  • 1. Data: 2009-12-09 12:49:17
    Temat: Ceny netto i brutto na dokumentach sprzedaży
    Od: "gosmo" <t...@m...pl>

    Witam,
    Przepisy wyraźnie mówią, że na fakturze VAT musi występować cena netto
    towaru. Natomiast VAT na paragonach jest liczony wg cen brutto. Wiadomo, że
    błędy zaokrągleń powodują, że nie zawsze da się wartość dokumentu faktury i
    paragonu prawidłowo wyliczyć - czyli tak, aby były ze sobą zgodne (np. dla
    vat 22% cena brutto 9,90zł -> cena netto 8,11zł -> cena brutto od 8,11 to
    8,89zł). A dodatkowo sprzedawca jest zobowiązany do wystawienia faktury VAT
    do paragonu, jeśli klient sobie tego zażyczy. Nie ma problemu jeśli odbiorcą
    jest osoba prywatna, dopuszczalne jest wystawienie w takim przypadku faktury
    wg cen brutto. Problem pojawia się, gdy fakturę musiby wystawić firmie.
    Czesto występującą sytuacją jest, że osoba prywatnie kupuje np. książkę,
    szef tej osoby jednak zgadza się na pokrycie kosztów, ta osoba wraca do
    sklepu (w naszym przypadku księgarni) i okazuje się, że musi coś dopłacić,
    bo faktura jest liczona od cen netto. Co powinienm zrobić w takiej sytuacji?
    - Wyjaśnić klientowi, że tak jest bo przepisy są jakie są
    - Dowiedzieć się o czymś o czym nie wiem (i oczym)

  • 2. Data: 2009-12-09 12:56:32
    Temat: Re: Ceny netto i brutto na dokumentach sprzedaży
    Od: "wspolna-flaszka.pl" <p...@g...pl>

    Użytkownik "gosmo" <t...@m...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ma problemu jeśli odbiorcą jest osoba prywatna, dopuszczalne jest
    > wystawienie w takim przypadku faktury wg cen brutto. Problem pojawia się,

    jaki problem, co niby zabrania wystawic w cenach brutto skoro i tak na
    koniec są zsumowane
    kwoty brutto i netto z rozbiciem na stawki ?

  • 3. Data: 2009-12-09 13:10:18
    Od: "gosmo" <t...@m...pl>

    Użytkownik "wspolna-flaszka.pl" <p...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:hfo6ql$t8h$1@inews.gazeta.pl...
    > Użytkownik "gosmo" <t...@m...pl> napisał w wiadomości
    > jaki problem, co niby zabrania wystawic w cenach brutto skoro i tak na
    > koniec są zsumowane
    > kwoty brutto i netto z rozbiciem na stawki ?

    Mamy jedną pozycję na paragonie:
    Papier A4, cena 9,90zł
    Podsumowanie netto 8,11 - vat 1,79 od brutto - brutto 9,90

    Teraz wystawiamy fakturę, gdzie cena musi być netto:
    Papier A4, cena 8,11zł
    Podsumowanie netto 8,11 - vat 1,89 od netto - brutto 9,89

    Rozporządzenie MF z dnia 25 maja 2005 wyraźnie mówi, że cena netto musi być
    na dokumencie. A jeśli jest cena netto to nie może być ceny brutto, bo:
    Papier A4, cena 8,11zł netto 9,90zł brutto
    i US się dop* bo brutto od 8,11 to 9,89.

  • 4. Data: 2009-12-09 13:25:12
    Od: <s...@a...pl>

    > Teraz wystawiamy fakturę, gdzie cena musi być netto:
    > Papier A4, cena 8,11zł
    > Podsumowanie netto 8,11 - vat 1,89 od netto - brutto 9,89

    Coś nakręciłeś w kwotach... ale sens jest jasny.

    To policz od brutto. Tak też wolno.
    brutto: 9,90zł
    netto = brutto/1,22=8,12
    VAT = brutto-netto=1,78

    Pasuje?

  • 5. Data: 2009-12-09 13:38:14
    Od: "K.K." <z...@h...oraz.pl>

    > Przepisy wyraźnie mówią, że na fakturze VAT musi występować cena netto
    > towaru.

    Nie znam takiego przepisu o konieczności umieszczania ceny netto. Mogę się
    zgodzić na konieczność umieszczania wartości netto zakupu w poszczególnych
    stawkach podatku.

    > Natomiast VAT na paragonach jest liczony wg cen brutto.

    Na fakturze też wystarczy cena brutto bez konieczności wyliczania ceny
    netto.

> [...]
    > prywatna, dopuszczalne jest wystawienie w takim przypadku faktury wg
    > cen brutto. Problem pojawia się, gdy fakturę musiby wystawić firmie.

    Dlaczego firmie nie można wystawić faktury bez ceny netto?

  • 6. Data: 2009-12-09 14:30:51
    Od: "wspolna-flaszka.pl" <p...@g...pl>

> [...]
    > bo:
    > Papier A4, cena 8,11zł netto 9,90zł brutto
    > i US się dop* bo brutto od 8,11 to 9,89.

    po z atym nie musi byc jednostkowa netto tylko jednostkowa brutto a
    w podsumowaniu rozbicie na netto i brutto wedlug stawek.

  • 7. Data: 2009-12-09 14:31:34
    Od: "wspolna-flaszka.pl" <p...@g...pl>

    Użytkownik "wspolna-flaszka.pl" <p...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:hfocbh$kek$1@inews.gazeta.pl...

    > Użytkownik "gosmo" <t...@m...pl> napisał w wiadomości

    > po z atym nie musi byc jednostkowa netto tylko jednostkowa brutto a
    > w podsumowaniu rozbicie na netto i brutto wedlug stawek.

    sciagnij sobie program dumpingowiec i wystaw fakture od cen brutto zobaczysz
    jak to wyglada

  • 8. Data: 2009-12-09 16:20:30
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    gosmo wrote:
    > Witam,
    > Przepisy wyra 1/4 nie mówi?, ?e na fakturze VAT musi wystepowaae cena netto
    > towaru. Natomiast VAT na paragonach jest liczony wg cen brutto.

    Proste.
    Zmień program tak aby brutto liczył od netto + vat. Od razu ci kłopoty
    znikną.

  • 9. Data: 2009-12-10 08:22:27
    Od: "gosmo" <t...@m...pl>

> [...]
    > po z atym nie musi byc jednostkowa netto tylko jednostkowa brutto a
    > w podsumowaniu rozbicie na netto i brutto wedlug stawek.

    Wg ustawy musi być cena jednostkowa netto.

  • 10. Data: 2009-12-10 08:26:49
    Od: "gosmo" <t...@m...pl>

    Użytkownik "K.K." <z...@h...oraz.pl> napisał w
    wiadomości news:hfo9su$gt7$1@nemesis.news.neostrada.pl...
    > Nie znam takiego przepisu o konieczności umieszczania ceny netto. Mogę
    > się zgodzić na konieczność umieszczania wartości netto zakupu w
    > poszczególnych stawkach podatku.

    Rozp. MF z dnia 25 maja 2005, rozdz. 4, par. 9 pkt.1-6, mówi o tym, że
    faktura musi mieć:
    "Cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową
    netto)

    > Na fakturze też wystarczy cena brutto bez konieczności wyliczania ceny
    > netto.

    No właśnie, chyba nie.