  • 1. Data: 2004-11-14 17:06:34
    Temat: Co jest dokumentem tożsamości?
    Od: "Jureks" <j...@p...pl>

    Witam
    Ostatnio miałem taką sytuację: pojechałem zdawać jeden egzamin. Egzamin ten
    odbywał się daleko od mojego miejsca zamieszkanie, więc pojechałem tam
    samochodem. Uznałem że prawo jazdy będzie wystarczającym dokumentem
    potwierdzającym moją tożsamość, więc nie brałem już dowodu osobistego.
    Przy wejściu na salę egzaminacyjną zaczęły się problemy: przedstawiciele
    komisji egzaminacyjnej nie chcieli mnie wpuścić na salę, ponieważ wg. nich
    prawo jazdy nie jest dokumentem potwierdzającym tożsamość, a są nimi tylko i
    wyłącznie dowód osobisty i paszport. Dopiero po długich negocjacjach
    zostałem do egzminu dopuszczony, ale ze stwierdzeniem że "zmuszam ich do
    złamanie prawa".
    Prawem jazdy posługiwałem się odbierając paczki z poczty, czy wypłacając
    pieniądze z banku i wszystko było OK, a tu okazało się że dokument ten nie
    jest wystarczający do zdawania egzaminu. Zdziwiło mnie to tym bardziej że do
    niedawna w paszportach nie było numeru PESEL. Jak jest naprawdę? Proszę o
    wyjaśnienie.

  • 2. Data: 2004-11-14 17:25:07
    Temat: Re: Co jest dokumentem tożsamości?
    Od: "notabene" <t...@g...pl>

    Zgodnie z RRM z 17.IX.90
    http://www.kgp.gov.pl/prawo/prawa.html

    Tożsamość osoby legitymowanej ustala się na podstawie:

    1) dowodu osobistego,
    2) tymczasowego dowodu osobistego,
    3) tymczasowego zaświadczenia tożsamości,
    4) dowodu tożsamości cudzoziemca,
    5) paszportu.

    2. Tożsamość osoby legitymowanej można ustalić również na podstawie:
    1) innych nie budzących wątpliwości dokumentów,
    2) oświadczeń osób, których tożsamość ustalono w sposób określony w ust. 1,
    a także telefonicznego lub osobistego porozumienia się z osobami wskazanymi
    przez legitymowanego.

    pz.

  • 3. Data: 2004-11-14 20:01:56
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Witam

    notabene napisał(a) :

    > Zgodnie z RRM z 17.IX.90
    > http://www.kgp.gov.pl/prawo/prawa.html
    >
    > 2. Tożsamość osoby legitymowanej można ustalić również na podstawie:
    > 1) innych nie budzących wątpliwości dokumentów,

    A jakież to są "inne nie budzące wątpliwości dokumenty"?
    Czy jeżeli kontrolujący uzna, że legitymacja przynależności do
    klubu akwarystów z adresem, zdjęciem i pieczątką wygląda na
    oryginalną i niepodrobioną, to można go uważać za "niebudzący
    wątpliwości dokument"?":-)

    Zbyszek, s...@p...onet.pl s...@p...com
    PGP key: 0x58E0356F

  • 4. Data: 2004-11-14 20:29:19
    Od: Mithos <m...@o...No.More.Spam.polska>

    Użytkownik Zbynek Ltd. napisał:

> [...]
    > akwarystów z adresem, zdjęciem i pieczątką wygląda na oryginalną i
    > niepodrobioną, to można go uważać za "niebudzący wątpliwości dokument"?":-)

    Jezeli tak uzna, to tak.

    pozdrawiam
    --
    Mithos

  • 5. Data: 2004-11-14 20:47:32
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:cn8dk3$p0h$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > klubu akwarystów z adresem, zdjęciem i pieczątką wygląda na
    > oryginalną i niepodrobioną, to można go uważać za "niebudzący

    Z praktyki, to bywały uznawane za wiarygodne:
    - prawa jazdy, świadectwa weryfikacji,
    - książeczki zdrowia, zezwolenie na broń,
    - licencje ochroniarskie i detektywistyczne,
    - legitymacje służbowe różnej maści i odmiany, byle wydane przez jakąś
    wiarygodną instytucję albo powszechnie znane przedsiębiorstwo (PKP, PLL LOT
    itp.)
    - legitymacje szkolne i studenckie.

    W ostateczności po prostu się dane potwierdza. Natomiast w kwestii egzaminu,
    to z tego co pamiętam przy egzaminie na studiach, maturach, egzaminach
    wstępnych do szkół i egzaminach na prawo jazdy (może gdzieś indziej, ale te
    pamiętam) wymagany jest dowód osobisty. I obowiązek jego posiadania wynika z
    przepisów. Przy prawie jazdy z jakiegoś tam rozporządzenia. Przy innych
    egzaminach, to nie pamiętam.

  • 6. Data: 2004-11-15 10:50:53
    Od: "castrol" <j...@w...cruso.pl>

> [...]
    > te
    > pamiętam) wymagany jest dowód osobisty. I obowiązek jego posiadania wynika

    jakich przepisow??

    Pozdrawiam
    Jacek

  • 7. Data: 2004-11-15 19:48:12
    Od: Maciej Olędzki <l...@n...onecie>

    Dnia Sun, 14 Nov 2004 21:47:32 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > pamiętam) wymagany jest dowód osobisty. I obowiązek jego posiadania wynika z
    > przepisów. Przy prawie jazdy z jakiegoś tam rozporządzenia. Przy innych

    Posiadania przy sobie, czy posiadania w ogóle?

    Maciej Olędzki

  • 8. Data: 2004-11-15 19:53:03
    Od: Maciej Olędzki <l...@n...onecie>

    Dnia Sun, 14 Nov 2004 18:06:34 +0100, Jureks napisał(a):

    > Prawem jazdy posługiwałem się odbierając paczki z poczty, czy wypłacając
    > pieniądze z banku i wszystko było OK, a tu okazało się że dokument ten nie

    No to masz szczęście, bo w niektórych bankach (BSK) upierają się przy
    dowodzie :(. Podobną sytuację miałem w PUP - pani z okienka na widok prawa
    jazdy powiedziała, że prawo jazdy to ja mogę pokazać policji przy kontroli
    drogowej, a ona chce dowód osobisty. Na szczęście później zmieniła zdanie.

    Maciej Olędzki

  • 9. Data: 2004-11-16 17:31:20
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Maciej Olędzki" <l...@n...onecie> napisał w wiadomości

    > Posiadania przy sobie, czy posiadania w ogóle?

    Ja przyszło zawiadomienie o egzaminie na studia, to pamiętam dokładnie, ze
    było tam napisane, że z dowodem należy się zgłosić. Była jakaś podstawa
    prawna. Interesowało mnie to, bo zdawałem egzamin w czasach, jak się miało
    albo dowód, albo paszport, a miałem akurat paszport i musiałem "zamienić".
    Ale to było sporo lat temu. Nie pamiętam podstawy.