  • 11. Data: 2003-06-01 22:18:42
    Temat: Re: Biuro Pisania Podan i doradztwo prawne...
    Od: d...@o...pl

    > Moim zdaniem niczego podobnego tam nie ma. Porady prawnej każdy może
    > udzielić.

    [...ciach...]
    Oczywiście... podobnie każdy może przeprowadzić zabieg chirurgiczny ;-)))

    Pozdrawiam,
    Darek

  • 12. Data: 2003-06-01 22:49:01
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    A tu się grubo mylisz. USTAWA z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodzie lekarza:

    Art. 58. 1. Kto bez uprawnień udziela świadczeń zdrowotnych polegających na
    rozpoznawaniu chorób oraz ich leczeniu,
    podlega karze grzywny.
    2. Jeżeli sprawca czynu określonego w ust. 1 działa w celu osiągnięcia
    korzyści majątkowej albo wprowadza w błąd co do posiadania takiego
    uprawnienia, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia
    wolności do roku..
    3. Postępowanie w sprawach, o których mowa w ust. 1, toczy się według
    przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.

    Wskaż mi podobny przepis w odniesieniu do udzielania porad prawnych. Że nie
    wspomnę o ty, że w razie zejścia śmiertelnego pacjenta lub uszkodzenia ciała
    odpowiadasz za przestępstwa z kodeksu karnego. Za głupią poradę parwną, to
    klient Cię co najwyżej może ciągać do sądu cywilnego.

  • 13. Data: 2003-06-01 23:01:19
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Przeczytałem i po lekturze uważam, że przepis ten nie zabrania udzielania
    porad prawnych osobie nie będącej adwokatem / radcą prawnym. Problem może
    być co najwyżej z zarejestrowaniem działalności gospodarczej.

    Więc albo obejdziemy ustawę i będziemy świadczyć "usługi pisania podań" jak
    czynność materialną zapominając, że ich napisanie jest z reguły połączone z
    koniecznością znalezienia stosownych unormowań prawnych. Albo należy się
    zastanowić, w jaki sposób rozliczać się z Urzędem Skarbowym z dochodów. Jest
    za późno, bym się nad tym zastanawiał teraz.

    Zresztą, jak gość zdobędzie jakieś mądre wzory pism, to w sumie trudno mówić
    o udzielaniu porady. Po prostu będzie wpisywał do odpowiedniego szablonu
    dane i tyle. Jest wiele spraw, które właśnie się tak załatwia i ich
    załatwienie nie wymaga znajomości prawa i jakiś teoretycznych rozważań,
    tylko po prostu umiejętności wypełnienia odpowiednich formularzy, wiedzy
    jakie załączniki należy dołączyć i wiedzy, gdzie je zanieść.
    --
    Jestem tylko człowiekiem i mogę się mylić. Przedstawiony wyżej
    punkt widzenia jest moją prywatną opinią i upraszam o nie trakto-

  • 14. Data: 2003-06-02 07:39:59
    Od: "MAGISTER" <w...@w...pl>

    Problem może
    > być co najwyżej z zarejestrowaniem działalności gospodarczej.

    jest juz nowy dzien, ciekawia mnie wnioski...co do powyzszego
    stwierdzenia...
    pozdrawiam marcin

  • 15. Data: 2003-06-02 07:44:34
    Od: "MAGISTER" <w...@w...pl>

    > Tak dokładnie, to przeczytaj art. 87 ustawy Prawo działalności
    gospodarczej.
    > Po lekturze zapraszam do dalszej dyskusji.

    1. Świadczący pomoc prawną nie jest przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów
    niniejszej ustawy. Działalność polegającą na świadczeniu pomocy prawnej
    określają przepisy ustawy z dnia 26 maja 1982 r. - Prawo o adwokaturze

    z tego takze nie wynika zakaz...legalnego np. pisania podan i pobierania za
    to oplat...

    pozdrawiam marcin

  • 16. Data: 2003-06-02 19:57:03
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Przemyślałem to i owo. Zresztą przedyskutowałem jeszcze w pracy, bo akurat
    mieliśmy trochę luzu. Po prostu gość rejestruje działalność nie jako
    udzielanie porad, tylko jako pisanie podań. Pisanie podań samo w sobie nie
    jest pomocą prawną. Taka interpretacja była by nieuzasadnienie
    rozszerzająca. W konsekwencji wyszłoby na to, że pani w banku też udziela
    porady prawnej, bo pomaga wypełnić wniosek kredytowy. Ba, nawet ekspedient w
    sklepie udziela porady prawnej, bo czasami powie nam, co można odliczyć od
    podatku, a co nie. A to doprowadziłoby do absurdu.

