  • 1. Data: 2004-07-13 12:52:45
    Temat: Art.846 par.4 KC
    Od: "misiu" <m...@N...pl>

    Witam szanownych grupowiczów.

    Sprawa jest dość błaha, ale ciekaw jestem Waszego zdania.
    Na forum dyskusyjnym "Wegetarianizm" w portalu Gazety Wyborczej, osoba
    przedstawiająca się jako studentka Wydziału Prawa UAM w Poznaniu,
    zaprezentowała wielce oryginalną wykładnię Art. 846 par.4 KC. Wedle jej
    opinii zwierzę nie może być niczyją własnością, co jakoby wynika m.in. z
    wymienionego paragrafu, ponieważ nowe brzmienie (Ustawa z 24.07.1998 Dz.U.
    nr 117 poz.758) świadczy, jej zdaniem, o zaprzestaniu traktowania zwierząt
    przez kodeks cywilny jako rzeczy.
    Co ciekawe, podpiera się opinią prof. dr hab. A.Olejniczaka z UAM, którego
    ad hoc awansowała na kierownika tamtejszej Katedry Prawa Cywilnego,
    Handlowego i Ubezpieczeniowego. Próbowałem skontaktować się z profesorem, w
    celu wyjaśnienia watpliwości, ale jak dotąd bezskutecznie.
    Oto linki do omawianego wątku:
    359&a=14068540
    359&a=14126340

    Pozdr.
    misiu

  • 2. Data: 2004-07-13 14:10:04
    Temat: Re: Art.846 par.4 KC
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    misiu wyskrobał(a):
> [...]
    > nr 117 poz.758) świadczy, jej zdaniem, o zaprzestaniu traktowania
    > zwierząt przez kodeks cywilny jako rzeczy.

    Ta pani coś tam o prawie wie, ale jednak nie do końca. Prawo co prawda nie
    traktuje zwierząt jako rzeczy - to prawda, ale stosuje w stosunku do nich
    niektóre przepisy takie jak w stosunku do rzeczy. I tak np. nie można znęcać
    się na zwierzętami (nad rzeczami można), ale z drugiej strony handel
    zwierzętami jest dozwolony, a zwierzęta są przedmiotami prawa a nie ich
    podmiotami.

    Może jest wielbicielką Profesora :)

    --
    Bartek Gliniecki

  • 3. Data: 2004-07-13 14:14:14
    Od: "Marek" <p...@i...pl>

    Użytkownik "misiu".

> [...]
    > przez kodeks cywilny jako rzeczy.
    się z profesorem, w
    > celu wyjaśnienia watpliwości, ale jak dotąd bezskutecznie.

    Z wypowiedzi dziewczyny i swoistej interpretacji tych przepisów widać, iż w
    znajomości prawa i jego wykładni musi się jeszcze dużo pouczyć.
    Wątpię, by profesor na wykładach w taki to sposób interpretował te przepisy,
    może dziewczyna po prostu źle zrozumiała, przecież dopiero się uczy. Co do
    znajomości prawa u studentów polecam:
    http://www.student.lex.pl/servlet/StudentCytaty, ubaw po pachy.

    --
    Pzdr.
    Marek - UMK Toruń

  • 4. Data: 2004-07-13 15:32:00
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 7/13/2004 4:14 PM, Marek wrote:

    [...]
> [...]
    > może dziewczyna po prostu źle zrozumiała, przecież dopiero się uczy. Co do

    Nie tak dawno był wątek, czy pieniadze na koncie są rzeczą - większość
    twierdziła, że nie, więc per analogiam, nie mogą być niczyją własnością.

    Pzdr: Catbert