  • 1. Data: 2003-11-03 06:20:16
    Temat: Czy mozemy reprezentowac rodzicow ?
    Od: "Fantom" <s...@u...poczta.onet.pl>

    Chcemy wniesc sprawe do prokuratury o oszustwo. Osoba poszkodowana sa
    rodzice. Ale my jestesmy bardziej zorientowani w temacie i na miejscu a
    rodzice mieszkaja daleko. Czy moga wystawic nam jakies upowaznienie do
    reprezentowania ich we wszelkich sprawach zwiazanych z prokuratura itp ?

    Fantom

  • 2. Data: 2003-11-03 07:16:06
    Temat: Re: Czy mozemy reprezentowac rodzicow ?
    Od: "???" <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Fantom" <s...@u...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > rodzice mieszkaja daleko. Czy moga wystawic nam jakies upowaznienie do
    > reprezentowania ich we wszelkich sprawach zwiazanych z prokuratura itp ?

    Mogą. Musicie to zrobić u notariusza, który powinien sporządzić
    pełnomocnictwo.

  • 3. Data: 2003-11-03 08:29:59
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Rodzice nie mogą Was upoważnić do występowania w swoim imieniu, a przede
    wszystkim nie potrzebują tego. Jeśli tylko rodzaj przestępstwa nie wymaga
    złożenia wniosku o ściganie (a oszustwo nie wymaga) to każdy może złożyć
    zawiadomienie w tej sprawie. Rodzice zostaną przesłuchani w trakcie
    postępowania jako świadkowie w miejscu ich obecnego pobytu. Różnica będzie
    polegać na Waszej pozycji procesowej. Ty jako zawiadamiający i rodzice
    jako pokrzywdzeni otrzymacie postanowienie kończące postępowanie, ale
    tylko rodzicom jako pokrzywdzonym będą przysługiwały w tym zakresie środki
    odwoławcze.

    I dopiero na tym etapie możesz ewentualnie poszukiwać pełnomocnictw.
    Zgodnie z art. 87 kpk "Pełnomocnikiem może być adwokat lub radca prawny, a
    w sprawach własności przemysłowej także rzecznik patentowy, a ponadto
    współuczestnik sporu, jak również rodzice, małżonek, rodzeństwo lub
    zstępni strony oraz osoby pozostające ze stroną w stosunku
    przysposobienia.". Pełnomocnik obowiązany jest przy pierwszej czynności
    procesowej dołączyć do akt sprawy pełnomocnictwo z podpisem mocodawcy lub
    wierzytelny odpis pełnomocnictwa. Adwokat i radca prawny, a także rzecznik
    patentowy mogą sami uwierzytelnić odpis udzielonego im pełnomocnictwa. Sąd
    może w razie wątpliwości zażądać urzędowego poświadczenia podpisu strony.
    (art. 89 kpk), czyli wystarczy kartka papieru z podpisem rodziców i
    oświadczeniem o udzieleniu pełnomocnictwa.

  • 4. Data: 2003-11-03 08:31:28
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Mogą. Musicie to zrobić u notariusza, który powinien sporządzić
    > pełnomocnictwo.

    Przepraszam, ale prowadzasz ich w błąd. Zgodnie z art. 89 kpk nie jest
    wymagana forma notarialna. Co najwyżej organ prowadzący może zażądać
    urzędowego poświadczenia podpisu, ale to równie dobrze można załatwić w
    gminie albo chyba na poczcie (tego nie jestem pewien).

  • 5. Data: 2003-11-03 08:43:41
    Od: kam <X...@X...plX>

    ??? wrote:
    > Mogą. Musicie to zrobić u notariusza, który powinien sporządzić
    > pełnomocnictwo.

    ???
    Mogą być pełnomocnikiem w postępowaniu karnym?

    KG

  • 6. Data: 2003-11-03 13:28:38
    Od: "???" <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik "kam" <X...@X...plX> napisał w wiadomości

    > ???
    > Mogą być pełnomocnikiem w postępowaniu karnym?
    >
    > KG

    Czy akurat w karnym - nie wiem do końca. Jeśli są powodem ?????

  • 7. Data: 2003-11-03 14:55:05
    Od: kam <X...@X...plX>

    ??? wrote:
    > Czy akurat w karnym - nie wiem do końca. Jeśli są powodem ?????

    To najwcześniej przed sądem, a i tak nie.
    W karnym w zasadzie nie ma powoda, a na etapie postępowania
    przygotowawczego najwyżej mozna mówić o pokrzywdzonym. Pokrzywdzonego
    może reprezentować jedynie pełnomocnik będący adwokatem (radcą prawnym
    jeśli to instytucja). Tylko wyjątkowo, jeśli pokrzywdzony jest osobą
    nieporadną, jego prawa może wykonywać osoba, pod której pieczą się
    znajduje (art.51 kpk).

    KG

  • 8. Data: 2003-11-03 16:03:17
    Od: kam <X...@X...plX>

    Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > (art. 89 kpk), czyli wystarczy kartka papieru z podpisem rodziców i
    > oświadczeniem o udzieleniu pełnomocnictwa.

    Aż zacząłem szukać... To kpc :)

    KG

  • 9. Data: 2003-11-03 22:43:25
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Aż zacząłem szukać... To kpc :)

    No pewnie - literówka za którą przepraszam.