  • 11. Data: 2006-11-15 21:57:24
    Temat: Re: Co jest ważniejsze w przelewie bankowym?
    Od: "PAVEL" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Robert" napisał

    > Ale moze na podstawie jakiego prawa?
    > Jezli Pan wie, to poprosze.

    Ja wiem, przeczytaj art. 356 KC

    --
    PAVEL

  • 12. Data: 2006-11-15 23:03:34
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    news:fevr24-jei.ln1@ncc1701.lechistan.com...

    > Dostałeś kasę? Dostałeś. Jest zaznaczone? Jest.

    tak, tak juz to przerabialem.
    Firma A placi za firmę B, po pewnym czasie firma A przysyła pismo, że prosi
    o zwrot pieniędzy, bo przez pomyłkę przelała pieniądze nie tam gdzie trzeba
    i powołuje się na bezpodstawne wzbogadzenie.
    Firma A sprawę w sądzie o zwrot pieniędzy wygrywa.
    Jednocześnie firma B pozwana do sądu o zapłatę wykpiła się przedawnieniem.

  • 13. Data: 2006-11-15 23:42:19
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    witek wrote:

> [...]
    > i powołuje się na bezpodstawne wzbogadzenie.
    > Firma A sprawę w sądzie o zwrot pieniędzy wygrywa.

    To ktoś tu coś spartolił - bo nie uwierzę, że sędzia przyklepał
    "bezpodstawne wzbogacenie" jeśli było wyraźnie zaznaczone, że zapłata
    nastąpiła za fakturę numer taki a taki.

    Patrz: Art. 411 KC.

  • 14. Data: 2006-11-16 01:23:12
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Robert" <briesen[nospam]@o2.pl> napisał w wiadomości

    Trochę to niejasno napisałeś, więc odpowiem dwutorowo:

    Zgodnie z Art. 451 kodeksu cywilnego "dłużnik mający względem tego samego
    wierzyciela kilka długów tego samego rodzaju może przy spełnieniu świadczenia
    wskazać, który dług chce zaspokoić. Jednakże to, co przypada na poczet danego
    długu, wierzyciel może przede wszystkim zaliczyć na związane z tym długiem
    zaległe należności uboczne oraz na zalegające świadczenia główne." Uważam, że
    tytuł przelewu należy traktować właśnie jako wolę dłużnika co do długu, który
    realizuje - to, jeśli było więcej faktur i o to chodzi.

    Natomiast jeśli za cudzą fakturę zapłaciła osoba trzecia, to ma zastosowanie
    art. 518 kc. Czyli w niektórych wypadkach wpłacający nabywa tę wierzytelność. W
    pozostałych wypadkach moim zdaniem powinno się zastosować art. 509 i uznać, że
    doszło do przeniesienia wierzytelności na spłacającego w drodze umowy pomiędzy
    wierzycielami. Wola nabywcy wierzytelności moim zdaniem jest nie kwestionowana,
    skoro sam w przelewie określa za co płaci. Niezgodzić mógł by się zbywca
    wierzytelności, ale jak rozumiem, zgadza się. Po prostu przelew z taką, a nie
    inną treścią uznał bym jako ofertę. Do umowy doszło i nie widzę tu problemu. -
    jeśli przedmiotem problemu jest to, że osoba trzecia zapłaciła za fakturę.

  • 15. Data: 2006-11-16 05:30:27
    Od: stern <s...@0...pl>

    k...@g...com napisał(a):
    > czy do udzielenia odpowiedzi na pytanie Roberta, te przepisy k.c. mają
    > jakieś praktyczne zastosowanie...?

    do tej pory miałem wrażenie, że przepisy k.c. maja bardzo praktyczne
    zastosowanie we wszystkich sprawach cywilnych ;)

    --
    http://bdp.e-wro.com GG: 4494911

  • 16. Data: 2006-11-16 18:41:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 16 Nov 2006, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > że doszło do przeniesienia wierzytelności na spłacającego w drodze umowy

    Ale umowy nie ma. Dłużnik nie powiadomił wierzyciela o przelewie.

> [...]
    > tu problemu. - jeśli przedmiotem problemu jest to, że osoba trzecia zapłaciła

    A możesz odnieść się do scenariusza opisanego przez "witka"?
    AFAIK już ten opis widziałem.

    pzdr, Gotfryd

  • 17. Data: 2006-11-16 19:17:20
    Od: k...@g...com

    stern napisał(a):

    > do tej pory miałem wrażenie, że przepisy k.c. maja bardzo praktyczne
    > zastosowanie we wszystkich sprawach cywilnych ;)

    Bardzo proszę czytać dokładnie, to co napisałem...
    Z mojej wypowiedzi dokładnie wynika pytanie, czy przepisy k.c., które
    przedstawiłeś, a to art. 356 k.c. i 451 k.c. mają praktyczne
    zastosowanie do udzielenia odpowiedzi na pytanie, czym powinna się
    kierować osoba przy zaksięgowaniu przelewu - tytułem wpłaty, czy
    osobą od której taki przelew otrzymała????

    Pzdr.

  • 18. Data: 2006-11-16 22:26:25
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w wiadomości

    > Ale umowy nie ma. Dłużnik nie powiadomił wierzyciela o przelewie.

    Jak to nie ma? Przecież to nie musi być na piśmie. jak kupujesz gazetę w
    kiosku, to też zawierasz umowę, choć pisma żadnego nie ma. No i czemu niby
    dłużnik miałby być w ogóle brany tutaj pod uwagę.

    > A możesz odnieść się do scenariusza opisanego przez "witka"?
    > AFAIK już ten opis widziałem.

    Moim zdaniem błędy w obronie przez firmę B.