  • 1. Data: 2005-12-01 10:17:41
    Temat: Baza danych TPSA
    Od: Kaja <k...@n...ma.wp.pl>

    http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/1,33181,30418
    48.html

    Numery uciekły z bazy TP SA
    Anna Twardowska, Bydgoszcz 30-11-2005 , ostatnia aktualizacja 30-11-2005
    21:10

    Ktoś wykradł naszą bazę danych - alarmuje Telekomunikacja Polska. Numery
    telefonów - także zastrzeżonych - i adresy abonentów TP SA trafiły do
    internetu. Operator żąda od autora strony i administratora serwera usunięcia
    ich z sieci

    Polska Książka Telefoniczna (www.ksiazka-telefoniczna.com) to internetowy,
    dostępny w polskiej, angielskiej, niemieckiej i francuskiej wersji
    językowej, zbiór numerów telefonów abonentów TP SA.

    Na stronę zajrzał biznesmen z jednej z bydgoskich firm. - Zdziwiłem się, gdy
    mój były kontrahent zdobył mój prywatny, zastrzeżony w TP SA numer telefonu
    - opowiada. - Dowiedziałem się później, że znalazł namiary w internecie.
    Byłem oburzony, że Telekomunikacja nie przestrzega zawartych umów.

    - Nie mamy nic wspólnego z udostępnianiem telefonów w internecie - mówi
    Maria Piechocka, rzeczniczka TP SA w Poznaniu. - Ta baza pochodzi z 2003
    roku. Została nam w jakiś sposób wykradziona.

    Piechocka dodaje, że firmowi informatycy ustalili już, że strona powstała na
    amerykańskim serwerze. Namierzyli też jej twórcę.

    Telekomunikacja wezwała listownie zarówno prowadzącego serwer, jak i autora
    strony do jej natychmiastowego usunięcia. Piechocka: - Czekamy na odpowiedź.
    Jeśli nie będzie reakcji, zainteresujemy sprawą organy ścigania.

    Sprawie przypatruje się też biuro Generalnego Inspektora Ochrony Danych
    Osobowych, bo uważa, że złamane zostało prawo telekomunikacyjne i ustawa o
    ochronie danych osobowych. Małgorzata Kałużyńska-Jasak, rzecznik GIODO,
    tłumaczy jednak: - W tej chwili nie ma potrzeby naszej ingerencji, bo nie
    chcemy dublować działań operatora. Jeśli autor strony nie dostosuje się do
    wezwania Telekomunikacji, sprawą powinny zająć się organy ścigania.

    Używanie skradzionych danych jest przestępstwem w każdym kraju, podobnie jak
    zgoda operatora serwera na ich udostępnianie. Grozi za to kara od grzywny do
    dwóch lat więzienia.

    Ale kłopoty z powodu wypłynięcia bazy danych może mieć też sama TP SA. -
    Firma ponosi odpowiedzialność za powierzone jej informacje. Umowa jest
    elementem zaufania i klientów nie obchodzi, w jaki sposób operator pilnuje
    zastrzeżonych numerów. Osoby, które uważają, że naruszono ich dobra osobiste
    oraz prywatność, mogą dochodzić swoich praw od operatora na drodze
    cywilnoprawnej - twierdzi adwokat Jan Montowski.
    --
    Kaja

  • 2. Data: 2005-12-01 16:50:51
    Temat: Re: Baza danych TPSA
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Kaja wrote:
    > http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/1,33181,30418
    48.html

    Przynajmniej jedyna książka, w której można coś znaleźć.

  • 3. Data: 2005-12-01 17:45:46
    Od: Kira <c...@e...wytnij.pl>

    Re to: witek [Thu, 01 Dec 2005 10:50:51 -0600]:

    > Przynajmniej jedyna książka, w której można coś znaleźć.

    A mi się nie ładuje, bu. Już zepsuli, dranie?

    Kira