  • 1. Data: 2004-01-29 21:47:33
    Temat: Ciekawy problem - bezprawne wykorzystanie zdjecia na www
    Od: "Kuba Rayski" <n...@a...net>

    Witam

    Posiadam prawa autorskie majatkowe do pewnej fotografii. Kupiem ja (mam
    umowe) od jej autora. Pole eksploatacji obejmuje internet. Zdjecie to kupilem
    do wykorzystywania jako reklamy mojej dzialalnosci gospodarczej.
    Tymczasem okazuje sie, ze na pewnej komercyjnej stronie www, wlasnie to
    zdjecie jest zamieszczone. Autor fotografii oczywiscie nie przekazywal nikomu
    poza mna prawa do korzystania z tego zdjecia, tym bardziej w celach
    komercyjnych.
    Czytalem ustawe o Prawie Autorskim i znalazlem dwa artykuly, ktore moga
    dotyczyc mojej sprawy.

    ------

    Art. 79.
    1. Twórca może żądać od osoby, która naruszyła jego autorskie prawa
    majątkowe, zaniechania naruszenia, wydania uzyskanych korzyści albo zapłacenia
    w podwójnej, a w przypadku gdy naruszenie jest zawinione, potrójnej wysokości
    stosownego wynagrodzenia z chwili jego dochodzenia; twórca może również żądać
    naprawienia wyrządzonej szkody, jeżeli działanie naruszającego było zawinione.

    2. Niezależnie od roszczeń wymienionych w ust. 1, uprawniony może się
    domagać, ażeby sprawca naruszenia dokonanego w ramach działalności gospodarczej
    podejmowanej w cudzym albo we własnym imieniu, choćby na cudzy rachunek, uiścił
    odpowiednią sumę pieniężną z przeznaczeniem na Fundusz, o którym mowa w art.
    111. Suma ta nie może być niższa niż dwukrotna wysokość uprawdopodobnionych
    korzyści odniesionych przez sprawcę z dokonanego naruszenia.

    (...)

    Art. 116.
    1. Kto bez uprawnienia albo wbrew jego warunkom rozpowszechnia cudzy utwór w
    wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, artystyczne wykonanie, fonogram,
    wideogram lub nadanie, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo
    pozbawienia wolności do lat 2.

    2. Jeżeli sprawca dopuszcza się czynu określonego w ust. 1 w celu osiągnięcia
    korzyści majątkowej,
    podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.

    3. Jeżeli sprawca uczynił sobie z popełniania przestępstwa określonego w ust. 1
    stałe źródło dochodu albo działalność przestępną, określoną w ust. 1,
    organizuje lub nią kieruje, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do
    lat 5.

    ------

    Teraz mam pytania. Kiedy mozna mowic, ze naruszenie prawa jest "zawinione"?
    Czy "stosowne wynagrodzenie" o ktorym mowa w art.79 ust.1 to wynagrodzenie
    zgodne z aktualnym cennikiem ZPAF? Czy wogole na ten artykul moge sie
    powolywac, napisano w ust.1 "tworca" - ja nie jestem twroca, lecz wlascicielem
    praw majatkowych. Jezeli ten artykul mnie nie dotyczy to czy jest inny, na
    podstawie ktorego moglbym sie domagac zadoscuczynienia finansowego?
    Czy art. 116 ust 3. dotyczy sytuacji, gdy ktos powiedzmy sprzedaje te
    fotografie i bezposrednio z niej czerpie korzysci? Tutaj sytuacja wyglada tak,
    ze to zdjecie jest jedynie umieszczone jako "oprawa graficzna" strony. Jest to
    jak najbardziej komercyjna strona www, poprzez ktora jej wlasciciele zarabiaja
    pieniadze.
    Czy sa inne ustawy lub artykuly ustawy o prawie autorskim, ktore moglyby
    dotyczyc tej sytuacji?

    Dziekuje serdecznie za pomoc
    Kuba Rayski

  • 2. Data: 2004-01-30 09:39:18
    Od: "Michał Mokosa" <m...@w...pl>

    Użytkownik "Kuba Rayski" <n...@a...net> napisał w wiadomości

> [...]
    nikomu
    > poza mna prawa do korzystania z tego zdjecia, tym bardziej w celach

    Pewnie za bardzo Ci nie pomoge, bo nie podam Ci paragrafow, ale wiem na
    pewno, ze sprawy o naruszenie praw autorskich sa bardzo proste do wygrania.
    Mam znajomego, ktory doswiadczyl tego na wlasnej skorze (wykorzystal czyjs
    projekt nie placac mu za to). I autor projektu zwrocil sie do niego zadajac
    zadajac 4 razy wiecej niz normalnie taki projekt by kosztowal. Sprawa nie
    trafila do sadu, bo poszli na ugode, jednak musial zaplacic polowe zadanej
    sumy. Wiec jezeli jestes w stanie udowodnic, ze ktos to zdjecie wykorzystal
    bezprawnie, to moim zdaniem spokojnie mozesz zadac usuniecia go z witryny,
    lub (albo i) zadac naleznych Ci pieniedzy za jego wykorzystanie. Kiedys, gdy
    prawo autorskie sie pojawilo chodzila opinia, ze kazdy prawnik bierze taka
    sprawe z pocalowaniem w reke. Nie wiem czy to prawda, nie sprawdzalem, ale
    mysle, ze znajdziesz bez problemu kogos, kto sie w tym w razie czego zajmie.

    pzdr
    M.