  • 11. Data: 2008-04-06 22:38:12
    Temat: Re: Czy dekrety biskupa mają moc prawną
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z niedziela, 06 kwiecień 2008 23:06
    (autor Marcin Wasilewski
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <4...@n...home.net.pl>):

    Biskup jest zarządcą świeckim również.

    --
    Tristan
    napisz tu: i...@k...com.pl k...@g...com

  • 12. Data: 2008-04-06 22:42:32
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z niedziela, 06 kwiecień 2008 22:34
    (autor Robert Tomasik
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <ftbchq$ect$2@nemesis.news.neostrada.pl>):

    > Nie chcesz chyba powiedzieć, że dekret biskupa zastąpi decyzję o
    > pozwoleniu na budowę.

    A kto o tym mówi? Chyba się nie rozumiemy. Ja po prostu mówię, że biskup
    jako zarządca majątku kościelnego w określonym tam zakresie podjął decyzję
    na temat podległych mu nieruchomości. Oczywiście osobnym aspektem jest
    zapewnienie prawnych warunków do realizacji tej decyzji.

    Pytanie początkowe było enigmatyczne i mam wrażenie, że ja je
    zrozumiałem ,,Czy biskup może podjąć decyzję X i rozpocząć kroki prawne do
    jej realizacji konieczne?'' a ty jako ,,Czy biskup może podjąć decyzję X i
    ją wdrożyć z pominięciem prawa?''

    --
    Tristan
    napisz tu: i...@k...com.pl k...@g...com

  • 13. Data: 2008-04-06 22:44:07
    Od: Tristan <n...@s...pl>

> [...]

    jej realizacji konieczne?'' a ty jako ,,Czy biskup może podjąć decyzję X i

    Bo ja rozumiem, że pytający jako użytkownik się oburza, że mu biskup
    postanowił coś zmienić.

    --
    Tristan
    napisz tu: i...@k...com.pl k...@g...com

  • 14. Data: 2008-04-06 22:53:50
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:47f95080$1@news.home.net.pl Marcin Wasilewski
    <j...@a...pl> pisze:

    > Czyli jak? Kapłan odbiera przysięgę małżeńską i w określonym terminie musi
    > o tym powiadomić USC.
    > Jeśli tego nie zrobi, to ślub (dla władzy świeckiej) jest nieważny. Zdaję
    > się, że już ktoś w Polsce podawał parafię za niedotrzymanie terminów.
    Ano właśnie. Zatem "pewna czynność kościelna" nie ma z automatu mocy
    prawnej. Katabas musi jednak w określony sposób dopełnić czynności
    administracyjnej. Inaczej nici z mocy prawnej.

    > Nie znam innego, poczytaj umowę konkordatową, może coś jeszcze znajdziesz.
    Napisałeś "pewne czynności" (liczba mnoga), a podałeś jedną. Ciekaw byłem
    czy znasz te inne, czy tylko tak sobie napisałeś.

    --
    Jotte

  • 15. Data: 2008-04-06 23:19:10
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > na temat podległych mu nieruchomości. Oczywiście osobnym aspektem jest
    > zapewnienie prawnych warunków do realizacji tej decyzji.

    O ile biskup akurat daną nieruchomością zarządza, to ma prawo oczywiście
    podjąć taką decyzje. Z tego co wiem, to niekoniecznie tak jest, a
    nieruchomościami generalnie zarządzają parafie i to one są wpisane w
    księgach wieczystych. W imieniu parafii występuje proboszcz. Oczywiście
    przeważnie proboszcz podlega biskupowi (jest kilka wyjątków, ale mniejsza o
    to), więc teoretycznie biskup może mu wydać stosowne polecenie. Ale w mojej
    ocenie z prawnego punktu widzenia dysponentem nieruchomości jest parafia
    reprezentowana przez proboszcza.

> [...]
    > do
    > jej realizacji konieczne?'' a ty jako ,,Czy biskup może podjąć decyzję X

    Ja w ogóle sie nie zastanawiałem, o co pytającemu dokładnie chodzi, a
    jedynie odniosłem sie do mocy zarządzeń biskupa, jako przełożonego wiernych
    na podległym mu terenie.

    > Bo ja rozumiem, że pytający jako użytkownik się oburza, że mu biskup
    > postanowił coś zmienić.

    Inna sprawa, co rozumieć pod pojęciem "przeniesienie zabytkowego kościoła".
    Czy oni go fizycznie chcą przykładowo do skansenu przenieść. Czy chodzi o
    przeniesienie instytucji kościoła (czyli parafii).

    Tak, czy siak decyzje biskupa są wiążące tylko w obrębie wspólnoty
    wiernych. W sferze administracyjno prawnej biskup może działać tylko, o ile
    jest formalnym właścicielem nieruchomości.

  • 16. Data: 2008-04-07 21:50:40
    Od: PlaMa <m...@w...pl>

    Robert Tomasik pisze:

    > Inna sprawa, co rozumieć pod pojęciem "przeniesienie zabytkowego
    > kościoła". Czy oni go fizycznie chcą przykładowo do skansenu przenieść.
    > Czy chodzi o przeniesienie instytucji kościoła (czyli parafii).

    Przeniesienie zabytkowej parafii??

    pozdrawiam.
    PlaMa