  • 1. Data: 2010-05-20 14:35:33
    Temat: Spadek - pytanie
    Od: "Jacek J." <j...@p...onet.pl>

    Witam.

    Bardzo proszę o poradę Szanownych Grupowiczów. Tydzień temu zmarł mój wujek.
    Pozostawił testament w którym do całego spadku powołuje swoją siostrę - moją
    mamę. Mama była w Sądzie i uzyskała informację, że musi skompletować dokumenty
    wszystkich potencjalnych spadkobierców (braci, bratanków, siostrzenic,
    rodziców). Jeśli żyją to akty urodzenia, jeśli nie żyją - akty zgonu. Nie
    rozumiem tylko po co skoro jest testament? Mama miała jeszcze dwóch braci (obaj
    nie żyją). Niestety z jednym bratem nie utrzymywała wogóle kontaktów
    (alkoholik) i nie wie czy on miał dzieci czy nie. W jaki sposób skompletować
    takie dokumenty do sprawy spadkowej? Jak sprawdzić czy ktoś miał dzieci czy
    nie? Będę wdzięczny za wskazówkę.

    Pozdrawiam
    Jacek J.

  • 2. Data: 2010-05-20 15:14:03
    Temat: Re: Spadek - pytanie
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Jacek J. wrote:
> [...]
    > rodziców). Jeśli żyją to akty urodzenia, jeśli nie żyją - akty zgonu. Nie
    > rozumiem tylko po co skoro jest testament?

    Oni też muszą sie dowiedzieć, że jest testament i że nic nie dostaną bo
    mogą upomnieć się o zachowek.

> [...]
    > takie dokumenty do sprawy spadkowej? Jak sprawdzić czy ktoś miał dzieci czy

    Szczerze mówiąc pomysłu nie mam.
    Szukać po USC w miejscu potencjalnego zamieszkania?

  • 3. Data: 2010-05-20 15:48:48
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Szczerze mówiąc pomysłu nie mam.
    > Szukać po USC w miejscu potencjalnego zamieszkania?

    Akt zgonu jest wydawany przez USC właściwy dla miejsca zgonu, które co do
    zasady nie musi być tożsame z miejsce zamieszkania zmarłego. Ale adnotacja
    o jego wydaniu jest czyniona w aktach USC, który wydał akt urodzenia. Z
    grubsza rzecz biorąc istnieją dwie możliwości ustalenia urzędu, który może
    taki akt wydać. Albo zwrócenie się z wnioskiem o udostępnienie danych
    osobowych do PESEL, bo tam odnotowano fakt zgonu i podano urząd, który
    wydał taki akt. Albo sprawdzenie w USC właściwym dla miejsca urodzenia
    (jeśli osoba zainteresowana zna to miejsce), bo tam w adnotacjach jest
    wzmianka o wydaniu aktu zgonu.

    Co do dzieci zmarłego - ewentualnych - to osoba występująca o wydanie
    postanowienia o nabyciu spadku ma jedynie dołożyć staranności w ich
    wskazaniu. Skoro nie zna tych danych, to złoży stosowne zeznanie pod
    odpowiedzialnością karną i tyle. Sąd na tę samą okolicznośc przesłucha
    pozostałych spadkobierców i jeśli nikt nie będzie potrafił wskazać żadnych
    innych spadkobierców, to rzecz zostanie zamknięta. Gorzej, jeśli się okaże,
    że ktoś wie, że są, ale nie będzie potrafił ich wskazać. Wówczas sąd będzie
    w ostateczności musiał dla nich ustanowić kuratorów. Ale to też jest do
    przeskoczenia, tylko trochę odwlecze termin wydana postanowienia o nabyciu
    spadku.