. uniknięcie zachowku - nie.
    >
    > pozostaje jest temat wydziedziczenia, ale to nie jest takie proste.

    Jeden ze sposobów na "niewdzięczną" rodzinkę to dożywocie. Teoretycznie
    do podważenia, w praktyce dość trudno. Załatwia spadkobranie i zachowek
    jednocześnie. Mama (na Twoim utrzymaniu) mieszka dalej, a gospodarstwo
    jest Twoje.

  • 8. Data: 2010-05-20 18:16:55
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (20.05.2010 18:20), Jan wrote:

> [...]
    > do podważenia, w praktyce dość trudno. Załatwia spadkobranie i zachowek
    > jednocześnie. Mama (na Twoim utrzymaniu) mieszka dalej, a gospodarstwo

    A dlaczego załatwia zachowek? Przecież do zachowku liczą się darowizny
    dokonane za życia w ciągu ostatnich X lat, a w przypadku najbliższych -
    bezterminowo.

    p. m.

  • 9. Data: 2010-05-20 22:17:03
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Robert Tomasik wrote:

    > Moim zdaniem matka może pytającemu sprzedać to gospodarstwo i wówczas
    > nei będą miały zastosowania przepisy o zachowku. Abstachuję tu od
    > etycznej strony tej operacji, ale jak rozumiem Karol nas o to nie pytał.

    Etycznie to też żaden problem.
    Jak sprzeda to do spadku wejdzie kasa ze sprzedaży i też będzie git.

  • 10. Data: 2010-05-20 22:18:57
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > postępowaniu spadkowym jest skrajnie nieprawdopodobne. Zakładając, że
    > nie będą to miliony, to zidentyfikowanie takiego składnika majątku jest

    O ile w którymkolwiem miejscu posłużą się kontem bankowym, to
    namierzenie darowizny będzie bardzo łatwo.

    Sądzisz, że mu oko nie zadrży jak usłyszy, że składa oświadczenie w US
    pod odpowiedzialnością karno-skarbową.
    Dla tych paru złotych nie warto kombinować.