  • 1. Data: 2003-06-01 09:16:21
    Temat: Biuro Pisania Podan i doradztwo prawne...
    Od: "MAGISTER" <w...@w...pl>

    Witam serdecznie wszystkich, chcialbym poruszyc nastepujacy temat, mam
    nadzieje ze bedzie kilka osob chetnych cos napisac...
    Jakie moga byc obostreznia ustawowe i jak wygladaloby to w praktyce -
    zalozenie LEGALNIE np. w formie spolki jawnej czy nawet cywilnej Biura
    Pisania Podan, pism, odwolan, zazalen - tzn. wszystkiego zwiazanego z
    prawem...
    nie jest tego malo wiec moze nie bede podawac przykladow...

    Czy w dzialalnosci takiego biura, ( nie chce uzywac nazwy kancelaria - bo
    oczywiscie aplikacji brak) jest miejsce na płatne porady???

    Pozdrawiam serdecznie
    marcin

  • 2. Data: 2003-06-01 09:50:01
    Temat: Re: Biuro Pisania Podan i doradztwo prawne...
    Od: d...@o...pl

    > Czy w dzialalnosci takiego biura, ( nie chce uzywac nazwy kancelaria - bo
    > oczywiscie aplikacji brak) jest miejsce na płatne porady???

    Działalność taka jest zastrzeżona dla adwokatów i radców prawnych i nie możesz
    legalnie jej prowadzić nie będąc wpisanym na listę adwokatów lub r. pr.

    Pozdrawiam,
    Darek

  • 3. Data: 2003-06-01 11:45:27
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    d...@o...pl wrote:
    > Działalność taka jest zastrzeżona dla adwokatów i radców prawnych i nie możesz
    > legalnie jej prowadzić nie będąc wpisanym na listę adwokatów lub r. pr.

    Z czego miałoby wynikać to zastrzeżenie?

    KG

  • 4. Data: 2003-06-01 14:48:05
    Od: d...@o...pl

    > Z czego miałoby wynikać to zastrzeżenie?

    Art. 5 ustawy z dnia 19 listopada 1999 r.- Prawo działalności gospodarczej (Dz.
    U. Nr 101, poz. 1178 ze zm. Dz. U. Nr 86, poz. 958 z 2000 r.) w zw. z:
    - ustawą z dnia 26 maja 1982 r. - Prawo o adwokaturze (Dz. U. Nr 16, poz. 124 i
    Nr 25, poz. 187, z 1983 r. Nr 5, poz. 33, z 1986 r. Nr 42, poz. 202, z 1990 r.
    Nr 36, poz. 206, z 1995 r. Nr 4, poz. 17, z 1996 r. Nr 77, poz. 367 oraz z 1997
    r. Nr 28, poz. 153);
    - ustawą z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U. Nr 19, poz. 145, z
    1989 r. Nr 33, poz. 175 i z 1996 r. Nr 106, poz. 496).

    Pozdrawiam,
    Darek

  • 5. Data: 2003-06-01 15:29:12
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    d...@o...pl wrote:
> [...]
    > - ustawą z dnia 26 maja 1982 r. - Prawo o adwokaturze
    > - ustawą z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych

    To dokładniej, w którym miejscu prawa o adwokaturze lub ustawy o radcach
    prawnych jest napisane, że te zawody mają _wyłączność_ na prowadzenie
    działalności polegającej na udzielaniu porad prawnych lub który przepis
    przewiduje sankcje za jej prowadzenie poza tymi zawodami?

    KG

  • 6. Data: 2003-06-01 20:33:17
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Moim zdaniem niczego podobnego tam nie ma. Porady prawnej każdy może
    udzielić. Poza adwokatami i radcami prawnymi jest przecież cały szereg
    instytucji udzielających porad. Opieka Społeczna, Policja i inne organa
    ścigania, Federacje Konsumentów itp. Ograniczone jest tylko prawo do
    występowania przed sądami przez osoby nie posiadające aplikacji, choć i to
    daje się ominąć. Jak choćby poprzez zatrudnienie takiej osoby na chwilę
    przez przedsiębiorcę, by mogła występować przed sadem jako pełnomocnik.

  • 7. Data: 2003-06-01 21:59:26
    Od: "MAGISTER" <w...@w...pl>

> [...]
    > daje się ominąć. Jak choćby poprzez zatrudnienie takiej osoby na chwilę
    > przez przedsiębiorcę, by mogła występować przed sadem jako pełnomocnik.

    wlasnie o to pytam...nie doszukalem sie nigdzie zakazów odnosnie porad
    prawnych, owszem rozumiem , ze nie bede mogl wystepowac w sadzie jako
    adwokat itp...to z pelnomocnictwem to obejscie przepisow ustawy - aczkolwiek
    dyskusyjne...
    czy ktos sie spotkal w praktyce z takim problemem?
    pozdrawiam

  • 8. Data: 2003-06-01 22:00:49
    Od: "MAGISTER" <w...@w...pl>

    > Działalność taka jest zastrzeżona dla adwokatów i radców prawnych i nie
    możesz
    > legalnie jej prowadzić nie będąc wpisanym na listę adwokatów lub r. pr.

    czy napisanie komus podania np. z uzasadnieniem a nawet bez - chodzi o
    znajomosc formy, tresci skladnikow takiego podania...takze?
    Nie doszukalem sie nigdzie w w/w ustawach zakazu...

    pozdrawiam

  • 9. Data: 2003-06-01 22:12:39
    Od: "MAGISTER" <w...@w...pl>

    > Art. 5 ustawy z dnia 19 listopada 1999 r.- Prawo działalności gospodarczej
    tu jest tak :
    Art. 5. Podejmowanie i wykonywanie działalności gospodarczej jest wolne dla
    każdego na równych prawach, z zachowaniem warunków określonych przepisami
    prawa.

    > - ustawą z dnia 26 maja 1982 r. - Prawo o adwokaturze

    Art. 4. 1. Zawód adwokata polega na świadczeniu pomocy prawnej, a w
    szczególności na udzielaniu porad prawnych, sporządzaniu opinii prawnych,
    opracowywaniu projektów aktów prawnych oraz występowaniu przed sądami i
    urzędami.

    > - ustawą z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych
    Art. 4. 1. Wykonywanie zawodu radcy prawnego polega na świadczeniu pomocy
    prawnej podmiotom gospodarczym, jednostkom organizacyjnym oraz osobom
    fizycznym, z wyłączeniem spraw rodzinnych, opiekuńczych i karnych.
    Wyłączenie to nie obejmuje występowania w sprawach karnych w charakterze
    pełnomocnika oskarżyciela posiłkowego i powoda cywilnego, jeżeli są to
    instytucje państwowe lub społeczne albo przedsiębiorcy, oraz występowania w
    charakterze pełnomocnika interwenienta i podmiotu pociągniętego do
    odpowiedzialności posiłkowej w sprawach o przestępstwa skarbowe i
    wykroczenia skarbowe.

    gdzie jet zakaz?

  • 10. Data: 2003-06-01 22:15:30
    Od: d...@o...pl

> [...]
    > działalności polegającej na udzielaniu porad prawnych lub który przepis
    > przewiduje sankcje za jej prowadzenie poza tymi zawodami?

    Tak dokładnie, to przeczytaj art. 87 ustawy Prawo działalności gospodarczej.
    Po lekturze zapraszam do dalszej dyskusji.

    Pozdrawiam,
    Darek