  • 11. Data: 2004-07-28 13:52:33
    Temat: Re: Brak podpisu na fakturach. Pytania
    Od: "Traaq" <T...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Sebol" <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl> napisał w
    wiadomości news:vq06divxk5hp$.yquhw48ery15$.dlg@40tude.net...
    > Dnia Tue, 27 Jul 2004 16:52:06 +0200, Traaq naskrobał(a):

    > błąd - może być.

    nie błąd, bo faktura zawierająca tylko informacje wymagane aby była
    fakturą
    wezwaniem nie jest.
    dodatkowa treść na fakturze to zupełnie inna sprawa, może być
    wezwanie do zapłaty,
    może być zastrzeżenie odsetek umownych, a może być Lokomotywa
    Brzechwy

    > znowu błąd - faktura bez podpisu stanowi podstawę do roszczenia
    przed
    > sądem.

    jeżeli jest jedynym dokumentem ????
    teoretycznoe możesz żądać, ale z procesowego punktu widzenia słabizna

    > niekoniecznie - ważny jest dowód dokonania transakcji.

    znów teoretycznie tak, tylko po co?
    dobra faktura, z podpisami i dodatkową treścią wystarczy
    po co mnożyć dokumentację gdy nie trzeba?

    pozdr
    Traaq

  • 12. Data: 2004-07-31 00:16:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 27 Jul 2004, Dark wrote:

    >+ Witam.
    >+ Podobno nie potrzeba teraz podpisywac faktur.
    >+ W przypadku zakupu gotówkowego no to nie widze problemu
    >+ Ale co w przypadku przelewu??
    >+ Co jest potwierdzeniem dokonania transakcji??

    Potwierdzenie dokonania transakcji... nie bij, ja SERIO piszę :>

    >+ Jesli sama Fakturka to co w takim przypadku.

    Zlituj się: faktura aby była fakturą musi mieć napis "faktura vat"
    i sporą listę innych pól wymienionych w rozporządzeniu.
    I to wystarcza żeby była TYLKO fakturą, nic więcej ci minister
    finansów nie obiecywał !!

    To że *często* (a nawet zazwyczaj :)) na *tym samym papierze*
    (i czasami wykorzystując "wspólne pola jeden raz" :)) przy okazji
    drukuje/wypisuje się:
    - gwarancję
    - dowód odbioru towaru lub potwierdzenie wykonania usługi
    - dowód zapłaty (owszem, bywa)
    - przepustkę materiałową (hala Makro C&C - bez faktury nie
    wyniesiesz ! :))
    ...to wszystko jest *inną* para kaloszy.

    W twoim własnym, dobrze pojętym interesie jest zadbać o każdy
    aspekt umowy - ale zadbać musisz *osobno*, sprawą umowną
    jest czy sama umowa będzie pisemna - czy sposób realizacji
    transakcji wystarczy aby była dorozumiana (no, jak na kwitku
    będzie jednocześnie "towar wydano" oraz "zapłacono gotówką"
    to żaden sąd nie podważy że umowa BYŁA mimo że nie NIE MA
    jej treści !), zadbać musisz o ustalenie sposobu i terminu
    płatności, o rzeczoną gwarancję...

    >+ Wystawiam FA na kogoś na 5000zł na przelew 7 dni . Wysyłam poleconym (
    >+ Faktura na jakąś usługe serwisowa albo coś równie ulotnego ) i co dalej??

    Ano nic. Wpisujesz do rejestru VAT i ewidencji sprzedaży ;),
    wystarczy :), podatki płacisz na podstawie wyników owych
    ewidencji :)

    A jakbyś JESZCZE coś miał na myśli, coś NIE ZWIĄZANE z fakturą...
    ...to wyciąga się umowę z podpisami ichniej księgowej i wiceprezesa
    wraz ze stosowną kopią wypisu z KRS świadczącą że owe osoby były
    upoważnione do podpisywania umów w imieniu kontrahenta... do tego
    "protokół przekazania" (podpisany przez osobę wskazaną w umowie !)...
    ... i już :)

    >+ Moge ścigac gościa za kase? Faktura jest wezwaniem do zapłaty. Skoro jest
    >+ ważna nawet bez podpisów

    Zlituj się: jest ważna jako DOKUMENT KSIEGOWY, co powoduje
    że ty musisz zapłacić wynikające z niej podatki, zaś twój
    kontrahent - wręcz przeciwnie ;) (znaczy: może odliczyć
    VAT a resztę "wrzucić w koszt"). Ale DOWODEM "CYWILNYM" taka
    faktura przecież NIE JEST. *Chyba* że zawiera informacje
    potrzebne aby takim dowodem *była* - ale to jest *poza*
    funkcją owego "papieru" w roli faktury !!

    Powierzanie jednemu "papierowi" wielu ról ma również skutki
    uboczne, czasem nieoczekiwane. Kiedyś widziałem artykuł jak
    US przytentegował się do przedsiębiorcy że "nie ma dokumentu
    księgowego". US "był w prawie" - przepis stanowi że "ma być
    w miejscu przechowywania dokumentacji" i kropka.
    A "dokument księgowy" był w sądzie - właśnie w roli "dowodu
    wykonania umowy" :>
    Zresztą... sam już kombinowałem co będzie jak mi się kiedyś
    "poczta zatnie" - opłaty za listy polecone księguję na podstawie
    kwitków nadania. Jak będzie reklamacja to też przypadnie mi
    kwitek "wyjąć z przechowania razem z dokumentacją" :>

    >+ to firma windykacyjna może podjąć sie egzekucji długu.

    Tylko pod warunkiem iż podejmujesz się uznać za "powód do egzekucji"
    nasze potencjalne faktury jeślibyśmu ci je wystawili :>
    O jakiej kwocie rozmawiamy ?? ;) (znaczy: tego co chcesz uznać
    za powód egzekucji ze strony grupowiczów ? :))

    >+ A ogólne pytanie brzmi co jest potwierdzeniem dokonania transakcji
    >+ skoro nie ma podpisów

    ...no... "potwierdzenie dokonania transakcji". Za usługę najczęściej
    miewam "protokół odbioru" albo inny podobny wynalazek... :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)