    Pewną komplikacją byłoby, gdyby istniał przepis karny zabraniający osobie
    spoza palestry udzielać porad prawnych. Wówczas trzeba by się zastanawiać
    nad definicją porady prawnej i ewentualnie szukać granicy, do kiedy pisanie
    podania jest czynnością materialną i powtarzalną, a od kiedy jest to praca
    twórcza i udzielanie porad. Ponieważ takiego przepisu nie ma, to nie ma
    sensu tego wątku wałkować.

  • 17. Data: 2003-06-03 07:37:39
    Od: "MAGISTER" <w...@w...pl>

    Witam serdecznie, mniej wiecej dopodobnego wniosku doszedlem, czy
    rejestrujac jest gdzies w ewidencji ujete "pisanie podan" ???
    czy moga odmowic rejestracji?
    pozdrawiam
    ps. co na poprzedniego posta darek_77 ???
    marcin

  • 18. Data: 2003-06-03 11:20:38
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Rejestrując wpisz "świadczenie usług dla ludności w zakresie pisania
    tekstów".

  • 19. Data: 2003-06-03 19:04:39
    Od: d...@o...pl

    > ps. co na poprzedniego posta darek_77 ???

    Polska Klasyfikacja Działalności przewiduje dla podmiotów wykonujących
    faktycznie doradztwo nie będące doradztwem prawnym następująca formę: doradztwo
    w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 74.14.A),
    pod które można podciągnąć wszelkie porady tzw. biznesowe, z wyjątkiem tych
    jakie są zastrzeżone dla prawników wykonujących zawód radcy prawnego oraz
    adwokata.

    "Doradztwo prawne", o którym tu dyskutujemy, jest elementem pomocy prawnej i
    mieści się w określeniu "udzielanie porad prawnych" oraz "udzielanie
    konsultacji prawnych".
    Bez znaczenia jest tu, czy będziesz to robił na umowę zlecenie, czy w
    jakiejkolwiek inne formie. Zważ na art. 58 kc. Nie ma to też żadnego znaczenia
    dla powstania odpowiedzialności odszkodowawczej (w pełnej wysokości szkody) w
    stosunku do tych, którym udzieliłeś błędnej porady. Ponadto, jeżeli jesteś
    prawnikiem (bez uprawnień adwokata lub radcy prawnego) ryzykujesz to, iż możesz
    otrzymać zakaz wykonywania zawodu adwokata lub radcy prawnego.

    Ponadto zwróć uwagę na zapisy ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji,
    zwłaszcza:

    Art. 14. 1. Czynem nieuczciwej konkurencji jest rozpowszechnianie
    nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości o swoim lub innym
    przedsiębiorcy albo przedsiębiorstwie, w celu przysporzenia korzyści lub
    wyrządzenia szkody.
    2. Wiadomościami, o których mowa w ust. 1, są nieprawdziwe lub wprowadzające w
    błąd informacje, w szczególności o:
    2) wytwarzanych towarach lub świadczonych usługach,
    3. Rozpowszechnianiem wiadomości, o których mowa w ust. 1, jest również
    posługiwanie się:
    1) nie przysługującymi lub nieścisłymi tytułami, stopniami albo innymi
    informacjami o kwalifikacjach pracowników,
    4) nierzetelnymi informacjami o wyróżnieniach lub oznaczeniach produktów lub
    usług.

    Art. 25. Kto, umyślnie oznaczając lub wbrew obowiązkowi nie oznaczając towarów
    albo usług, wprowadza klientów w błąd co do pochodzenia, ilości, jakości,
    składników, sposobu wykonania, przydatności, możliwości zastosowania, naprawy,
    konserwacji lub innych istotnych cech towarów lub usług albo zataja ryzyko,
    jakie wiąże się z korzystaniem z nich, i wyrządza w ten sposób istotną szkodę
    klientowi, podlega karze aresztu albo grzywny.

    Pozdrawiam,
    Darek

    P.S. Rób co uważasz, ale uważaj co robisz ;-)

  • 20. Data: 2003-06-03 19:06:17
    Od: d...@o...pl

    > Rejestrując wpisz "świadczenie usług dla ludności w zakresie pisania
    > tekstów".

    Niezłe ;-)))
    Dodaj jeszcze "sprzątanie" i możesz zostać "asystentką praezesa zarządu" ;-
    )))))))

    Pozdrawiam,
    Darek